Gå til innhold
  • Bli medlem

En fantastisk Jotuntur uten kamera 26. juli 08 :(


oyvindbr

Anbefalte innlegg

Kameraet glemte jeg i Vik for ei drøy uke siden. Egentlig er det ingen vits i å skrive turrapport når man mangler bilder, så denne blir kort.

Hva slags følelse sitter jeg igjen med etter denne turen? Jeg føler meg alt annet enn tøff og sprek iallfall! Men jeg har om mulig fått enda større kjærlighet til denne heimen :) Vår og høst med snøtinder og skarp blå himmel er finere enn sommer med haugevis av ulldotter på himmelen over stort sett svarte topper, men denne gangen fikk jeg tross alt se hva fint sommervær kan gjøre med jotnene og deres omgivelser.

Jeg starta ved Geitsætri fordi jeg ikke orker tanken på å kjøre bil inn til hjertet av Jotunheimen. I tillegg trudde jeg at jeg skulle komme tilbake over Sauhøe. Turen kan oppsummeres i transportetappe til Leirvassbu, nattvandring opp til Langvasshøe, første del av soloppgangen på Visbretind, kosetur på Kyrkja og blytungt alvor når Tverrbotntindtraversen sto for tur.

Jeg hadde bestemt meg for å droppe Tverrbytthornet, men ombestemte meg og tok det med likevel. For et forferdelig fjell! Bratt og løs steinur drøyt 600 høydemetre oppover var et mareritt! Syntes jeg hørte steinsprang i nærheten også, og følte meg svært svært liten :roll: Aldri mer om jeg skal dit igjen!! Men for en utsikt fra 2102-toppen da :D Aldri har jeg vel sett Visdalen flottere enn fra denne toppen, og Heillstuguryggen, Urdadalsryggen og Visbretind viste virkelig godsida til :D

Sammen med litt vind nå og da, suset fra alle elvene og litt spredt fuglekvitter gikk denne utsikten rett i hjerterota på meg. Glad jeg har vært på den toppen :D

Kom meg på 2035-toppen også, men gadd ikke engang å prøve passasjen videre. Gikk heller samme vei ned til ca halvveis og skrådde opp mot de to 1900-toppene. Kraftløsheten hadde for alvor fått grepet på meg. Jeg hanglet over de Midtre Tverrbotntindene og hadde det nesten for jævlig. Men fyrstekake hjalp. Plutselig kunne jeg gå på og ta bakkene fra skarene og opp til de to siste toppene uten pause. Gadd heller ikke å prøve egga mellom tvillingtoppene, det får andre ta seg av 8)

Var altfor sliten mentalt til å prøve meg på den gule trekanten videre mot Sauhøe, jeg orka ikke flere vanskeligheter. Men det fikk jeg likevel, for her var det like bratt og løst som på Tverrbytthornet. Hadde mest lyst til å grine. Skjønte fort at jeg bare skulle valgt Leirløyftet, men orka ikke å snu. Brukte 2,5 timer ned til Leirdalen.

Aldri mer langtur på sommeren! Jeg takler ikke steinur. Kan fort ha somla bort 3-4 timer på nedturene :)

Turen tok iallfall 22 timer.

Jeg føler meg som et vrak, men denne turen var bedre enn forrige, for jeg koste meg stedvis nå.

Og jeg har fått en veldig god "venn" i det fæle men herlige Tverrbytthornet. Det går glatt inn på "5 på topp"-lista mi :!:

For jævlig å gå denne turen uten kamera :(

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første, er det vei, så kan man vel kjøre inn!

For det andere, fyrstekake er digg!

For det tredje og fjerde etc så vet jeg at det var flott i fjellet denne helga, kjipt å ikke ha kamera da!

Hadde faktisk en tur uten kamera på lørdag selv, men det var litt med vekt og plassmangel å gjøre :)

Men du fikk med deg noen flotte fjell, selv om ura ned fra disse toppene (og generelt samtlige alle andre) ikke kan beskrives uten stygge ord... hvis knær kunne snakke :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå mine fikse ideer vet du...

Ellers så tar jeg denne typen turer fordi jeg er inspirert av deg og blant annet Atomsilda :roll:

Men jeg tør ikke å kopiere deres luftige passasjer.

Ja disse toppene rundt Visdalen og ikke minst Leirdalen har forferdelige og bratte steinurer og grusrenner som er et mareritt. I tillegg er jeg svært dårlig når det går nedover på sånne steder. Har jeg turfølge kan jeg som regel ane vedkommende 3-400 høydemeter under meg etter relativt kort tid. Ellers så grøsser det i meg av å tenke på snøraset du opplevde der oppe, var det ikke 6. oktober i fjor?

