Gå til innhold
  • Bli medlem

Viking invasjon dreper skotske lam


Torodd

Anbefalte innlegg

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7630655.stm

Norge har eksportert en rekke fiske og havørner til Skottland da Norge har nok ørn og skottene vil ha tilbake sin opprinnelige stamme. I Salten området var det for ti år siden så mye ørn at flere sultet i hjel grunnet mangel på nok mat til alle. Flere utsultede ørnepar fra Salten ble satt ut i ett område av Skottland som var veldig plaget av for mye harer. Man kan bare forestille seg hva de ørnene tenkte når de for første gang fløy over vidder og fjell som bokstavelig talt var dekket av god mat........... :shock::wink:8)

De første ørneparene hadde det vi kan kalle et godt liv. Hadde de kunnet skrive brev tilbake til Norge som Amerikafarerene gjorde for en 150 år siden, hadde vel Norge blitt tømt for ørn.

Nå har det igjen blitt introdusert ørn fra Norge igjen og disse er angivelig veldig glade i lam. Når jeg leser den rapporten i BBC, virker det som om det er en ren avskrift fra avisa Nationen. Rent bortsett fra at i Nationen vil de hevde at norsk ørn også tar reinsdyr, traktorer, forhøstere og campingvogner.

Tar ørn og spesielt havørn virkelig så mye lam som det hevdes her ? Havørna er virkelig stor, men så mange lam......... ?? Jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det foreligger ikke sikker dokumentasjon av at havørn har tatt lam i Norge. Jeg skal ikke påstå at det ikke kan skje, men siden det ikke foreligger en eneste sikker dokumentasjon så har jeg nok sterke tvil til at det er vanlig. En annen sak er at havørn er en åtseleter som raskt finner døde dyr som enten er tatt av andre rovdyr eller død av andre grunner. Kongeørn er derimot en bedre jeger og kan fint drepe et lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ein filmsnutt på Ut i naturen for nokre år siden der eit ørnepar tok ein reinskalv.

Den eine ørna distraherte simla mens den andre slo ned på kalven. Det tok litt tid, men

til slutt måtte kalven gje tapt for blodtapet på grunn av alle såra.

Har også sett eit forsøk på løftekapasitet til ørn. Ørna klarte såvidt å lette tre kilo, men

fekk ikkje med seg lasta langt. Dette var dog ei ørn som levde i fangenskap, ei vill ørn er

nok litt sterkare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongeørn prøver seg på store reinskalver også om høsten. En kompis var på reinsjakt på seinhøsten og låg og studerte en villreinflokk, da en ørn plutselig begynner å sirkle høgt over flokken. Faren oppdages umiddelbart av flokken og de stiller seg opp tett med kalvene godt innpakket i midten. Det var visstnok en helt fantastisk opplevelse. Ørnen gjorde flere angrep, men kom ikke til, da bukkene og simlene dekket kalvene såpass godt at ørnen var sjanseløs og gav etterhvert opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det trengs litt oppklaring om hvilke ørner vi har:

Fiskeørn, denne er plassert i en egen gruppe og ikke sammen med de andre. Den lever hovedsakelig av fisk, har aldri hørt at den har tatt noe pattedyr.

Havørn, denne lever av åtsler, fisk, en del fugl (spesielt andefugl) og pattedyr opp til hares størrelse.

Kongeørn, dette er jegeren blant ørnene. Den lever av fugl og pattedyr, bla.a reinskalv, ser ikke bort fra at den kan angripe små voksne dyr eller voksne dyr som er svekket. I Lierne i Nord-Trøndelag ble det også observert at den tok en bjørneunge. Det må imidlertid sies at dette var en svært liten unge. Binne var blitt presset ut av hiet tidligere enn normalt (tror det kom vann i hiet). Avstanden mellom ungen og binna var for stor til at binna kunne hjelpe ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Jeg mener å ha lest at det kan dokumenteres at havørna tar mye reinkalver. Det er visstnok slik at reineierne får utbetalt erstatning for tap av reinkalver tatt av havørn, men vanskeligere å få erstatning for tap av reinkalver tatt av jerv og ulv. Hvis man lagger sammen antall kilo som det er utbetalt erstatning for havørndrepte reinkalver, og deler det på antallet kjente havørner, så eter hver havørn flere kilo reinkjøtt om dagen :roll: Det er klart at de kan da også drepe både lam og andre dyr, men det er vel begrenset hva de orker å spise siden de spiser noen kilo rein hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, for en del år siden var det noen som hadde regnet litt på hvor mange reinkalver hver ørn i Finnmark måtte ha tatt for at erstatningskravene som reindriftssamene hadde sendt inn skulle stemme. Svaret var at hver ørn måtte ha tatt 111 kalver hver :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, for en del år siden var det noen som hadde regnet litt på hvor mange reinkalver hver ørn i Finnmark måtte ha tatt for at erstatningskravene som reindriftssamene hadde sendt inn skulle stemme. Svaret var at hver ørn måtte ha tatt 111 kalver hver :wink:

Det var en matematiker som regnet ut at vi kunne droppe planene om å kjøpe nye jagerfly og heller beholde kongeørnene. De er billigere og gjør samme jobben mot MIG flyene. Mulig en god ide..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Tror nok også at det største rovdyret er de tobente som løper omkring på vidda. En liten anekdote fra et bryllup i Finnmark, hvor brudgommens far skryter til brudens far. "Jeg er nå over 50 år, og har spist reinkjøtt i hele mitt liv, men aldri har jeg spist en av mine egne reiner". Da svarer brudens far som har stått for maten: "Da har jeg en nyhet for deg. I dag har du gjort det!" :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.