Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur


ods

Anbefalte innlegg

Da kona dro på ”jentetreff” på Sjusjøen i helga, benyttet jeg anledningen til fisketur i Nordmarka.

 

Da jeg hadde lastet alt utstyr for overnatting på sykkelen, var den såpass overlesset at jeg ikke kunne skjønne hvordan jeg på slike turer for mange år siden i tillegg fikk plass til en Ally kano på bæreren og en unge på barnesete på stanga. Imidlertid tråkket jeg inn til Hakklokroktjern som jeg hadde valgt som base.

Utrolig lite folk i marka, selv på Kutangen i Bjørnsjøen var det ikke et menneske i finværet. Kunne det skyldes fotball? Fisk ble det lite av. Etter timer med kasting med småsluk både lørdag kveld og grytidlig søndags morgen, ble utbyttet en ørret og en abbor som hver veide rundt 150 gram. For en som kommer nordfra og er vandt til å lempe i land sølvblank halvkilosørret med blodrødt kjøtt, er jo dette et begredelig resultat. Tiden utenom fisket benyttet jeg til fine turer. I rødlig kveldsol på lørdagskveld vandret jeg den nydelige stien mellom Sandungskollen og Porthøgda. Dette gjorde jeg også for to år siden sammen med kona på samme tid av døgnet og husket den som spesielt fin. Man ligger og vaker rundt 600-meterskoten hele veien. Utsikten, spesielt vestover, er flott. Liljekonvallen som fortsatt sto i full blomst, krydret kveldsluften med den skjønneste parfymeduft. I Porten var det forresten en kjentmannspost. Jeg fulgte skiløypa ned til sykkelen i enden av veien, men her er det anbefalelsesverdig med gummistøvler. Da jeg syklet tilbake til teltet, løp det plutselig en elg foran meg på skogsbilveien. Dessuten støkket jeg en orrhane, og på Sandungskollen holdt jeg på å trå på en hoggorm. Etter tips her på forumet av panda, dro jeg på søndag formiddag opp på Middagskollen hvor jeg aldri hadde vært før. Dette var en interessant og fin topp med flere småtopper med nakent fjell. Takk for tipset, panda. Etter å ha hatt Marka for meg selv siden jeg kom inn på lørdag, hadde det forandret seg da jeg syklet heim på søndag. Nå hadde reserne med mord i blikket tydeligvis overtatt på Nordmarksveien mellom Maridalen og Kikut.

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøzzeball, har du vært på Middagskollen ods. Det var trivelig å høre! Helt klart en av de fineste toppene i marka og trolig ikke så veldig mye besøkt heller.

Turen fra Sandungskollen til Porthøgda som du beskriver er også fin da, Særlig hvis man tar noen avstikkere ut til sidene for å kikke på utsikten. Når man først er på Porthøgda er det jo greit å tusle innom Kikuttoppen for å få med seg hele "traversen" også.

Traff forresten broren til den hoggormen rett ved Fagervann på søndag. Svær og sinna var den!

mvh Panda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.