Nei neste topptur skal jeg kose meg på! Egentlig skulle jeg jo på en helt annen tur, men fant ut at jeg kunne rekke en tur i min kjære Jotunheim i mellomtida. Den kjærligheten trur jeg faktisk kan vokse rett inn i himmelen :)

Men resten av fjellheimen er også viktig. Neste uke blir det langtur i området mellom Aurlandsfjorden og Nærøyfjorden med mulig avslutning i Hardanger. Gleder meg!

Har på følelsen at du enten har gjort eller er i ferd med å gjøre storeslem i Hurrungane nå Mayhassen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, men det er deilig å klare sine turmål da, selv om man lurer på hva som foregikk i hodet i planleggingsfasen og man lover at slikt gjør man ikke en gang til, for å så gå en ny, gjerne enda lenger tur et par uker etterpå :)

Ellers så grøsser det i meg av å tenke på snøraset du opplevde der oppe, var det ikke 6. oktober i fjor?

Jeg var der oppe 24.oktober når jeg nesten fikk en litt for rask retur fra Tverrbytthornet ja, men jeg slapp jo ura ned jeg da, hadde fine snøforhold i rasrenna :)

Men jeg husker fortsatt godt grusrenna ned fra Skagsnebb etter en langtur, den er plagsom. Er jo sånn at man nesten har lyst til å bare falle ned i stedenfor å gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind! Artig at setter pris på rapporter fra oss!! Vi setter pris på dine også..din ærlighet om alle mulige ting!! Det er et jævlig slit til tider....da tenker jeg på dem som har det enda verre,-nemling tinderanglerne!!! De sliter fælt...virkelig fælt! Tenk å ta alle topper...smått og stort på et år!! Dette er TØFT!! Det vet jo vi... :) Du snakker om mange løse urer...de har jeg stiftet bekjentskap med allerede i år...jeg er rask ned ura på løse stein....mitt problem er nå mest oppover...der spiller nok alderen inn litt. :) En "gammel" mann må ha sine korte pustepauser for å hente seg inn litt...Håper du får en fin tur vestafor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blanda jo sammen og tenkte på Tverrbotntraversen til Atomsilda og askogvoll, det var 6. oktober i fjor...

Apropos turplanlegging og slitet underveis som et resultat av denne planleggingen; ofte tenker jeg som Lars Monsen, hvor i barndommen var det at ting gikk gærnt? :!:

Skagsnebb har jeg vært på før, så langt tilbake som høsten 99. Da gikk jeg og en kamerat fra Jervefonni/Storbreahø og hele runda til og med Skagsnebbet på 2003. Mye løst og jævli der ja! Det jeg likevel husker best er passasjen mot Storbreatind fra Jervefonni. Egentlig kurant på det utsatte partiet på grunn av mange tak, men syntes takene virka ganske råtne. Hadde de svikta ville jeg rast kast i kast utfor stup og små avsatser/gresshyller. Grøss og gru! Det var litt av en Smørstabbtur du hadde der i fjor Øyvind!

Ja jeg er ikke særlig flink til å lyve om ting Jørn. Ofte glipper de underligste ting ut av kjeften eller pennen min eller fingertuppene på tastaturet :D

De tinderanglerne må være uhyggelig spreke! Det er bare å innse at det alltid finnes noen som er tøffere. Her hjemme blir jeg av de totalt uvitende sett på som den reneste Mayhassen eller andre lungekapasiteter som tåler det verste av utsatte klyvepartier, men alt er relativt :D Uinvidde trur jeg er et sjeldent tilfelle, og jeg prøver forgjeves å få de til å forstå at det finnes mange på forum som er mye mer ekstreme enn meg. I tillegg er det mange ekstreme tøffinger som ikke vet om fjellforum engang...

Trur nok du er en spreking til tross for pustepauser oppover jeg :) Ofte er det de mellom 40 og 60 år som er i best form, med unntak av oppsiktsvekkende fantomer i 20-åra som befinner seg her på forum :)

Om ikke uhell eller fæle sykdommer som rammer blindt skulle ødelegge så trur jeg vi blir noen riktig spreke gamlinger med åra! Jeg synes jeg er ganske objektiv og reflektert når jeg sier at vi har verdens beste og sunneste interesse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer på farta kjennes på kroppen, og du er heldig som fikk til en tur i helga. Selv måtte jeg jobbe dugnad for idrettslaget, men det er jo også nyttig :shock: Synd du ikke fikk med deg kameraet, skjedd med meg også, dessuten er jeg også ekspert i å ødelegge kameraer ved uhell. I dag slukna det tredje kameraet i år, men tror den skal bli bra med litt reparasjon hos ekspert. Området du var i nå har jeg heller ikke vært i, men jeg så bildene for meg da du fortalte og jeg tittet på kartet. Gratulerer, håper godværet fortsetter, nå vil jeg nemlig på Jotuntur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.