Gå til innhold
  • Bli medlem

Gul og ujevn flamme - Optimus Polaris Optifuel


Truls Bjerkmo

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp en splitter ny Optimus Polaris Optifuel. 

Første gang jeg startet den brukte jeg parfin (Shell Premium til oljefyr). Etter god forvarming ville den ikke gi enn konstant blå flamme, bare gul og lite varm flamme. Jeg prøvde så med Diesel, til akkurat samme resultat. Derimot gir brenneren en fin og blå flamme ved bruk av gass. 

Jeg har ikke brukt lyddemper på brenneren.

Som relativt ny i primusmiljøet, sitter jeg nå fast. Jeg vil sette pris på all hjelp til feilsøking.

(Kan legge ved video om ønskelig.)

      -Truls

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha renset den, selv om den er ny, og har et kjempefint dyserensesystem.  

Det er ofte litt produksjonsrester i nye primuser desverre, noe som kan føre til en litt trøblete start på nye primusbrukere. Demonter, blås gjerne gjennom med trykkluft, og spyl gjennom del for del med bensin fra tanken, etterhvert som du skrur den sammen igjen. 

Den brenner også best på miljøbensin for 4 takts motorer. På gass gir den mindre effekt. I og med at det ikke er dysebytte blir den heller ikke helt god på parafin. Diesel bør du unngå, gir mye koks og vedlikehold. 

Begrepet multifuel blir brukt litt feil, at du kan få den til å brenne mye, betyr ikke at den brenner bra på alt. 

Legg gjerne med en filmsnutt/bilder når du tester den etter rens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Memento mori sier, rens den slik at du er sikker på at eventuelle produksjonsrester, samt rester av diesel og bensin er ute. Sjekk drivstoff-filter godt. Deretter fyrer du den på renset bensin (f.eks. Biltema 4T miljøbensin). Skal du fyre den på parafin bør du få tak i renset type, f.eks. Zibro som er laget for laserkaminer, men dette er dyrere enn renset bensin, så ingen poeng etter det jeg kan skjønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel er skikkel fuel for menn med stor M, men selv om det høres barskt ut er det dessverre bare som nødfuel å regne. Jeg har fyrt med diesel på min MSR XGK EX og Optimus 111C og det fungerte greit, det var noe gul flamme og det brant nesten bare på maks. Jeg har også ofte fyrt med parafin fra pumpe, det fungerer godt, men fritidsparafin synes jeg er bedre. 

Fyll tanken med bensin (4-takts miljøbensin eller annen renset bensin), skru ut dysa på brenneren, pump opp trykk og skyll noe fuel gjennom brenneren. Da får du skylt ut rusk og rester etter produksjon, som de før meg skriver. 

Som regel brenner multifuelbrennere bedre på en type brennsel, det er som oftes bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter rens og god forvarming funket Shell Premium Parafin like dårlig. Jeg kjøpte inn fritidsparafin, som heller ikke hjalp.

Jeg forsøkte å brenne med Bensin, noe som funket meget bra. Det ga en nydelig blå flamme, så fra nå av blir det bensin i tanken.

Takk for all hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ingen brennere som er ekte "multi fuel" i den forstand at de brenner forskjellige brennstoff like godt uansett hva det er. Alle har dyser som heller i enten bensin- eller parafintyper. En typisk bensindyse har som regel større hull enn en parafindyse, og ved "multi fuel" legger de seg ofte midt i mellom som et kompromiss, med blandet resultat desverre.

Selv bruker jeg ofte en Svea 123 når jeg er ute på (sykkel-)tur og har ingen kvaler med å bruke blyfri 95, selv om jeg liksom ikke skal gjøre dette, men det funker helt fint bortsett fra at det blir litt ekstra "lakk" (avleiringer) oppå dysa i forhold til miljøbensin. Jeg har selvfølgelig skjelden bruk for å fyre opp inne i teltet sommerstid, så avgasser fra tilsetningstoffer i bilbensinen bekymrer meg lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg sliter med akkurat det samme. Min nye Polaris fungerer fulle godt med gass, men er håpløs med parafin. Forsøkte å bytte til renset bensin fra Biltema, da ble det bedre men fortsatt en ustabil blafrende flamme , mest blå men med flagrende gulflammer innimellom. Har forsøkt å se om det var rusk i drivstoffilteret, men det så helt rent ut. Forsøkte å rense dysen med magneten, og kjøre den med litt forskjellig trykk i fuelflasken, men ingen suksess. 

Kan det være en løsning å kjøpe en annen type bensin? Evt andre tips til hva kg bør prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

Min nye Polaris

Du bør rense den, den kan være litt produksjonrester. Les hele tråden så står det hvordan. Miljøbensin fra Biltema er normalt veldig fin. Men bytter du drivstoff, må du bruke den en stund, for å få ut parafinrestene (brenne en 30 minutt ca) . Den går å bruke på parafin, men blir aldri bra. Funker best på bensin, og gass dog med redusert effekt på gass. Den mangeler dessverre mulighet for å bytte dyser. 

Edit: 

Dette er vel det beste du får den til på parafin. Dysa blir alt for stor. 

Endret av Memento mori
La til filmsnutt
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.