Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralett fluefiske?


Bugge

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på fluefiske til sommeren. Men jeg er av typen som benytter med av anledningen til å fiske når den dukker opp, men som ikke bruker så mye tid og energi på å finne en anledning til å fiske. Mao: jeg vil gjerne at vekta er lav, utstyret kompakt og prisen ikke for stiv.

Har til nå ikke gidda kjøpe vanlig stang og haspel til mer enn absolutt maks 1000,- hver del. Så hva får jeg for dette når jeg vil prøve meg på fluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du da setter 2000 som maks for hele settet bør du kunne få et helt greit sett til ditt bruk. Sjekk skittfiske.no. Agdars.no, villmarksbutikken.net osv. De har en del gode tilbud nå.

Å kjøpe brukt kan også være et alternativ. Er mange utstyrsfriker som bytter ut utstyret med jevne mellomrom. Fluefiske.net og fluefiskesiden.no kan være verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut hvor du fisker mest. Åpent fjellandskap, skogsterreng som er skjermet for vind og kysten. Dette har mye å si for valg av stang og snøreklasse. Hvis du ikke har kastet før vil jeg på det sterkeste anbefale et nybegynnerkurs i fluekasting. Så er det en del kastetrening på grass/snø/vann. Så er fiskesesongen i gang!:D

Kjøp nå så får du sikkert en meget hyggelig pakkepris! Knutis har kommer opp med masse bra URLer.

Stikk innom din nærmeste butikk med bredt utvalg i sportsfiskeutstyr(fluefiske) og spør iveg. Du får garantert mye hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg:

Når fluefiskere snakker om ultralett fluefiske er det ikke vekt det menes, men snøreklasse.

#3 og lavere vil jeg kalle ultralett.

# 4 og 5 normalt alround utstyr til brunørret

# 6 og oppover alt avhengig av vind, størrelsen på forventet fisk, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For prisgunstig fluefiskeutstyr, sjekk Slate-stengene til Prima Villmarksliv. De får gode testrapporter og koster lite sammenlignet med konkurrentene. Butikken i Møllergata i Oslo har en del gode tilbud nå. http://www.prima-villmark.no/

Som nybegynner ville jeg ikke gitt meg på ultralett, da de er vanskeligere å kaste med. Ville startet med klasse 5, som er allround innlandsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og pakkbarhet er poeng nok til at jeg heller blir ved haspel hvis jeg må opp på større og tyngre utstyr :P Ja, jeg er en sta faen... :o

På den annen side er jeg også sta nok til å insistere å lære meg fluefiske med lett utstyr. Anbefaling om kurs er notert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og pakkbarhet er poeng nok til at jeg heller blir ved haspel hvis jeg må opp på større og tyngre utstyr :P Ja, jeg er en sta faen... :o

På den annen side er jeg også sta nok til å insistere å lære meg fluefiske med lett utstyr. Anbefaling om kurs er notert! :D

Tror ikke du skal regne med store vektforskjeller på haspel kontral flue, uansett hvor "lett" fluefiske du tenker på.

En god allroundstang til fjellfiske vil være stenger mellom aftm 5-7

Prima villmarkslivs hadde/har noen flotte 9-delte stenger mener jeg, som jo må være perfekt å ta med på langturer i sekken.

Anbefaler også et kurs eller at du tar noen fisketurer sammen med en kamerat som fisker flue fra før og som er villig til å lære fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og pakkbarhet er poeng nok til at jeg heller blir ved haspel hvis jeg må opp på større og tyngre utstyr :P Ja, jeg er en sta faen... :o

På den annen side er jeg også sta nok til å insistere å lære meg fluefiske med lett utstyr. Anbefaling om kurs er notert! :D

Hehe.. Er enig i at vekt er viktig, og at man gjerne bare tar med ei stang på tur. Jeg har derfor bygget ei kombinert haspel/fluestang. Den er ikke 100 % som verken flue eller haspelstang, men den funker fint.

Kjøp et lettvekts stangemne #4, og monter de tre nederste ringene litt større enn det som er normalt for fluestanga. Funker som bare det. Legger ved et bilde hvor det er montert opp haspelsnelle. Snellefestet kan bare skyves frem og tilbake alt ettersom hva man monterer på.

post-4273-133474600511_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har bestemt deg foe en fluestang. #5 som er en grei startstang. Da vil den fungere helt greit som haspel. I praksis en 9-fot stang.

Det er ikke vanskelig å montere fluestenger!

Nøyaktig, tålmodig og vite det grunnleggende. Så går det greit :D

Det som er det vanskeligste er lakking av surringene til slutt. Vil ha utseende penest mulig, ikke like enkelt.

Noen kvelder så er stanga montert.

Bok:

Bygg din egen fluestang

Forfatter: Mathisen, Kjetil B

Denne kan sikkert lånes på nærmeste bibliotek

Disse leverer det du trenger.

http://www.midtgardfluefiske.no/

http://www.hsimport.se/

Send PM hvis du lurer på noe!

Kardam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.