Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompass


Dan

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver og ser på kompass til turbruk. Er en billigkompass fra g-sport god nokk? Det var 3 nivåer "recreational", "sport" og "professional" men dom hade bara recreational.

Hva med speilkompass? Ser att det står på noen at dom er anpasset for bruk med GPS osv..

Har søkt litt runt på forumet här og har funnit litt info med kan ikke si jag føler meg enlightened i henhold til vilka features man trenger :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke vet om noen funksjoner du trenger, så hadde jeg ikke tenkt så hardt over det.

de fleste viser jo hvor nord er så du kan rette inn kartet, og gå etter nåla.

kjøp ett som er ok kvalitet hvis du er usikker, du kan alltids kjøpe ett fancy siden hvis du finner ut att det er noen funksjoner

du må ha på død og liv. (jeg synes inklinometer er kjekt til vinter/skikjøringsbruk).

regelen er vel som alltid, hold deg unna det billigste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt avhengig av behov og kunnskaper.

Lot en veeeeldig gammel O-løper prøve billigkompass fra Biltema.

Han mente at det var like bra som det billigste fra Silva.

Selv har jeg en forkjælenhet for dette:

http://www.silva.se/templates/Products____79.aspx?epslanguage=EN&productId={F1FCAE0C-EDE6-4E31-A191-9B062E14CEA5}

Aner ikke hva det koster, men jeg har hatt forgjengeren i "uminnelige tider"

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva med speilkompass? Ser att det står på noen at dom er anpasset for bruk med GPS osv..

Så vidt jeg kan se, betyr "Bruk med GPS" at de har en linjal som skal gjøre det lettere å lese av GPS posisjon. Med M711-kartserien og UTM evt MGSR koordinater (blått rutenett) er dette totalt overflødig. De fleste kompass har avmerking tilpasset 1:50 000 kart, ellers er jo 1 mm på kartet = 50 m i terrenget.

Speilkompass - tja... Er sikten såpass dårlig at du ikke ser noen ting å peile mot, er det lite hjelp i speilkompasset. Hvis du har såpass god sikt at du kan ta en nøyaktig peiling til fjerntliggende fjelltopper, har du neppe bruk for å gjøre det. MEN - hvis man har gått seg bort i klarvær (det skjer!) og ikke klarer å hente seg inn igjen (f.eks. fordi man fokuserer så intenst på det faktum at man trass klarvær ikke har begrep om hvor man er! Meget frustrerende!), så kan en peiling være til hjelp. Å gjøre noe slikt bidrar til å rense hodet for negative tanker, og da er resten som regel veldig enkelt. Men en kopp kaffe mens du studerer utsikten og lar tankene fly mens du distre kikker litt på kartet gjør antagelig samme nytten... :wink:

Jeg vil påstå at hvis man i det hele tatt ser kjennemerker som man sikkert kan identifisere på kartet, så trenger man ikke peiling for å se hvor man er. Men som alt annet, så må man trene på å lese kart. Og det finnes helt sikkert situasjoner der man ut fra en peiling eller tre får akkurat den ekstra biten med informasjon som trengs for å skjønne at man er på et litt annet sted enn man trodde...

Høydemåler er litt i samme kategori, den har og sine tilhengere, og kan teoretisk gi akkurat det lille ekstra som trengs, men for de fleste er den overflødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et rimelig Suunto kompass der kompasshuset har begynt å bli tregt pga litt mye saltvann og lite skylling i etterkant.

Har hatt kompass siden jeg satte beina i fjellheimen for første gang på egenhånd, og hvis jeg regner etter så er det bare blitt brukt noen få ganger.

Hvis du ikke har tenkt å begynne med fjellorientering eller er spesielt interessert i kart og kompassbruk vil et billig kompass gjøre samme jobben som et dyrt. Det er jo liten vits i å spa ut 500-1000 kroner for et kompass som skal ligge i ryggsekklomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev:

Lot en veeeeldig gammel O-løper prøve billigkompass fra Biltema.

Han mente at det var like bra som det billigste fra Silva.

Nesten helt enig, men jeg gjorde tilsvarende test en gang jeg ikke fant kompasset til et o-løp. Det gikk helt greit, men siden Biltema-kompasset ikke var væskefylt, brukte nåla lengre tid på å stabilisere seg. På et o-løp er dette et lite drawback, men til turbruk har dette liten betydning.

Selv stikker jeg gjerne Biltema-kompasset i lomma når jeg tar en kjapp tur i marka for å finne noen turorienteringsposter- mye billigere å miste enn Silvas-kompasset :)

Viktigere enn kvaliteten på kompasset er etter min mening at man er fortrolig med å bruke kompasset til å ta ut en kurs eller foreta en krysspeiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev:

Nesten helt enig, men jeg gjorde tilsvarende test en gang jeg ikke fant kompasset til et o-løp. Det gikk helt greit, men siden Biltema-kompasset ikke var væskefylt, brukte nåla lengre tid på å stabilisere seg. På et o-løp er dette et lite drawback, men til turbruk har dette liten betydning.

