Gå til innhold
  • Bli medlem

GTX eller ikke GTX?


Fjerten

Anbefalte innlegg

Annonse

De fleste fetter inn skoa sine uansett, og da har ikke gtx noen som helst funksjon. Lær puster også så dårlig at membran innafor ikke gjør noenting fra eller til. I tillegg svetter man på føtta, hvilket ødelegger membranen. Det at de fleste sko kommer med gtx er faktisk at det selger jævlig bra her i Norge. Enten er skoen tett, og da blir du våt av di eiga svette, ellers er den utett og du blir våt utenifra. Skal du ha en tett sko blir den klam. Membranen i sko trenger beskyttelse, derfor er de også tjukkere og varmere. Skal du ha en lett og luftig sko, finn en i stoff, gjerne uten gårteks, og lev med at den ikke er skikkelig vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes GTX er bra til sko - norge er et forbasket bløtt sted, og lette luftige sko fører fort til at man blir våt uansett. Hvis det er tørt og fint kan man jo også bruke joggesko....

Har kjøpt noen sko i utlandet uten gtx, og selv om det er veldig bra sko ender det opp med at jeg ikke bruker de. Klam er bedre klissvåt.

Hoødbarhet kan være en issue - så hvis du er typen som pusser sko etter hver tur/i teltet, så kan saken være en annen. Jeg tar aldri med meg skopusseutstyr på tur, og det er heller lite pussing hjemme.

Har erfart akkurat det samme som deg mht Ecco og GTX - men det er jo ikke helt sammenlignbart: det er få saltede stier i fjellet, og hverdagssko blir brukt mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Gore-Tex eller ikke har ikke noe å gjøre med om støvelen er i lær eller ikke. Lær er et ytterstoff mens Gore-Teex er en membran som festes på innsiden av ytterstoffet. Du får altså tak i både lær- og tekstilstøvler med Gore-Tex samtidig som du kan få tak i lærstøvler uen membran. Tekstilstøvler uten membran er nok mer sjeldent om ikke faværende i fjellstøvlenes verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.