Gå til innhold
  • Bli medlem

3 nasjonstopper på under 2 timer


snilen

Anbefalte innlegg

En tur til Kina i jobbsammenheng ga meg muligheten til å utvide ventetiden på Schiphol fra 6 timer til 10 timer. Etter litt finregning på kjøretider i Beneluxlandene, samt risikovurdering for ikke å nå flyet videre til Shanghai, besluttet jeg å benytte oppholdet til topptur.

Leiebilen trillet ut fra flyplassen ved 9-tiden om morgenen lørdag 19. mai etter at jeg hadde tatt første fly fra Vestfold til Amsterdam. Jeg hadde bestilt en forholdsvis liten bil, men den var det noe galt med så jeg fikk en svenske med sunnmørsk design i stedet. Sabben suste greit av gårde nedover motorveiene nesten til Aachen i Tyskland.

Nederlands høyeste punkt heter Vaalserberg og er i tillegg en lokal treriksrøys mellom Tyskland, Nederland og Belgia. Det går bilvei til toppen, et parhundre meter var det å gå fra parkeringa, men det fikk heller stå sin prøve. Det første man legger merke til på toppen er et digert utsiktstårn. Når man har kommet hit har man gått for langt, for tårnet står på belgisk grunn. Noen meter foran tårnet er treriksrøysa og enda noen meter foran tårnet er merkesteinen for Nederlands høyeste fjell, 322 moh. Jeg måtte gå rundt røysa, så hadde jeg vært i Tyskland også denne dagen.

Turen gikk videre sydover forbi Euchen og opp i det belgiske høylandet. På Botrange, Belgias høyeste fjell er det også parkeringsplass og utsiktstårn samt en steinstøtte på toppen av en haug signert av en kongelig person. Her er vel muligens det høyeste naturlige punkt. Ganske flatt oppå denne toppen også.

Videre sydover bar det, til utkanten av den lille plassen Huldange nord i Luxembourg. Her er nok et tårn på stedet som heter BurgPlatz eller Burrigplatz eller Buurgplaatz, skrivemåten er forskjellig. Denne toppen hadde jeg helt for meg selv, og det var også ganske fin utsikt uten at jeg gikk opp i tårnet. Kun 5-6 parkeringsplasser her. Utsikten sydover vil nok bli betraktelig dårligere om noen år, for her var masse nyplantet gran. Ikke galt å ha vært på 3 nasjonstopper og i 5 land mens solen enda er for oppadgående når man startet hjemmefra om morgenen!

Så var det bare å komme seg tilbake til flyplassen uten å komme ut for noe uforutsett på veien og det gikk greit med god margin, svensken var fin på motorveien. For å få gått noen høydemeter denne dagen ble det til at jeg gikk noen turer opp og ned trappa i jumbojeten mens den fløy til Shanghai.

Tidsplan:

Schiphol 09.00, Vaalserberg 11.30, Botrange 12.30, Burrigplatz 13.15, Schiphol 16.10

Nøkkeltall for turen:

7 timer kjøring, 666 km på vei, 500 meter vandring, 50 liter bensin spydd ut som eksos i atmosfæren, kostnad NOK 1300 fra flyplass., 3 nye nasjonstopper, ca. 0 høydemeter til fots, ingen fartshumper, ingen bomstasjoner, god fart på motorveien.

Noen forslag til forbedringer av turen:

Hadde jeg hatt et par timer til vile jeg valgt å ta tog fra Schiphol til Maastricht og eventuelt leid bil der. Ellers er det også mulig å nå alle disse 3 nasjonstoppene på sykkel på en dag, men biltrafikken er utrivelig for syklister også på småveiene.

Men er nå dette noe å fortelle om da? 3 nasjonstopper med bil er jo ikke akkurat noen fjelltur! Vel – det er i alle fall til ettertanke for oss nordmenn som fråtser i tilnærmet uberørte topper i store mengder.

