Gå til innhold
  • Bli medlem

Navnsetting av fjell


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på hvordan et fjell (eller en topp) som ikke har et navn kan få et navn. Hva er det som skal til for å kunne navngi et fjell (offisielt navn på kart)? Jeg er klar over at de fleste fjell har navnet sitt fra gamle kilder, men det finnes vel fjell som er navnsatt i relativt ny tid vil jeg tro. F.eks av klatrepionerer. Er det noen som forresten har noen eksempler på slik "nylig" navnsetting? I Sør-Norge er vel de fleste fjell navngitt, men i Nord-Norge er det ihvertfall utrolig mange topper og fjell uten navn. Vil disse være navnløse for framtida, eller kan de bli navngitt nå i nyere tid? Jeg vil tro det evt er spesielle regler som gjelder for slik navnsetting, noen som vet? Jeg synes ihverfall alle fjell fortjener et navn, spesielt hvis de markerer seg i terrenget på noe vis.

post-1574-133474465265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjer vel som alltid i samarbeid med NRK...(Nasjonalrett, nasjonalfjell etc.). I alle fall blei namnet på Finnmarks høgste punkt i fjor til i samarbeid med NRK, og vedtatt i kommunestyret:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.445049

Av ein eller annan merkeleg grunn skulle namnet godkjennast ved Universitetet i Oslo, men det reknar eg med er ein journalist som har misforstått. Det må vere eitt eller anna råd (men kanskje med medlemmar frå UiO) som skal godkjenne denslags.

Fjellet var også oppe her i forumet for halvtanna år sidan:

http://www.fjellforum.net/viewtopic.php?=&p=31653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sikker på at det overhodet ikke finnes noe navn:

Det er bare å finne et passende navn til fjellet, enten pga utseende, pga noe omkringliggende/navn på noe i nærheten, f.eks et vann, elv, dal osv. Og bruk det mellom deg og dine kjente, etterhvert vil flere ta det i bruk og til slutt bruker alle det samme navnet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at Finnmarks høyeste punkt nylig har fått navn.

Det høres jo ikke ulogisk ut at hvis mange begynner å bruke et navn på et fjell, så kan dette etterhvert bli et offisielt navn. Et eksempel på et fjell her oppe utenfor Tromsø som har et navn på folkemunne, men som ikke dukker opp på noe kart, er Djeveltanna øst for Skittentind på Kattfjordeidet på Kvaløya. Men spørsmålet er fortsatt hva som må gjøres for å få et slikt navn offisielt godkjent? Kan hvem som helst sende inn et slikt forslag til dette navneutvalget nevnt i artikkelen FU henviser til, eller er det bare offentlige instanser som kan gjøre det?

post-1574-133474465278_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje lov om stadnamn (http://www.lovdata.no/all/hl-19900518-011.html) kan desse ta initiativ:

§ 5. Fastsetjing av skrivemåten

Saker om skrivemåten av stadnamn kan takast opp av

a) offentleg organ og andre som er nemnde i § 1 tredje ledd,

:lol: eigar eller festar når bruksnamnet kjem inn under § 8 andre ledd,

c) lokal organisasjon med særleg tilknyting til eit stadnamn,

d) stadnamnkonsulentane når det gjeld stadnamn i deira område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Fjellforum med litt godvilje kan definerast som ein omnilokal organisasjon med særleg tilknyting til samtlege norske fjellnamn, så bør vel forumet også ha forslagsrett etter §5c...??? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er nå om dagen, men før i tiden drev faktisk Statens Kartverk oppsøkende virksomhet der de spurte en del bedrifter (f.eks.kraftselskap) og organisasjoner etter deres navn på forskjellige fjell, daler, elver o.s.v.

Jeg har selv svart på slike henvendelser, tror de kommer i forbindelse med revisjoner av div. kart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt mer undersøking har jeg funnet ut at nettsidene til Statens navnekonsulenter inneholder mye nyttig informasjon om stedsnavn og hvordan stedsnavn fastsettes. Det er Statens kartverk som er vedtaksorgan for skrivemåten av alle naturnavn i landet (navn på vatn, elver, myrer, fjell, lier, daler), for seternavn og for nedervde bruksnavn.

Som FU skrev er det i følgje lov om stadnamn § 5 første ledd regler for hvem som kan ta opp navnesaker. Vedtaksorganene (Statens kartverk for navn på fjell) har plikt til å ta stilling til skrivemåten i saker som disse tar opp. Dersom andre tar opp saker, kan vedtaksorganene visstnok selv avgjøre om og når de vil behandle saken(e).

Slik jeg forstår reglene kan derfor hvem som helst ta opp spørsmålet om navnet til et fjell, men man må gå via Statens kartverk som så avgjør om saken skal behandles eller ikke.

Noen nyttige nettsider jeg har funnet for de som måtte være interessert:

:?:Skisse over saksgangen

:)Nyttige kontakter i stedsnavnarbeidet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.