Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til vintertur i Jotunheimen


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her til en juletur til Jotunheimen.

Jeg har to hovedhensikter med denne turen; Overnatte over 2000m i telt og ta noen topper.

Jeg hadde egentlig planer om å ligge på Uranosbreen å ta Uranostind, Langeskavltind, Mjølkedalspiggen, Sagi. Så forflytte meg sørover med Falketind i sikte.

Hvor realistisk er dette? Har sett på litt bilder og jeg tror sek.toppene til Sagi blir ganske uaktuell langs eggen. Finnes det noen greie omveier opp hit?

Hvordan er det ellers med disse toppene? Er det gjennomførbart?

Hvis det er noen som har noen andre bra forslag er det bare å fyre løs. Har ca ei uke disponibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har sett på litt bilder og jeg tror sek.toppene til Sagi blir ganske uaktuell langs eggen. Finnes det noen greie omveier opp hit?

Omveier finnes! Vi gikk først opp på sørtoppen på Sagi og bortover eggen mot nordtoppene til det sa stopp, så ble det omveien i vestflanken på Sagi i ca 1700 meters høyde. Greit opp på de to nordligste toppene på Sagi fra nord. Mer om vår tur til blant annet Sagi her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=1525&highlight=sagi

Du skal jo gå på en årstid som byr på langt mer krevende forhold enn vi hadde, og det er bratt i vestsiden på Sagi (mer jo høyere du kommer). At faren for snøskred kan være tilstede, er DU helt sikkert klar over. Du har jo fått litt erfaring på det området den siste tiden. :evil::evil:

Ellers er jo ikke breene å spøke med, spesielt på den tiden. Nok snø til å dekke over det meste av sprekker, men kanskje ikke nok til at snøbruene har blitt solide overalt. :? Jeg ville ha vært svært varsom med å bevege meg på breene på den tiden, selv om Uranosbreen er av de snillere breene. Mjølkedalsbreen har langt mer og større sprekker, spesielt nordøst for Langeskavltind (2014).

Pass opp for breen rett øst for Slingsbytind (2026)! Særlig fallet ned fra denne toppen. Der observerte vi enorme sprekker på vår tur i 2004.

Hvordan er det ellers med disse toppene? Er det gjennomførbart?

For deg er det sikkert gjennomførbart :o , men flere av toppene her er jo luftige, og ihvertfall Uranostindtraversen. Vet ikke om du akter å ta alle Uranostindene ved å gå hele eggen? Søreggen på store (2157) i desember er ikke så vanlig! :lol: Vil ikke anbefale den usikret på vinterstid akkurat.

Østlige områder av Jotunheimen er nok tryggere på den tiden, først og fremst med tanke på alle de bratte og skredutsatte fjellsidene du har mer av lenger vest. Og flere breer. Snømengdene er jo normalt langt større i sørvestlige strøk. Innbiller meg for eksempel at Morka-Koldedalen er temmelig rasutsatt på vinteren. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Nils!

Nå har jeg bare lekt meg ved tanken om denne turen. Forløpig kladd:

Komme meg til tunga på Uranosbreen, slå opp telt. Gå opp de to sydtoppene på Uranostinden.

Forflytte meg så videre opp til toppen av breen med pulk og alt, slå opp en fin basecamp her. Deretter blir det å plukke en topp her og der fordelt på endel dager, skal kun gå topper i pent vær her oppe tror jeg.

Er det mulig og dra pulken opp til Langeskavltinden slik at jeg kommer meg opp uten å gå breen?

Falketind og Stølsnostinden er igrunn ikke så viktige å få med seg på denne turen, som du også påpeker har jeg fryktet rasfaren ved å bare se på kartet. Ikke kan jeg forvente så mange dager med finvær at jeg skal ta så mange topper uansett.

Hadde jeg klart å komme meg til topps på Uranosbreen tror jeg at jeg ville fått noen flotte dager.

"Problemet" mitt er at jeg har nå nesten tatt alt av snille topper og jeg vil jo ha en progresjon i lista mi, egentlig idiotisk, men sånn er det nå.

Hvis det er noen som har noen bra oversiktsbilder av sprekkene på Uransosbreen er jeg takknemlig for de! Har sett de som ligger her på forumet tror jeg og jeg ser at det er endel av dem.. Skal hvertfall ikke bevege meg mot Mjølkedalsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Nils!

Nå har jeg bare lekt meg ved tanken om denne turen. Forløpig kladd:

Komme meg til tunga på Uranosbreen, slå opp telt. Gå opp de to sydtoppene på Uranostinden.

Forflytte meg så videre opp til toppen av breen med pulk og alt, slå opp en fin basecamp her. Deretter blir det å plukke en topp her og der fordelt på endel dager, skal kun gå topper i pent vær her oppe tror jeg.

Er det mulig og dra pulken opp til Langeskavltinden slik at jeg kommer meg opp uten å gå breen?

Hvis det er noen som har noen bra oversiktsbilder av sprekkene på Uransosbreen er jeg takknemlig for de! Har sett de som ligger her på forumet tror jeg og jeg ser at det er endel av dem.. Skal hvertfall ikke bevege meg mot Mjølkedalsbreen.

Kanskje dette bilde av Uranosbreen, tatt fra Langeskavltinden er til hjelp?