20/5-2007 Snilen i Shanghai

post-480-133474467006_thumb.jpg

post-480-133474467029_thumb.jpg

post-480-133474467049_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Snilen,

Ikke det at jeg vil torpedere prestasjonen din, men det er to usikkerhetspunkter m.h.t. Nederland. Det ene er at man faktisk tviler på om Vaalserberg er det høyeste fjellet i Nederland på fastlandet. Det er visst en annen ås et eller annet sted i Limburg som muligens er høyere. Mer alvorlig trussel er nok det faktum at en del øyer i det Karibiske området også er del av kongeriket Nederland. Det er en topp på øya Saba som er ca. 800 meter. I analogi med Teide på Teneriffe er det den som er den høyeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om turen min skulle kalles en prestasjon i noen form, så måtte det være i bilkjøring, men det er interessant å diskutere dette. Det er et definisjons-spørsmål om hva man regner som en del av landet. Jeg forholder meg til de definisjoner som benyttes på www.wwv.no, der kolonier med lokalt selvstyre utover det som er i hovedlandets regioner ikke regnes med som en del av landet.

Når det gjelder Spania som du nevner som et eksempel er Kanariøyene likestilt med de andre delene av Spania. Portugal har det på samme måte med høyeste fjell beliggende på Azorene

Jan Mayen og Svalbard er også en del av kongeriket Norge, men ikke å betrakte som kommuner og fylker på lik linje med andre steder i Norge. For de som samler 2000-meterstopper er det da et spørsmål om Beerenberg skal inn på 2000meters-samlelisten. Jeg har tidligere stilt spørsmålet uten å få svar om Beerenberg bør inn på kommunetopplisten og fylkestopplisten, siden dette området er en del av kongeriket Norge og administrert av fylkesmannen i Nordland. Forøvrig er det et fjell som heter Vørterkaka i Dronning Maud land på ca 3300 moh, som er Norges krav i Antarktis, men det er ikke en del kongeriket.

Men tilbake til Nederland . Antillene stiller vel i samme klasse som Grønland i forhold til Danmark, og jeg har derfor forholdt meg til det, ettersom Antillene har selvstyre utover det regionene i Nederland har med egen nasjonalforsamling osv. En svakhet ved definisjonen er at Grønlands høyeste fjell ikke blir med i det hele tatt i listen over nasjonstopper. Jeg har støttet meg på kildene fra www.wwv.no og https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/ Disse kildene er seriøse, men ikke feilfrie, så om du har mer konkret informasjon om fjellet i Limburg er jeg lutter øre.

Jeg tror forøvrig ikke det finnes noen plass i verden der man kan besøke 3 nasjonstopper på kortere tid. Det finnes 3,5 doble nasjonstopper i verden ( Kina/Nepal - Mount Everest, Kongo/Uganda - Mount Margherita, Makedonia/Albania - Korab og 0,5 Frankrike/Italia - Mont Blanc), men ingen av disse er av en slik art at man kan nå nasjon nr 3 på under 2 timer, med mindre man flyr med helikopter, men det blir litt for eksentrisk - selv for meg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjonen når det gjelder Saba er interessant. Det er visse forandringer i gang nå m.h.t. nettopp status for disse øyene. Til nå hadde både de alle sammen (så vidt jeg vet) samme status. Nå blir noen av dem rett og slett kommuner. Presis hvilke øyer som får hvilken status og når vet jeg ikke enda. Men det er altså mulig at du kanskje får en unnskydning for å dra til Karibien snart.

Ellers må jeg innrømme at jeg har bodd her i Nederland i 20 år uten å ha fått med meg hverken Vaalserberg eller toppene i Belgia og Luxembourg. Jerg burde kanskje stikke innom en gang.

Ellers er det jo en viss diskusjon når det gjelder Mont Blanc også. Frankrike hevder (selvsagt) at hovedtoppen Mont Blanc ligger fullstendig i Frankrike. I det tilfelle er det kun sekundærtoppen Mont Blanc de Courmayeur som ligger i Italia og den er en del lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å trekke fra tykkelsen på breen på Kneiff da Bjornmu!

Det kan vel bli et lite bikkjeslagsmål nede i Luxembourg om hva som er høyest med grunnboringer og beregning av naturlig høyde på stedet slik det har vært i Danmark de senere år. Danmarks høyeste fjell Møllehøj som ble utropt i februar 2005 sies av enkelte lokale sjeler å ha blitt høyere de siste årene fordi bonden som driver jordet pløyer med skjærene samme vei hvert år og på den måten vipper mer jord opp på haugen ettersom årene går. Det er den naturlige høyden som teller.

200-meter-samler : God tur til Fedjebjørnen 42 meter over havet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.