Gå til innhold
  • Bli medlem

Sådan är kapitalismen.


larka

Anbefalte innlegg

Så er vi i gang igjen med en ny runde med smartinger som mener de kan okkupere norsk natur for i neste omgang å ta betaling for det. Hva blir det neste? Avgift for å bade i sjøen?

Galskapen må kveles i fødselen, ellers tar Fanden fort mer enn lillefingeren.

Sjekk: http://www.dagbladet.no/2008/12/04/reise/ski_og_vinterferie/telemark/3928775/

eller: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.6337871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke er et idrettslag eller lignende ser jeg ikke noe galt i at et privat selskap tar seg betalt for å kjøre løyper. Det er jo faktisk ikke gratis å holde maskin, vedlikehold, drivstoff(blir fort mye) samt betaling til løypemannskap.

I et annet område jeg kjenner til har hytteeiere, hytteutbyggere, næringsliv og lokalbefolkning gått sammen i et spleiselag for å drifte løypene.

Bade i sjøen argumentet er jo faktisk helt på jordet, det er gratis å gå på ski utenom løypene, og ofte må man betale for å bade i et badebasseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er kanskje at man ikke kan be de droppe å kjøre opp en løype. Man har derfor ikke reell valgfrihet. Noe helt annet er at det i det lange løp også skader inntektene til stedet, ved gjerrigknarker som meg selv drar andre steder. Jeg har ikke noe problem med at noen tar betalt for en skiløype på egen eiendom. Jeg har problem med at noen tar betalt for at jeg skal gå der jeg har rett til å gå, bare fordi de har fått et løyve til å kjøre en maskin som lager spor der. Kanskje jeg skulle være først ute og kreve penger av de for at kjører maskin i mine skispor? Noen må jo vise de hvor det er fint å gå på ski....... (OK, litt søkt kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forventer du at noen skal kjøre opp løypene gratis? Såvidt jeg har skjønt det er det også bare snakk om en liten skiskytterløype der man strengt tatt ikke behøver å gå uten å ha betalt, og ikke hele fjellet man krever betaling for.

Rettsstatens prinsipper er viktige, men i denne saken ser jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forventer du at noen skal kjøre opp løypene gratis? Såvidt jeg har skjønt det er det også bare snakk om en liten skiskytterløype der man strengt tatt ikke behøver å gå uten å ha betalt, og ikke hele fjellet man krever betaling for.

Rettsstatens prinsipper er viktige, men i denne saken ser jeg ikke helt problemet.

Nei, dugnadsånden er vel i ferd med å dø ut?

De kan så klart be hytteeierne i området om økonomisk støtte, men den som ikke betaler kan allikevel gå der.

Det med rettsstatens prinsipper er det absolutt viktigste. Som det henvises til tidligere i tråden: Gir du fanden lillefingeren osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt standpunkt her har hele tiden forutsett at der ikke er noe idrettslag som har kjøring på dugnad og som finansierer maskin&vedlikehold på andre måter. Hvordan det ligger an har jeg ingen anelse om.

En frivillig giro er selvfølgelig det beste, sett at mange nok er villige til å punge ut, noe som kanskje føles litt feil for den norske folkesjela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er noen som betaler, så trenger de vel ikke kjøre opp løype heller? Dette får være opp til hytteeiere og andre brukere å vurdere.

Men å pålegge dette på en som ikke ønsker løyper er uhørt.

Helt enig. Bare å la være å betale. Er det nok som ønsker å gå i trikkeskinner så blir det vel en ordning, men det er faktisk mulig å tråkken løyper selv også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i styret i et idrettslag som drifter skiløyper.

Skulle bare mangle at en ikke skulle betale for å bruke topp løyper gjennom sesongen.

Tråkkemaskinen til en million kom ikke dalende ned fra himmelen.

Vi kjører med frivillig betaling og går i pluss.

Betaler inn en sum på noen hundrelapper hvert år,

selv om det blir mye utaforløype for meg.

http://www.otrail.no/index.php?sid=10

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.