Gå til innhold
Truls Bjerkmo

Gul og ujevn flamme - Optimus Polaris Optifuel

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp en splitter ny Optimus Polaris Optifuel. 

Første gang jeg startet den brukte jeg parfin (Shell Premium til oljefyr). Etter god forvarming ville den ikke gi enn konstant blå flamme, bare gul og lite varm flamme. Jeg prøvde så med Diesel, til akkurat samme resultat. Derimot gir brenneren en fin og blå flamme ved bruk av gass. 

Jeg har ikke brukt lyddemper på brenneren.

Som relativt ny i primusmiljøet, sitter jeg nå fast. Jeg vil sette pris på all hjelp til feilsøking.

(Kan legge ved video om ønskelig.)

      -Truls

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha renset den, selv om den er ny, og har et kjempefint dyserensesystem.  

Det er ofte litt produksjonsrester i nye primuser desverre, noe som kan føre til en litt trøblete start på nye primusbrukere. Demonter, blås gjerne gjennom med trykkluft, og spyl gjennom del for del med bensin fra tanken, etterhvert som du skrur den sammen igjen. 

Den brenner også best på miljøbensin for 4 takts motorer. På gass gir den mindre effekt. I og med at det ikke er dysebytte blir den heller ikke helt god på parafin. Diesel bør du unngå, gir mye koks og vedlikehold. 

Begrepet multifuel blir brukt litt feil, at du kan få den til å brenne mye, betyr ikke at den brenner bra på alt. 

Legg gjerne med en filmsnutt/bilder når du tester den etter rens. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Skjult lenke - logg inn for å se den sier, rens den slik at du er sikker på at eventuelle produksjonsrester, samt rester av diesel og bensin er ute. Sjekk drivstoff-filter godt. Deretter fyrer du den på renset bensin (f.eks. Biltema 4T miljøbensin). Skal du fyre den på parafin bør du få tak i renset type, f.eks. Zibro som er laget for laserkaminer, men dette er dyrere enn renset bensin, så ingen poeng etter det jeg kan skjønne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel er skikkel fuel for menn med stor M, men selv om det høres barskt ut er det dessverre bare som nødfuel å regne. Jeg har fyrt med diesel på min MSR XGK EX og Optimus 111C og det fungerte greit, det var noe gul flamme og det brant nesten bare på maks. Jeg har også ofte fyrt med parafin fra pumpe, det fungerer godt, men fritidsparafin synes jeg er bedre. 

Fyll tanken med bensin (4-takts miljøbensin eller annen renset bensin), skru ut dysa på brenneren, pump opp trykk og skyll noe fuel gjennom brenneren. Da får du skylt ut rusk og rester etter produksjon, som de før meg skriver. 

Som regel brenner multifuelbrennere bedre på en type brennsel, det er som oftes bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel egentlig ingen brennere som er ekte "multi fuel" i den forstand at de brenner forskjellige brennstoff like godt uansett hva det er. Alle har dyser som heller i enten bensin- eller parafintyper. En typisk bensindyse har som regel større hull enn en parafindyse, og ved "multi fuel" legger de seg ofte midt i mellom som et kompromiss, med blandet resultat desverre.

Selv bruker jeg ofte en Svea 123 når jeg er ute på (sykkel-)tur og har ingen kvaler med å bruke blyfri 95, selv om jeg liksom ikke skal gjøre dette, men det funker helt fint bortsett fra at det blir litt ekstra "lakk" (avleiringer) oppå dysa i forhold til miljøbensin. Jeg har selvfølgelig skjelden bruk for å fyre opp inne i teltet sommerstid, så avgasser fra tilsetningstoffer i bilbensinen bekymrer meg lite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter med akkurat det samme. Min nye Polaris fungerer fulle godt med gass, men er håpløs med parafin. Forsøkte å bytte til renset bensin fra Biltema, da ble det bedre men fortsatt en ustabil blafrende flamme , mest blå men med flagrende gulflammer innimellom. Har forsøkt å se om det var rusk i drivstoffilteret, men det så helt rent ut. Forsøkte å rense dysen med magneten, og kjøre den med litt forskjellig trykk i fuelflasken, men ingen suksess. 

