Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandretur i midten av juni - snøfrie områder?


fjellpia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på om noen har forslag til en fin 4-5 dagerstur i Sør-Norge omkring 15. juni. Jeg hadde egentlig planlagt å gå fra Finse til Haukeli men forstår at det fremdeles er mye snø der.

Blir takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser selv opp på Hardangervidden den 19. Juni. Fåreløpig ser det ut som om det vil bli en tur med "litt forskjellig" føre - pakker ett par truger for sikkerhets skyld -. Jeg begynner på Myrdal, og skal gå Rallarvegen til Finse eller Haugastøl, litt avhengig av hvor mye snø det er på Finse. Etter Haugastøl, eller Finse, peiler jeg kursen mot Møsvannet. Derfra har jeg ingen planer, så hvis det er noen her inne som har noen gode idèer til hvor det er bra og ta turen videre, tar jeg imot tips med takk. Regner med å komme til Mogen i begynnelsen av Juli, og har da nesten en måned å "slå i hjel". Er det noen som kjenner til Kvenna vassdraget, og hvordan det er så tidlig på sommeren? Har kunn vært der i august, og selv så sent har jeg opplevd null grader og is på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser selv opp på Hardangervidden den 19. Juni. Fåreløpig ser det ut som om det vil bli en tur med "litt forskjellig" føre - pakker ett par truger for sikkerhets skyld -. Jeg begynner på Myrdal, og skal gå Rallarvegen til Finse eller Haugastøl, litt avhengig av hvor mye snø det er på Finse. Etter Haugastøl, eller Finse, peiler jeg kursen mot Møsvannet. Derfra har jeg ingen planer, så hvis det er noen her inne som har noen gode idèer til hvor det er bra og ta turen videre, tar jeg imot tips med takk. Regner med å komme til Mogen i begynnelsen av Juli, og har da nesten en måned å "slå i hjel". Er det noen som kjenner til Kvenna vassdraget, og hvordan det er så tidlig på sommeren? Har kunn vært der i august, og selv så sent har jeg opplevd null grader og is på vannet.

Naboen! Kan anbefale å avslutte turen i Seljord/Nutheim, da går du fra Møsvatn gjennom et område jeg nesten er sikker på at du ikke har utforsket :) link: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12478&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset. Ruten er allerede plottet. Ser ut som en fin tur det. En god dagsmarsj med god tid, stemmer det? Men det er vel fare for en del snø på toppene, eller? Fra Seljord da? Noen forslag. Vil helst slippe å gå samme ruten hjem igjen til bergen. Noen som er kjent i Telemark og sørover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen gode fjellruter fra Seljord, sørover mot kysten. Fra Seljord går hvertfall Haukeliekspressen til Bergen mener jeg hvis transport er et problem. Skal du forlenge turen er det kanskje bedre å endre ruta over vidda og passere Haukeliseter og sørover inn i Sørlandsheiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.