Gå til innhold
Truls Bjerkmo

Gul og ujevn flamme - Optimus Polaris Optifuel

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp en splitter ny Optimus Polaris Optifuel. 

Første gang jeg startet den brukte jeg parfin (Shell Premium til oljefyr). Etter god forvarming ville den ikke gi enn konstant blå flamme, bare gul og lite varm flamme. Jeg prøvde så med Diesel, til akkurat samme resultat. Derimot gir brenneren en fin og blå flamme ved bruk av gass. 

Jeg har ikke brukt lyddemper på brenneren.

Som relativt ny i primusmiljøet, sitter jeg nå fast. Jeg vil sette pris på all hjelp til feilsøking.

(Kan legge ved video om ønskelig.)

      -Truls

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha renset den, selv om den er ny, og har et kjempefint dyserensesystem.  

Det er ofte litt produksjonsrester i nye primuser desverre, noe som kan føre til en litt trøblete start på nye primusbrukere. Demonter, blås gjerne gjennom med trykkluft, og spyl gjennom del for del med bensin fra tanken, etterhvert som du skrur den sammen igjen. 

Den brenner også best på miljøbensin for 4 takts motorer. På gass gir den mindre effekt. I og med at det ikke er dysebytte blir den heller ikke helt god på parafin. Diesel bør du unngå, gir mye koks og vedlikehold. 

Begrepet multifuel blir brukt litt feil, at du kan få den til å brenne mye, betyr ikke at den brenner bra på alt. 

Legg gjerne med en filmsnutt/bilder når du tester den etter rens. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som @Memento mori sier, rens den slik at du er sikker på at eventuelle produksjonsrester, samt rester av diesel og bensin er ute. Sjekk drivstoff-filter godt. Deretter fyrer du den på renset bensin (f.eks. Biltema 4T miljøbensin). Skal du fyre den på parafin bør du få tak i renset type, f.eks. Zibro som er laget for laserkaminer, men dette er dyrere enn renset bensin, så ingen poeng etter det jeg kan skjønne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel er skikkel fuel for menn med stor M, men selv om det høres barskt ut er det dessverre bare som nødfuel å regne. Jeg har fyrt med diesel på min MSR XGK EX og Optimus 111C og det fungerte greit, det var noe gul flamme og det brant nesten bare på maks. Jeg har også ofte fyrt med parafin fra pumpe, det fungerer godt, men fritidsparafin synes jeg er bedre. 

Fyll tanken med bensin (4-takts miljøbensin eller annen renset bensin), skru ut dysa på brenneren, pump opp trykk og skyll noe fuel gjennom brenneren. Da får du skylt ut rusk og rester etter produksjon, som de før meg skriver. 

Som regel brenner multifuelbrennere bedre på en type brennsel, det er som oftes bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter rens og god forvarming funket Shell Premium Parafin like dårlig. Jeg kjøpte inn fritidsparafin, som heller ikke hjalp.

Jeg forsøkte å brenne med Bensin, noe som funket meget bra. Det ga en nydelig blå flamme, så fra nå av blir det bensin i tanken.

Takk for all hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel egentlig ingen brennere som er ekte "multi fuel" i den forstand at de brenner forskjellige brennstoff like godt uansett hva det er. Alle har dyser som heller i enten bensin- eller parafintyper. En typisk bensindyse har som regel større hull enn en parafindyse, og ved "multi fuel" legger de seg ofte midt i mellom som et kompromiss, med blandet resultat desverre.

Selv bruker jeg ofte en Svea 123 når jeg er ute på (sykkel-)tur og har ingen kvaler med å bruke blyfri 95, selv om jeg liksom ikke skal gjøre dette, men det funker helt fint bortsett fra at det blir litt ekstra "lakk" (avleiringer) oppå dysa i forhold til miljøbensin. Jeg har selvfølgelig skjelden bruk for å fyre opp inne i teltet sommerstid, så avgasser fra tilsetningstoffer i bilbensinen bekymrer meg lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter med akkurat det samme. Min nye Polaris fungerer fulle godt med gass, men er håpløs med parafin. Forsøkte å bytte til renset bensin fra Biltema, da ble det bedre men fortsatt en ustabil blafrende flamme , mest blå men med flagrende gulflammer innimellom. Har forsøkt å se om det var rusk i drivstoffilteret, men det så helt rent ut. Forsøkte å rense dysen med magneten, og kjøre den med litt forskjellig trykk i fuelflasken, men ingen suksess. 

Kan det være en løsning å kjøpe en annen type bensin? Evt andre tips til hva kg bør prøve?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

Min nye Polaris

Du bør rense den, den kan være litt produksjonrester. Les hele tråden så står det hvordan. Miljøbensin fra Biltema er normalt veldig fin. Men bytter du drivstoff, må du bruke den en stund, for å få ut parafinrestene (brenne en 30 minutt ca) . Den går å bruke på parafin, men blir aldri bra. Funker best på bensin, og gass dog med redusert effekt på gass. Den mangeler dessverre mulighet for å bytte dyser. 

Edit: 

Dette er vel det beste du får den til på parafin. Dysa blir alt for stor. 

Endret av Memento mori
La til filmsnutt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av dsk
      Det er alltid vanskelig å få tak i deler til noe som ikke er hyllevare i sportsbutikken, så jeg håper vi kan samle noen kilder her.
      Etterhvert vil nok noen av kildene til resevedeler bli borte, men vi har en tråd å lete i.

      Gjennom de siste årene har Finn Hjelmerud solgt deler på finn.no  
      På Ebay dukker det opp og forsvinner selegere, i dag fant jeg denne: https://goo.gl/AB2JSa  med tradisjonelle brennere for parafinprimuser uten innebygget ventil/rensenål.
    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av klatreminus
      Hei,
      Jeg kjøpte en optimus 111 for en del år siden. Jeg har bare brukt den et par ganger for å teste den. Er det noen som vet hvilken av variantene dette er (se bilder)
      Årsaken til at jeg ikke har brukt den er at den lekker litt og det blir mye søl. Det ser ut som det lekker rundt pumpa. Jeg prøvde en gang å smøre pakningen med silikon, det var ikke til hjelp. Noen som vet hvordan jeg fikser det ?
       



  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.