Kan det være en løsning å kjøpe en annen type bensin? Evt andre tips til hva kg bør prøve?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

Min nye Polaris

Du bør rense den, den kan være litt produksjonrester. Les hele tråden så står det hvordan. Miljøbensin fra Biltema er normalt veldig fin. Men bytter du drivstoff, må du bruke den en stund, for å få ut parafinrestene (brenne en 30 minutt ca) . Den går å bruke på parafin, men blir aldri bra. Funker best på bensin, og gass dog med redusert effekt på gass. Den mangeler dessverre mulighet for å bytte dyser. 

Edit: 

Dette er vel det beste du får den til på parafin. Dysa blir alt for stor. 

Endret av Memento mori
La til filmsnutt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av Håkan S
      Multi-fuel brännare från Wish
      Gas,Benzin,Fotogen med  500 ml Al flaska och reservdelar och verktyg och kraftig förvaringspåse
      Pris ca 650 Skr med moms och frakt  Märkes kök kostar ca 3 ggr detta
      Fungerar ok bäst med gas men bensin ok ej testat fotogen med rätt munstycke det satt inklämt i verktyget och verkade fattas vid köp nålar hadde nog blandats ihop jag satt den med minst kona på fotogen tror detta är rätt men ej provat med det andra.
      Största nackdel är att det är special gänga på flaska och pump som är i plast och att det ej var extra plåt till att sprida lågan med som reservdel,enbart instruktioner på kinesiska.
      Jag följt MSR inst bok vid anv.
      För en del väsen men bara jfr med brännare av hatt modell och min gamla Toppbrännare Super bleuet från Frankrike till gas.
      Jag har köpt det som reserv till Kap Artic som ej är klar för drift i fält.
      Gas anslutning till standard gänga,vindskydd behövs löst eller ombyggd trianglia.
      Bild  Bensindrift lös brännare troligt rätt nål,bild 2 lös brännare fotogen med bensin munstycke och ev fel nål.
      Provat värma vatten 1l lilla kastrull trianglia brännare full effekt med rätt munstycke och oklart om rätt nål stabil låga och inga ljud variationer.
      start ca 20 gr till kokning med stekpanna som lock ca 10 min enligt uppgift ska det gå på 3-4 min från tillverkare.
      Jag kan ej bedömma var ev säkerhets risker är med detta kök testat 1 gång nära sjö på grillplats och ev användning av detta sker på egen risk jag har endast anv mitt Kap Artic på fotogen med svenska delar till 100% tidigare utomhus och ej i tält.
      Kopplingar läcker ej och 2 oringar och gängor i koppling av slang till flaska.
      Synpunkter på Var risker finns med detta kök av er som är erfarna anv av märkes kök motages gärna.


       




