Gå til innhold
  • Bli medlem

The North Face Summit dunjakke - Bergans dunjakke - evnt. andre alternativer


aker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lett en del på forumet nå, men ikke funnet noe om TNF Summit dunjakke, som Oslo Sportslager har på tilbud. Synes 2999 virker som en bra pris.

Noen som har erfaringer med denne jakken? Er den lett å komprimere?

Er 185 og 76, er L størrelsen?

Har dessuten fått et tilbud på Bergans dunjakke. At TNF og Bergans ikke er i samme pris/kvalitetssjikt er jeg klar over, men hvor bra/dårlig er denne dunjakka? Har selv dårlige erfaringer med Bergans fra tidligere, men kan gi produsenten en sjangse om noen her har noen overbevisende lovord å gi. :)

Takknemlig for alle innspill! ;)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv kjøpt meg Bergans Down jacket nå nettopp, syntes den virket knall til den prisen (fikk den for 1900,- på OBS! Sport.) Ligger normalt rundt to høvdinger. Det at alle sier at denne er stå dritt i kvalitet, mener jeg er bare tull! Det er greit nok at den sikkert ikke er ment for polferder og ikke kan måle seg med TNF eller ME jakker til 6000,-, men den er knall til vanlig turbruk og hverdags om der er kaldt! Forlenget ryggstykke, gode lommer, forsterkninger på underarmer, avtagbar hette med feste for pelskant ++! Og i tillegg er jo jakken testet ganske ekstremt på 71grader nord. Jeg vet også at så og si samtlige 71grader nord deltagere som har vært med før har hatt denne dunjakken som en favoritt gjennom hele turen! Knall jakke, til fornuftig pris. Løp og kjøp! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en TNF Summit dunjakke tidligere. Den er knallbra til sitt bruk - eksempelvis dagsturer og turer der vekten ikke er det avgjørende. Det er bare å ta den på seg og alle problemer forsvinner 8)

Det jeg ikke likte med den var vekten så jeg solgte den og i stedet kjøpte den letteste og dermed også mest skjøre RAB dunjakken. Den veier 618 gram og selv om den ikke er like varm og har samme holdbarhet som TNF Summit jakken så er den mer tilpasset mitt bruk.

Men man kommer veldig langt med billigere dunjakker også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Fjellräven Kamas Down Jacket i noen år. Dette er en hoftelang jakke med grei dunkvalitet. Vekt ca. 1 kg. m/425 gr. fyllvekt. 94 % dun/6 % fjær. 700 cuin. Avtagbar hette og Corduraforsterkning på skuldre og albuer.

Kan anbefale denne - til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspillene!

Det er ikke lett å velge seg dunjakke, har kommet over flere interessante modeller:

- Mountain Equipment Annapurna som sportsnett har på tilbud til 2999 i dag, og som jeg har forstått er godt likt av mange her på forumet

- Mountain Hardware Sub Zero SL Parka - denne har jeg ikke funnet like mye om, men virker lovende - 3495,- på sportsnett

- Nanok Performance Expedition - denne er også interessant, + for snøskjørt. Men har funnet lite info om denne.. Noen som har erfaringer? hvordan er denne å komprimere?

I tillegg har jeg tittet litt på lettere modeller og synes denne er interessant:

- RAB Neutrino Endurance

Noen som har noen innspill eller meninger om disse?

Som sagt er det ikke lett å bestemme seg, så jeg blir svært glad for alle svar.. :)

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Mountain Hardwear Sub Zero i kort modell, uten hette og er fornøyd med den. Den er fin til å putte i dagstursekker samtidig som den er tykk nok til å varme når temperaturen synker. Vet om en som har parkasmodellen. Den er omtrent like tykk, men noe lengre og med hette. Den blir naturlig nok en god del større ved sammenpakning, men virker som et godt alternativ. Har selv planer om å kjøpe en litt kraftigere dunjakke for litt "tøffere" bruk. i tillegg til Sub Zero Parka har jeg sett på TNF Summit, Nanok performance Expedition og TNF Polar samt noen fjallraven-modeller. Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv planer om å kjøpe en litt kraftigere dunjakke for litt "tøffere" bruk

Har du sett på Sir Joseph Expedition 8000? Jakka går langt nedover rompa. Meget behagelig når du er kald og slår leir. Rune Gjeldnes brukte den på ekspedisjonen over Antarktis. Siden du allerede har ME Sub Zero vil du kanskje gå for en verstingjakke. Jeg er meget godt fornøyd med den. Prisen er avskrekkende, og den er utsolgt på Sportsnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Annapurna, ifølge sportsnett finnes det ikke andre dunjakker enn den! :wink:

Har lest det de har skrevet om den, men vet ikke helt om jeg vil ta det for god fisk.

Har en Mountain Hardwear Sub Zero i kort modell, uten hette og er fornøyd med den. Den er fin til å putte i dagstursekker samtidig som den er tykk nok til å varme når temperaturen synker. Vet om en som har parkasmodellen. Den er omtrent like tykk, men noe lengre og med hette. Den blir naturlig nok en god del større ved sammenpakning, men virker som et godt alternativ.

