Gå til innhold
whistler

Tur til Dovrefjell med Fjellforum – 22-24. Januar

Det er 932 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Jepp, ei nydelig helg - synd vi ikke hadde flere dager til å utforske området!

Er det noen her inne som sitter på kunnskaper om noen av navnene på steder på Dovre? Jeg syntes noen av navnene i kartet bærer preg av samisk språk/stedsnavn - kan det stemme ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 932 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av UTE avdelingen
      Navn: Solo wintercamp i Telemark
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-01-03
      Innsendt av: Skjult lenke - logg inn for å se den

Første vinterovernatting ute denne sesongen! Tove, Teddia og Kiro storkoser seg. Å bruke sparkstøtting med skimeier er mulig mange steder!

Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av UTE avdelingen
      Første vinterovernatting ute denne sesongen! Tove, Teddia og Kiro storkoser seg. Å bruke sparkstøtting med skimeier er mulig mange steder!
    • Av MariJohn
      Hei! Skulle gjerne hatt noen tips, der man kan komme seg med tog fra Trondheim og med hund. Har tilgang på bil, men ikke førerkort, og orker ikke å sitte hjemme en hel helg. Ikke alt for lange ruter, da det ikke er mange måneder siden hofta blir operert, men helst ved nå fiskevann og grei telt plass, er for ei helg. Har noen tips og råd, så hadde det vært supert! Rundt om Dovrefjell eller i nærheten 
    • Av dimex
      I helgen overkom jeg dørstokkmila og fikk min første vintertur på 8 år.
      Sist bestod turen av -30 grader, forsvarets kneppduk brettet rundt et reisverk til en lavvo, og ved som ikke brant. 
      Sommersoveposen fra ungdomskolen og en jervenduken thermo var også med, det ble tur, men ingen suksess.  
      Attpåtil starta ikke bilen vi for anledningen hadde lånt, så da stod vi der når vi egentlig hadde lyst å være hjemme for lenge siden...

Denne gangen vel og merke, var både utstyret på plass, og det var meldt et fantastisk vær.
      Turen tok utgangspunkt i svenskegrensa her ved Narvik, derfra gikk jeg 3,5 km før jeg satte opp teltleir.
      Hovedmålet med turen denne gang var å teste utstyr, lære mest mulig og samtidig få litt oppfriskning i teltlivet vinterstid.

Siden sist har jeg både fått meg nye ski med feller, kjøpt parispulk, fått nytt telt, sovepose, primus og blitt en arm fattigere.
      Jeg syns jeg lærte mye av turen selv om den antakelig er en av de aller korteste jeg noen sinne har tatt med teltovernatting.

Til neste gang har jeg funnet ut at jeg skal ha teltpose så teltet går raskere å få opp i tilfelle mye vind eller på andre måter dårlig vær.
      Fant og ut at jeg burde være mer nøye med valget av sted til teltet slik at jeg får gravd en dypere kuldegrop.

Teltplugg-messig var jeg mye mer fornøyd med brøytestikkene enn aluminiumspluggene, alupluggene frøs fast (klart de vil takle mer uvær) men i de aller fleste tilfeller vil jeg nok bruke brøytestikkene dersom jeg ikke forventer ekstremt dårlig vær. Brøytestikkene er ikke så kalde å håndtere,  er mye lettere å få opp, samt å få øye på.

Jeg var og svært fornøyd med Black Diamond Orbit teltlykta jeg fikk før turen. 

Når det kommer til skiene og fellene så syns jeg fellene bremset farten mye helt til jeg nådde en viss hastighet, opplevdes litt som en form for lugging.. Så der må jeg se litt nærmere på hva som kan være årsaken.

Og til slutt, legger jeg litt mer flid i vedsankingen så brenner bålet på første forsøk.

Denne gangen gav turen mersmak, så det blir mer! Neste gang får kanskje også pilkestikka og isboren plass.

• Av Brekke
      Hei
      Hoved problemstilling, er turområde med lite snø slutten av mai mnd.
      Jeg lurer på hvor det er godt å gå i Sunnmøresalpene/Dovrefjell i slutten av mai, når en vil ha minimalt med snø. Snø fenner går fintJ

Jeg tenker mest og at å begynne på Skorgedalsbu og gå videre inn mot Måsvassbu og videre inn i Dovrefjell så kan jeg eventuelt bare snu og holde meg i område rundt de to førstnevnte om jeg ser det blir mer snø en jeg er komfortabel med. Tenker jeg først og fremst. Noen som kan bekrefte at første del av turen kan tas med minimalt med snø i slutten av mai mnd!?Lurer og på hvor populære hyttene er...
      Eventuelt gå videre en rundet til Raubergshytta og så videre til Eiriksvollen og så videre til Tjønnebu og så videre til Velleseter kan ve en super ide. Om det ikke er snø…

Jeg tenker også at området rundt Velleseter og Standalhytta er fint. (lite snø)
      Men jeg skjønner at disse hyttene er lett tilgjengelige. Og jeg liker minimalt med folk. Normalt går jeg til de hyttene som det er langt å gå til som få gidder ta turen til.

Jeg antar at jeg kan skru ned antall hytter da det er mye fjell/toppturer jeg burde ta meg tid tilJ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.