Gå til innhold
rossi

Navigering, Grønlandsisen på tvers

Det er 2139 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips for navigering over Grønlandsisen?

Hvor kan man skaffe kart?

Finnes det Topo-kart til Garmin GPS?

Har søkt en del på nett, men ønsker noen nye innspill.

Håper på svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kart over Grønland: Skjult lenke - logg inn for å se den

Topokart til Garmin kjenner eg ikkje. Sjølv laga eg mine eigne garmin-kart av Nasa sin globale høgdemodell då eg var på Grønland i fjor. Det gav sjølvsagt ikkje godt nok grunnlag for finnavigering, men det gav meg i alle fall ei grei visuell bekrefting på kvar eg var i forhold til det store landskapet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kart over Grønland: Skjult lenke - logg inn for å se den

Topokart til Garmin kjenner eg ikkje. Sjølv laga eg mine eigne garmin-kart av Nasa sin globale høgdemodell då eg var på Grønland i fjor. Det gav sjølvsagt ikkje godt nok grunnlag for finnavigering, men det gav meg i alle fall ei grei visuell bekrefting på kvar eg var i forhold til det store landskapet.

Takk for svar!

Hvordan gikk du frem for å lage dine egne garminkart?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her finn du eit program som lagar filer til Garmin: Skjult lenke - logg inn for å se den

For å lage kartet, genererte eg høgdekurver frå høgdemodellen til Nasa. 0meterskota definerte eg til kystlinja. Eg prøvde meg litt fram og fann ut at 100-meterskoter var det som passa meg best.

I staden for å leite etter ferdigtrykte kart, skreiv eg ut nokre ark med topografiske kartet i 1:250000 frå dk.nunagis.gl

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her finn du eit program som lagar filer til Garmin: Skjult lenke - logg inn for å se den

For å lage kartet, genererte eg høgdekurver frå høgdemodellen til Nasa. 0meterskota definerte eg til kystlinja. Eg prøvde meg litt fram og fann ut at 100-meterskoter var det som passa meg best.

I staden for å leite etter ferdigtrykte kart, skreiv eg ut nokre ark med topografiske kartet i 1:250000 frå dk.nunagis.gl

Det må man si, ikke værst!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for nysgjerrighetens skyld: Hva skal du med kart over selve isen? Det oppleves stort sett som helt flatt og er likt overalt. Brefallene der du går opp på isen og der du planlegger å komme ned kan jo være praktiske å ha kart over, men selve isen? Eller er det jeg som har misforstått ... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange kart som ligger ute på Skjult lenke - logg inn for å se den

Hvis du går inn på en av mappene som dekker hele verden så, tror jeg det også skal ligge kart over grønnland

Bare å prøve, å se hvilket at kartene som er best der inn, mye er bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for nysgjerrighetens skyld: Hva skal du med kart over selve isen? Det oppleves stort sett som helt flatt og er likt overalt. Brefallene der du går opp på isen og der du planlegger å komme ned kan jo være praktiske å ha kart over, men selve isen? Eller er det jeg som har misforstått ... :)

Når jeg tenker på kart, er det primært brefallene jeg tenker på ja. Nå har jeg også hørt noen si at kart ikke er nødvendig i det hele tatt, man trenger bare oppdterte koordinater over brefallene. Over isen er det koordinater som gjelder i tillegg til kompass. Uansett kart er alltid greit å ha :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange kart som ligger ute på Skjult lenke - logg inn for å se den

Hvis du går inn på en av mappene som dekker hele verden så, tror jeg det også skal ligge kart over grønnland

Bare å prøve, å se hvilket at kartene som er best der inn, mye er bra

Takker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg tenker på kart, er det primært brefallene jeg tenker på ja. Nå har jeg også hørt noen si at kart ikke er nødvendig i det hele tatt, man trenger bare oppdterte koordinater over brefallene. Over isen er det koordinater som gjelder i tillegg til kompass. Uansett kart er alltid greit å ha :)

Kart er bare ei grafisk framstilling av koordinatene ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk over isen nå i vår, og kart hjelper deg da ingen verdens ting opp brefallene! De endrer seg jo hele tiden, og sprekker er ikke merket av på kartet! :-) Det eneste "kartet" vi hadde med var ett postkort. Det var kun ment som show og noen artige bilder underveis.

Prøv heller å få tak i GPS-koordinater hos noen som har vært der og har merket av de verste sprekkområdene, mitt tips iallefall!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg gikk over isen nå i vår, og kart hjelper deg da ingen verdens ting opp brefallene! De endrer seg jo hele tiden, og sprekker er ikke merket av på kartet! :-) Det eneste "kartet" vi hadde med var ett postkort. Det var kun ment som show og noen artige bilder underveis.

Prøv heller å få tak i GPS-koordinater hos noen som har vært der og har merket av de verste sprekkområdene, mitt tips iallefall!

Takker! Organiserte dere tur på egenhånd eller var du med på en tur gjennom et selskap? Kanskje du har koordinater?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Organiserte dere tur på egenhånd eller var du med på en tur gjennom et selskap? Kanskje du har koordinater?

Jeg gikk som guide for ei gruppe. :) Har desverre ikke lov å "gi vekk" koordinatene. Du kan høre med de større selskapene, typ hvitserk, Fram expeditions ol. Kanskje de kan hjelpe deg, men mulig du må betale for koordinatene.

Hvis du har flere spørsmål må du bare sende meg mail. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk som guide for ei gruppe. :) Har desverre ikke lov å "gi vekk" koordinatene. Du kan høre med de større selskapene, typ hvitserk, Fram expeditions ol. Kanskje de kan hjelpe deg, men mulig du må betale for koordinatene.

Hvis du har flere spørsmål må du bare sende meg mail. :-)

Du får nok en mail og to :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg fant den på en blogg, men husker ikke hvilken.

På ski over Grønland

Lengde- og breddegrader (koordinater)

Dag Nord Vest Moh. Dist. Sted

1 65 36 820 038 40 360 61 0 Østkysten, Sermilikfjorden

2 65 37 440 038 40 558 90 3

3 65 43 382 038 54 596 570 15,4

4 65 50 271 038 55 575 1130 12,8

5 65 55 401 039 21 546 1370 22

6 65 59 707 039 59 684 1570 30

7 66 01 747 040 35 573 1800 27,4

8 66 04 482 041 08 329 2001 24,2

9 66 07 348 041 50 614 2150 32,3

10 66 10 100 042 26 736 2290 27,7

11 66 13 310 043 01 090 2400 26,5

12 66 16 090 043 40 594 2500 30

13 66 18 496 044 24 087 2400 32,6

14 66 19 844 045 13 810 2300 37,1

15 66 27 091 046 03 124 2100 40

16 66 34 455 046 28 083 2000 23

17 66 52 061 047 12 453 1800 46,2

18 67 02 044 047 45 457 1610 30

19 67 07 057 048 19 516 1520 26,2

20 67 10 076 048 53 492 1325 25,2

21 67 09 477 049 23 520 1050 21,7

22 67 08 871 050 03 427 575 28 Vestkysten, Høyde 660

*Lengde- og breddegrad (koordinater) er eksakt angitt.

*Distanse (km) er angitt i luftlinje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 2139 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.