    • Av Omnilite
      Forvarmingstiden på en Optimus med stillebrenner på parafin er åpenbart viktig for om den brenner rent eller ikke. Er den ikke varm nok så flammer den opp, dette fortsetter den med selv om den brenner en stund. I realiteten er det bare å skru av og forvarme igjen.
      Hvor lang tid må den minst ha?
      Hva funker best som drivstoff?
      Jeg har tatt et brennermessig steg "bakover i tid" og overtatt en gies bort Optimus 155 på finn. Dette er et båtkjøkken, men i realiteten er det ikke langt unna å være 2stk 111 i en rustfri kasse med felles tank. Opprinnelig hadde denne "jet igniters", som er 2 blåselamper som forvarmer. Disse er fjernet og det ligger en prime pad i hver av skålene. Den ene brenneren var "defekt", tidligere eier hadde byttet spindel og rensenål, men rensenålen satt ikke riktig, og tennene var dratt over. Jeg fjernet rensenålen da brenner den fint, men ikke med like mye effekt som den andre, tipper trykket kanskje ikke blir like høyt uten rensenål (eller den bør stakes opp rett for opptenning). Jeg har ikke tatt ut spindelen for å se om den er skadet også, men rensenål fra 111 passer så jeg skal få tak i dette først i alle fall. Jeg har bare gjort forsøk med det som var på tanken, men konkluderer med at hvor lenge jeg forvarmer har alt å si for hvordan den brenner. Sånn sett er det egentlig bare å være sikker på at det er nok, det kan aldri bli for mye (med mindre en forvarmer med noe som soter for mye).
      Jeg har holdt meg litt unna parafinbrennere etter å ha sett mye høye flammer i oppveksten.. Det jeg ser er samsvarer med det fattern slet med når han skulle bli litt mer moderne, og han kjøpte seg en Optimus Hiker (grønn kasse) tidlig/midt på 80 tallet. Han ble aldri venn med den. Han var oppvokst med bråkete 3bens primuser, og sågar båten hadde "oppfyring", som var en innebygget blåselampe som varmet en bolt før motoren kunne dreies og starte. Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.
    • Av Diger Jotne
      Prøver å finne meg et kokesystem som kan brukes året rundt over "alt". Nå drar ikke jeg på polar turer og slikt. Ikke flere ukers turer på vinter eller sommer, men det blir en del turer og ei natt her og der.`Lager gjerne mat som krever litt mere enn å koke vann.
      Så langt har jeg prøvd kvistbrenner, sprit brenner, vanlig bål og skru på gassboksen brennere. Fordeler og bakdeler er det med alt.
      Kunne tenke meg å kjøpe inn 1 multifuel brenner. Da har jeg uansett årstid og tempratur et system som funker. Så kommer jo da det store spørsmålet. Hvilken skal jeg da invistere i?
      For om jeg ser på Optimus så er det jo Nova, Nova+ og Polaris å velge mellom. MSR har et par Whisperlite og XD. Primus har også et par. Aliexpress har også osv.
      Noen som har noen innspill
    • Gjest fightingfalcon
      Av Gjest fightingfalcon
      Hvilken type fuel bruker folk til primusene nå som vinteren kommer?  Jeg er mest vant med gass, men har brukt primus powerfuel og colemanfuel da dette
      har vært det de har hatt på sportsbutikkene. Jeg ser folk handler både på biltema, felleskjøpet og bensinstasjon? Er alt dette 4 takts alkylatbensin, eller er det
      forskjeller? jeg prøvde å finne litt om det på forumet. Jeg leste at noen hadde dårlig erfaring med Cirkle K sin alkylatbensin.
      Prisforskjellen er jo betydelig mellom de forskjellige produsentene. Jeg ser at powerfuel kostet 119,- pr liter sammenlignet med biltema sin til 34,90,- ?! 😮
       
    • Av Stian86
      Hei
      Jeg har en ca 10 år gammel Omnifuel, har byttet O-ringer og vedlikeholdt den etter behov. Tenkte jeg skulle ta en grundig service på den nå pga dårlig effekt og pumpe som lader trykk dårlig. Så jeg demonterte alt som kunne demonteres , men jeg åpnet den "bittelille" skruen på den "metallvinkelen" tok løs den og dro ut den svarte "plastmutteren" som man skrur slangen på brenneren til. Når jeg dro ut den så fant jeg bare rester av blå gummi vet ikke om det er en pakning eller o-ring som har sittet der. Noen som kan hjelpe meg, nå lekker ihvertfall pumpa/flaska som ei sil. Hvilken pakning/O-ring. På de "sprengskissene" jeg har sett er ikke denne delen demontert. Legger ved et bilde så dere skjønner hvor jeg mener.

      Er det forresten noen som har eller har link til manual/tegninger på Onifuel v1, kan ikke finne den på primus sine hjemmesider. 
       
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.