Du har et godt poeng! Størrelse.

Har kokt det ned til disse alternativene:

- Mountain Equipment Annapurna

- Mountain Hardware Sub Zero SL Parka

- Mountain Hardware Sub Zero SL Jacket

Flere innspill/erfaringer?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det de har skrevet om den, men vet ikke helt om jeg vil ta det for god fisk.

Både de ansatte på sportsnett.no i Asker og Oslo Sportslager har sagt at det er en av de beste dunjakkene som er laget, et utrolig spenstig, polsk gåsedun! Har prøvd den selv, skikkelig digg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både de ansatte på sportsnett.no i Asker og Oslo Sportslager har sagt at det er en av de beste dunjakkene som er laget, et utrolig spenstig, polsk gåsedun! Har prøvd den selv, skikkelig digg :wink:

Da stoler jeg på deg! Har bestilt meg den i rød Large :D

Gleder meg til å få den i posten!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ME Annapurna jakken og er veldig fornyd med den.

Sovnet i den i teltet på Hardangervidda sist vinter (-15 grader eller evt. kaldere), lå med jakken på og en tynn ullgenser (190 icebreaker) med bena i soveposen og tenkte på alt og ingenting, varm og god og sovnet. Våknet 4-5 timer etterpå, like god og varm.

Jakken er laget for sekkbruk og har forsterkninger på skuldre med syntet fyll der. Hetta er veldig god og er avtagbar (noe jeg aldri har gjort). Innvendig har den to store lommer, én i netting og en med giidelås. To generøse lommer foran utvendig på brystet og to stikklommer med fleecefor nede. Mao. nok av muligheter til å putte hansker, votter, lue og div. annet lett tilgjengelig for en stund.

Innvendige og utvendige borrelåser som sørger for at det ikke slipper kulde inn ved glidelås (god sikkerhet dersom noe skulle forhindre at glidelås ikke kan lukkes).

Jakken har også dunfyllt sperre i underkant av krave for å holde på kroppsvarme (ala kuldesperre i soveposer).

Innvendig sømmer som er sydd med stretch for at jakken skal omslutte kroppen.

Veldig bra spenst i dun selv etter mange opp- og nedpakninger. Pakkvennlig i vanntette pakkposer. Ingen lekkasjer av dun ennå.

Bra ytterstoff med god beskyttelse mot vann- og fuktgjennomtrengning.

For de som ønsker en jakke som skal gå langt ned mot/over lår vil kanskje ikke denne være et fullgodt alternativ. Jakken går ned over rumpa når man står og går, men hvis man sitter på huk vil nedre del av baken bli litt blottlagt. Jeg var klar over dette ved innkjøp og ville ha en jakke som ikke var dødslang.

Jakken er helt klart nøye gjennomtenkt og gjennomtestet.

Jeg tror nok man vil bli fornyd stort sett dersom man går for de fleste av dunjakker designet for ekstremt vinterbruk.

Jeg unngikk rød utgave for å ikke ligne alt for mye på Kenny i South Park :roll:

God tur.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster og mor var inne på Sportshuset og shoppet fra seg. Begge kom hjem med en Bergans dunjakke og fikk den for rundt 1600,-. Måtte ut på kvelden for å prøve den, og jakka virket skikkelig deilig og isolerende. Fluffy og spenstig dun, og lett komprimerbar! Absolutt en flott jakke det også, Bergans har gjort jobben. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg hatt ME Annapurna i litt over en måned nå. Har vært veldig fornøyd, MEN synes isolasjonen over skuldrene er litt vel tynn. Dvs. at de føles kun som at det er ytterstoffet og innerstoffet som dekker skuldrene.

Kan ikke huske om den var det da den var helt ny. Har kun gått med sekk ved et par anledninger. Selv skriver Sportsnett følgende om akkurat dette:

"*Syntetisk vatterte skulder paneler for å stå imot kompresjon fra skulderstropper på ryggsekk. Ingen kuldebroer."

Synes altså at disse vatterte panelene er tynne og lurer på om de skal være det eller om dette er en feil på min jakke? Ettersom jeg ikke har brukt jakka ved lave temperaturer enda, så vet jeg ikke om dette har noe som helst å si..

Dere med ME Annapurna: Hvordan er skuldrene på deres jakker?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig Sondre. Takker for irettesettelsen :wink: Er en stund siden jeg har sett SP nå, eller kan det være alder...

aker:

Det føles litt tynt ut på min Annapurna også men har aldri merket noe ubehag/kulde der av den grunn. Husk at jakken "bygger" seg litt opp over skuldrene når man har den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aker:

Det føles litt tynt ut på min Annapurna også men har aldri merket noe ubehag/kulde der av den grunn. Husk at jakken "bygger" seg litt opp over skuldrene når man har den på.

Takk for svar! Det var nettopp når jeg hadde den på at jeg merket dette.. Synes den var litt vel tynn.. Men om du ikke har merket noe til ubehag/kulde høres det betryggende ut! :wink:

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.