Selv stikker jeg gjerne Biltema-kompasset i lomma når jeg tar en kjapp tur i marka for å finne noen turorienteringsposter- mye billigere å miste enn Silvas-kompasset :)

Viktigere enn kvaliteten på kompasset er etter min mening at man er fortrolig med å bruke kompasset til å ta ut en kurs eller foreta en krysspeiling.

Biltemakompasset mitt er veskefyllt!

(har det alltid sammen med førstehjelpsutstyret, etc hvis jeg skulle være så uheldig å ødelegge/miste det andre.)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et speilkompass er som nevnt ubrukelig for peiling når det er dårlig sikt, men man kjøper da ikke kompass for engangsbruk...??? Det kan brukes som alle andre kompass vanligvis, men hvis man lærer å bruke det kan man finne UTM-koorinatene med dette, og det kan man ikke med et vanlig kompass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et speilkompass er som nevnt ubrukelig for peiling når det er dårlig sikt, men man kjøper da ikke kompass for engangsbruk...??? Det kan brukes som alle andre kompass vanligvis, men hvis man lærer å bruke det kan man finne UTM-koorinatene med dette, og det kan man ikke med et vanlig kompass...

Eh... her var det noe jeg ikke helt skjønte? Engangsbruk?

Med vanlig kompass tenker jeg på en sånn flat gjennomsiktig dings med linjal langs kanten, enten med millimetermarkering eller med avstandsmarkering for 1:50 000 kart. Denne linjalen er ypperlig til å lese av UTM koordinater.

Jeg skjønner ikke helt hvordan speilet gjør det enklere å lese av UTM koordinater... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misvisningen står på kartet. Da kan man vel bare dreie på kompasshuset for å kompensere for den.

Viktigere enn kvaliteten på kompasset er etter min mening at man er fortrolig med å bruke kompasset til å ta ut en kurs

Det har du rett i, men viktigst av alt er at man kan lese kart. Dersom man ikke vet hvor man er på kartet så vil ikke kompasskursen ta deg dit du vil.

Ser ut som Dan har bestemt seg, og jeg synes han har kommet til en grei konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Noen som kan forklare hvordan et kompass med speil fungerer? Ser dere skriver at det er for å peile mot ting, men hvordan fungerer dette egentlig? Takk!

Med eit speilkompass, kan ein sjå ned på kompassnåla (via speilet) og fram i terrenget samtidig. Kombinert med eit sikteskur, får ein dermed noko betre nøyaktigheit i kompassskursen.

Som andre har vore inne på, har dette begrensa nytte ved vanleg turbruk. Men for å identifisere objekt i synsranda, kan speilkompasset i kombinasjon med kart, vera svært anvendeleg. Og slik kan det i enkelte tilfeller vera med på å gjera naturopplevelsen større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med speilkompass?

Den største fordelen med et speilkompass er rett og slett speilet. Det kan brukes til å sende signaler om været tillater det. Og så er det jævlig greit å ha et speil om man er på langtur og må barbere seg underveis :D

Men fra spøk til alvor; jeg har prøvd dyre kompass, billige kompass og speilkompass. Det dyre hadde mulighet for justering av misvisning, det billige fikk meg også frem dit jeg skulle og speilkompasset var greit om jeg skulle peile meg frem til noe. Mistet det dyre på en tur, og fant da frem dit jeg skulle med et lite, billig kompass jeg hadde med fordi det også var et termometer på det.

Kjøpte et rimelig Silva-kompass når jeg kom hjem, men det var jeg ikke helt fornøyd med. Det manglet nemlig de kjekke parallelle linjene i huset. Der var det nå bare ei pil. Funket fremdeles, men det var litt mer vrient å bruke på kartet.

Men jeg fleipet ikke med speilet til barbering! Genialt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på dette med kart og kompass. Er det noen som vet om det finnes bøker/hefter om emnet?

Det finnes en bok som heter noe sånt som "Finne frem med kart og kompass"... Fikk den i Bokklubben Villmarksliv for noen år siden. Har den på hytta så jeg får ikke sjekket tittel og forfatter for deg. Prøv et søk, eller stikk innom et bibiliotek :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset justanothernut. Jeg fant ikke boka du refererte til, men jeg fant Lars Monsens "Kart, kompass og GPS". Den skal være en gave til en nybakt GPS og kompasseier så jeg tror den duger.

Ellers finner man jo mye info på nettet, men jeg tror ikke jeg får kake dersom jeg bare pakker inn en webadresse i gavepapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset justanothernut. Jeg fant ikke boka du refererte til, men jeg fant Lars Monsens "Kart, kompass og GPS". Den skal være en gave til en nybakt GPS og kompasseier så jeg tror den duger.

Ellers finner man jo mye info på nettet, men jeg tror ikke jeg får kake dersom jeg bare pakker inn en webadresse i gavepapir.

Du kunne jo skrive ut URL'en på ordentlig dyrt fotopapir! Litt kake burde jo det være verdt :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.