Gå til innhold
  • Bli medlem

jakke til vinteren


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om det er noen som har et bra forslag til hvilken jakke jeg bør velge. Tenker da på lengre (fler dagers) fjellturer, vinterstid.

Har nå kun ei militær jakke (M/75), veier et tonn og tar enormt mye plass. Tåler vertfall en støyt, men skulle gjerne hatt en litt mer annvenelig jakke.

Viktig at den holder varmen.

Er det noen som har forslag, egne erfaringer?

mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må først og fremst være mer spesifikk med tanke på stoffvalg, som f.eks om du vil ha en membramjakke eller en vindtett bomullsjakke? Prisklasse? Andre detaljer som er viktig for deg (masse lommer, stor hette, langt snitt...)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler en skalljakke med goretex, dermizax eller eVent. Da har du en vindtett jakk som puster.

Så har du en dunjakke i sekken som du tar på i pauser og når du slår leir.

Finnes mange innlegg om disse tingene her på forumet, bare bruk søkefunksjonen!

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns det funker best med ei tynn vindtett jakke når jeg beveger meg og så bomullsanorakk eller skalljakke litt etter type tur og hva slags vær jeg forventer.

I stedet for dunjakke bruker jeg som regel flis eller ullgenser.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei god jakke som ikke koster veldig mye er Stetind jakkene du får kjøpt på bla felleskjøpet, tror den koster 600-700 kr, kjøpte en mest for å teste og er meget meget imponert! Det er ikke like mye fiksfaks som på ei jakke til 3000 men alt det mest nødvendige er på plass. Jakka er brukt relativt aktivt både på lengre turer med litt ruskevær og som vanlig jakke og den har holdt vær og vind ute. Eneste slitasjen så langt var at tuppen på en glidløstrå falt av men det merker man knapt.

http://www.fk.no/trade/productview/715361/810/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ikke fokusere mye på at vindjakka skal være varm. Er bedre å regulere med det under. Allikelvel skal det sies at en bomullsanorakk/jakke luner ettter min mening en del i forhold til membrantøy(i hvert fall trelags) samtidig som det naturlig nok puster bedre enn alle jakker med membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.