Gå til innhold
  • Bli medlem

Dunjakke vs. Ullgenser/fleece på fjellet


Anbefalte innlegg

Skal gå Hardangervidda i påska!

Akkurat nå så funderer jeg masse på om jeg skal ta med meg dunjakka eller ikke! Jeg har også en norrøna fleecejakke som er helt topp! Dun er jo kanskje varmere og bedre, men blir den våt så er den jo helt ubrukelig! Da blir det bare masse dødvekt som ikke har noen nytte!

Er det noen som vil dele av seg med sine erfaringer? Fortell fortell.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp kommet tilbake fra Sylan. (se forøvrig turraport) Jeg hadde med meg ei Helsport dunjakke, som var gull verdt. Fleece er jo like ubrukelig som dun i våt tilstand, og vil ikke gi ønsket effekt hvis man for eks er svett og undertøyet er vått. da vil nok dunjakka være bedre.

Er det vått, vil man sjelden trenge ei dunjakke. Enten ved regn eller snø. Da vil nok skalljakka, og evt mellomplagg holde deg varm nok. Er det derimot mye vind og litt minus, blir ei dunjakke sjelden våt, med unntak av at man evt har den på seg og svetter utrolig mye. (Da har an vel også forøvrig bomma litt på "kleskoden"). Jeg hadde som sagt med meg dunjakke, og det er utrolig effektivt når man stopper opp. Jeg tok på meg dunjakka tvert alle praktiske gjøremål som skulle ordnes før man "satte seg ned for å spise etc", og da ble det godt og varmt, og man holdt varmen utrolig bra. Fordelen er også at evt is og rim både inni og utenpå evt skallplagg osv, tiner, og fordamper slik at man starter litt på scratch når man etterpå skal gå videre. I tillegg er det utrolig digg å ha ei god varm dunjakke som man kan ha på seg ved behov.

Jeg har alltid hatt med meg dunjakka i sekken , eller pulken uansett lengde på de turene jeg har hatt i vinter, og den har mer eller mindre alltid vært i bruk. På litt lengere turer har jeg også en lett fleece genser med meg, som jeg evt tar på under skalljakka når man for eks skal kjøre lengere etapper nedover. I tillegg er det greit å bruke som ytterplagg hvis forholdene tillater det.

Har også god erfaring med å bruke to undertøyskjorter/gensere. Da med en syntetisk godt pustende innerts, og en med ull/merinoull ytters. det gir en veldig bra isolerende, og samtidig pustende kombinasjon, som gir betydelig økt varmeeffekt ved behov.

Men jeg ville gått for dunjakka, hvis du må velge en av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, smaken er som baken havardix.... ingen katastrofe uansett hva du velger.

Har vel selv 10-15 turer på tvers/langs av H.vidda, halvparten m dunjakke og resten;) m kun fleece.

Tidlig påske i år, så dunjakke kan være greit. Vekt utgjør jo ikke store forskjellen (300gr?), men volumet blir som regel noe annet m dunjakke (spes ved bruk av ryggsekk).

Benytter jeg dunjakke, har jeg alltid med ei ulltrøye/helsetrøye (devold ull) i tillegg. Godt å ha i telt når dunjakka oppleves litt svær, eller underveis når griskulda eller kulingen forsøker å gjøre livet vondt..

God tur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar alltid med dunjakka på tur vinterstid. Men jeg tar også med en lett tynn fleecegenser eller en tjukk ullgenser i tillegg, alt etter hvor lave temperaturer som er meldt i området der jeg skal gå tur. Hvis det er meldt kaldere enn 10-15 minus tar jeg med ullgenseren i tillegg til dunjakka. Da er mann trygg i tilfelle en av de to skulle bli våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og vink! Hører det er mange med masse erfaring her!

Jeg har også hatt med meg dunjakka på alle mine vinterturer i år, altså 5 stykker(den ble kjøpt i januar). Jeg bruker den nesten aldri når jeg går, da tar jeg heller på meg en ekstra ullfrotte. Bruker alltid brynje innerst(helsetrøye) og ull utenpå det! Dunjakka er kun ved pauser o.l.

Men den siste turen, forrige helg på Finse, så var vi litt uheldige med været og ble sittende mye i telt. Fyrer man primus der så blir det fuktig, og det merket jeg da også! Kanskje greit å ikke bruke den som pute, men heller legge den i forteltet?

Og nå når det fort bli 5 overnattinger så ble jeg litt skeptisk. Kom gjerne med flere erfaringer og tips!

Skal sjekke litt vekta og plassen, men mulig begge deler blir med på turen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Fine erfaringer som meddeles her!

Jeg har brent med litt på å høre for mye for type Monsen etc, som har et "lass av klær" bak en hund med slede.

Bærer dere alt på ryggen og ingen hund eller evt pulk uten hund, det kunne vært kjekt å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bruke pulk i det siste. Ville teste det, og har funnet ut at i noen sammenhenger er det mest behagelig. Får plass til mer, og man blir ikke så tung selv. Jeg har alltid hunden med meg på tur, og det fører med seg litt ekstra utstyr som må med. Og i mitt tilfelle synes jeg at sekken, (Lowe alpine 75+30) blir for liten. I pulken er det enklere å holde orden, og det blir ikke så mye styr når man skal slå leir. Av utstyr som må være med er det: Liggeunderlag, to stk + reinskinn. Sovepose, telt (helsport trollspiret ekstrem), hundemat-ca 400gram pr døgn / (0,5 liter pr døgn ), dunjakke, Bare dette utstyret fyller raskt opp sekken, og det blir litt vinglete når jeg skal fylle på med ekstra klær, primus/kjøkken, mat osv. Fant raskt ut at pulk var en bra løsning. Kjøpte meg en Fjellpulken veteran, og den rommer mye. Hunden bare koser seg når vi går, og han slipper å bære elller dra. han har kløv, men har ikke brukt det så mye ennå. kan vel bli mer etter hvert.

For min del, så funker pulk bedre enn sekk på vinteren, men bruker selvfølgelig sekk når jeg ikke skal gå langt. Dvs dagsturer i kjente omgivelser, der man ikke trenger så mye utstyr. Det hører også med til historien at jeg er en nyfrelst friluftsmann, som stadig oppdager at man ikke trenger å drasse med seg all verdens av ekstra klær osv, og at man klarer seg med ganske lite, bare man velger riktig, og planlegger godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
...telt (helsport trollspiret ekstrem)...

Litt of-topic spørsmålet mitt her, men jeg prøver likevel:

Er det noen som kan gi meg noen fordeler/ulemper med dette teltet? Jeg har søkt litt rundt, men virker ikke som det er så mange som bruker dette teltet. Det er vel relativt nytt på markedet. Såvidt som jeg selv kan se er det eneste negative med det at forteltet er lite, og så hørte jeg snakk om en (tror det var her på fjellforum) at ventilasjonen kan oppleves litt dårlig.

Det hadde vært fint om noen som har brukt dette teltet endel kunne delt sine erfaringer her.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.