Breesprekker en masse 8)

post-258-133474507042_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt hjelp her til en juletur til Jotunheimen.

Jeg har to hovedhensikter med denne turen; Overnatte over 2000m i telt og ta noen topper.

Spørsmålet ditt vekker gode minner fra en skitur jeg hadde i mars 2004 fra Raubergstulen til Beitostølen. Vi starter med å krysse breene i Galdhømassivet, og første overnatting ble midt på Tverråbreen ca. 2075 meter over havet. Legger ved bilder fra solnedgang og påfølgende soloppgang. Det er selvfølgelig et utall av 2000 meters topper å bestige i nærheten.

post-70-133474507053_thumb.jpg

post-70-133474507059_thumb.jpg

post-70-133474507066_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjarne, kan du si noe om størrelsen på de sprekkene man ser?

Jeg gikk Uranostraversen fra S i 2004. Var nok så opptatt av klatringa, så jeg la ikke spesiell merke til størrelsen på sprekkene.

Men sia de ses så tydelig fra høyden, må det være tale om digre sprekker, og det er mange av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende turoppsett du har her! Gleder meg allerede til å se rå bilder og lese beskrivelse av denne juleekspedisjonen :D

Når det gjelder uranosbreen gikk jeg over denne for drøyt et år siden omtrent midt på fra enden mot Tyinholmen/Koldedalen til skaret mellom Uranostind og Slingsbytind. Ja, her var det mange store sprekker med solid dybde og noen var til dels ganske brede også. Så vi gikk ganske mye sikk-sakk for å komme oss trygt over. Så vidt jeg husker var det flest og størst sprekker omtrent midt på breen - det samme viser vel bildet som er lagt ut her.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig og dra pulken opp til Langeskavltinden slik at jeg kommer meg opp uten å gå breen?

Er ikke helt sikker på hva du mener her Mayhassen, men du kommer til topps på Langeskavltind uten å gå på bre ja. Eller tenker du kanskje å dra pulken til du er på høyde med den toppen, dvs. nordvest for toppen? Isåfall er nok det mulig ser det ut til på kartet. Du går opp på selve ryggen sør for Langeskavltind, så mellom 1800 og 1900 moh er vestsiden mye slakere. Der kan du kanskje ta deg ned mot breen igjen og gå de siste metrene nordover helt i kant av breen? :D Mulig det blir litt knotete med pulk?

Noen bilder fra en tur til Uranostind via Uranosbreen ligger her, og litt ned ser du vestsiden på Langeskavltind:

http://home.online.no/~tstephan/jotunheimen/uranostind.htm

Andre turer (blant annet til Langeskavltind):

http://home.online.no/~tstephan/jotunheimen/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går opp på selve ryggen sør for Langeskavltind, så mellom 1800 og 1900 moh er vestsiden mye slakere. Der kan du kanskje ta deg ned mot breen igjen og gå de siste metrene nordover helt i kant av breen? :D Mulig det blir litt knotete med pulk?

Det var no sånt jeg mente ja 8) Det er nok enda mer knotete nede i ei bresprekke, jeg får heller godta å brenne litt ekstra energi hvis det blir turmålet mitt.

Prøver å finne alternativer nå som ikke innebærer så mye bre, men det tror jeg ikke blir lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok enda mer knotete nede i ei bresprekke, jeg får heller godta å brenne litt ekstra energi hvis det blir turmålet mitt.

Prøver å finne alternativer nå som ikke innebærer så mye bre, men det tror jeg ikke blir lett..

Hehe, nede i en bresprekk med pulk - høres ganske håpløst ut ja! Men, på den annen side, da vil du ha ganske mye utstyr med deg ned som kan gjøre tilværelsen rett så trivelig, tross alt. :wink: Der kan du rulle ut liggeunderlaget, krype inn i soveposen, og bla i boka til Morten og Julia... :wink:

Vel, når det gjelder minst mulig bre, så er nok alternativet vi har vært inne på det beste. Bruk Langeskavltind mest mulig nordover. Øverst, hvor breene ofte flater ut, er sprekkfaren også kraftig redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Da går me for det alternativet tenker jeg, takker for all hjelp så langt. Uansett har det kommet ganske mye snø allerede i fjellet nå, så mange av sprekkene burde fylles opp nå, så bare på Smørstabbreen idag at store sprekker hadde spist seg fete av all snøen som har kommet siste uka. Lå jo 50cm+ oppi der nå, skiføre for alle som vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Da går me for det alternativet tenker jeg, takker for all hjelp så langt. Uansett har det kommet ganske mye snø allerede i fjellet nå, så mange av sprekkene burde fylles opp nå, så bare på Smørstabbreen idag at store sprekker hadde spist seg fete av all snøen som har kommet siste uka. Lå jo 50cm+ oppi der nå, skiføre for alle som vil :)

Problemet med farlige bresprekker er at de ikke fylles opp. Du har sikkert hørt om snøbruer? Snøbruer i november er som regel skumle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Takk for tilbakemelding, jeg har vært i kontakt med NVE også, meldte ifra om isleggingen selv (så det på webkamera når det frøs på :lol: )

Jeg antar at den er trygg nå med den kulda og alt det pene været som har vært nå

Noen som har peiling på om vannet blir regulert vinterstid, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.