All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Helt enig. Men er et problem da, sekken er smekkfull nå som det er og den andre soveposen er 1 kg tyngre. Tror ikke jeg for plass selv om jeg komprimerer den kraftig...
-
mbartnaes ble medlem
-
LitekH begynte å følge Trenger hjelp fort
-
Når man er sliten, sulten og alt er fuktig. Da er det godt å vite at man har en varm og god sovepose, man kan krype nedi.
-
Da er jo problemet løst. Du vil heller ha sju grader å gå på i forhold til T-comf en å dra på tur der du du i utgangspunktet går ut i fra å mangle like mange grader.
- 5 svar
-
- 1
-
-
Mhm. Har den å velge mellom, eller Sarek vinter V, med T-Limit på -10...
-
Lompa begynte å følge Totalvekt på sykkel
-
Jeg veier ca 87 kilo og har knekt et par rammer. Det er gjerne sveisen som ryker. Aluminiumrammer blir svakere med årene. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å legge til ekstra vekt på henger og gå over totalvekten på den måten. Det er jo mulig produsenten også tenker på bremsene for å gardere seg.
- 1 svar
-
- 1
-
- I dag
-
Nei. Det vil bli ukomfortabelt i beste fall, farlig i verste. Vil sterkt anbefale en bedre pose!
-
NomadEli begynte å følge Trenger hjelp fort
-
Skal reise og krysse Hardangervidda på tvers nå om noen dager. Blir der i nesten 10 dager. Er meldt regn hele turen, nesten konstant. Noen av dagene er det opp imot 26mm nedbørz med 9 m/s vind og 6 grader på dagen. Og 3-6 grader på natta.. Er Nordmarka Comfort v soveposen nok her ? Er T-Limit på +6 grader. Ble mye mer regn og værtung tur enn jeg trodde/planla for...
-
otl begynte å følge Totalvekt på sykkel
-
Hva er det som setter begrensningen? Ramma? Bremser? En blanding? Tenkt litt på det der. La oss si det er ramma så avlastes vel den om en benytter seg av en henger? Står 130kg på sykkelen. Regner 30kg egenvekt på sykkel. Så da blir det 95kg med syklist. Da er det 35kg igjen. Vil det da si at maksvekt på hengeren kan være 35kg eller kan den være mer? 15kg i sidevesker og 35kg på hengeren f.eks. er det da bremsene det står på?
-
foroll begynte å følge Terrengsko i regn på fjellet?
-
Det jeg liker dårligst er nok fôrede gore-tex-støvler. De er tunge i utgangspunktet, blir enda tyngre når de er bløte (og det blir de) og tørker svært sakte. Terrengjoggesko uten gore-tex er en fin løsning, gitt at man kan leve uten ankelstøtten og tåbeskyttelsen. Da må man bare akseptere at man kommer til å bli bløt og være bløt, og så får man ta noe annet som en positiv overraskelse. De tørker relativt fort. Mitt største problem med terrengjoggesko er at det rett og slett blir for kaldt for meg de aller fleste turer. Er det litt mosete/myrete terreng får man pumpet inn friskt vann ofte, som @Espen Ørud var inne på. Og selv sommerstid er ikke vannet i mosen spesielt varmt. 5 grader og regn må man også leve med i den norske fjellheimen. Det kan gå greit mens man går men i leir er det kaldt. Det jeg bruker aller mest, året gjennom, er ufôrede skallstøvler fra Lundhags. Selv i høy modell er de ca. 300 g lettere per sko enn høye lærstøvler med gore-tex og fôr. Lett fottøy er behagelig. Selv om de beskytter ankelen og gir litt støtte så er de fleksible nok til at man føle underlaget under seg i bakker, uten å måtte "kante støvelen.Og de suger tilnærmet ikke opp vann. Om de så blir helt nedsenket er det ikke mange grammene de tar opp. I praksis kan jeg bare bytte sokker i leir og stikke de tørre sokkene nedi støvlene med litt lufting. Men med litt smøring av og til er de såpass vanntette at det bare er litt fotsvette som fukter de.
- 9 svar
-
- terrengsko
- fjell
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
vortex.surfer ble medlem
-
eiriktv begynte å følge Røverkjøp og gode tilbud
-
30% på blant annet alfa impact hos milrab denne uken hvis man kjøper en ting til Alfa Impact ADV 2.0 GTX M – Milrab.no Også 20% hos Brukaas Sport
-
Espen Ørud begynte å følge Terrengsko i regn på fjellet?
-
Dette fordrer selvsagt at det ikke tilføres nytt kaldt vann kontinuerlig slik det ofte gjør i mye regn og ved vått terreng. Ellers så er det typisk litt smakssak. Jeg prioriterer typisk å holde føttene tørre når jeg går lange dager. Enten på jakt (rype) eller tur med tyngre sekk. For det er gjerne 8-12 timer i bevegelse på disse dagene og jeg vet det sliter mye mer på beina og huden om jeg går våt i 12 timer enn det gjør når jeg er tørr i 12 timer. Men så er det også litt forskjell på typen tur. På jakttur får jeg stsort sett utenfor sti i terreng, lyng, kratt osv hele dagen. Om det regner hele dagen blir jeg gående blaut på beina hele dagen om jeg går med "enkelt skoalternativ". Da jeg gikk Sørøya på langs tidligere i sommer så gikk vi 12 timer om dagen, men turen gikk stort sett på sti og da tilføres det mye mindre fukt fra terreng og regn enn det gjør på en rypetur i terrenget.
- 9 svar
-
- 2
-
-
- terrengsko
- fjell
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
Dompappen begynte å følge Erfaringer med Black Diamond Carbon Whippet Pole
-
Erfaringer med Black Diamond Carbon Whippet Pole
Dompappen svarte på StianK78 sitt emne i Vinterutstyr
Null erfaring med disse eller lignende, men brukt litt isøks og stegjern på toppturer. Mest når jeg har vært i alpene. Her på berget er min erfaring at det er nokså få turer hvor jeg har hatt behov isøks og stegjern. Dog brukt stegjern noe mer, spesielt på våren og på hardt føre. Du skal bevege deg i nokså bratt terreng og hvor konsekvensen ved fall er kritisk eller katastrofe. Feks ved terrengfeller eller såkalte "no fall zone". Isøks og stegjern veier en del og tar mye plass i sekken er min erfaring, og det er ikke alltid like mye behov for de under turen, som man trodde før turen. Har sett en del videoer på youtube hvor disse eller lignende blir brukt, så tenker at disse kunne være aktuelt i stedet for isøks. Men ville ha sjekket opp holdbarheten på disse, min erfaring med staver generelt er at de ikke tåler all verdens av hardt bruk. En isøks skal tåle en del mer kontra en skistav. Svakheten med disse stavene er festeanordningen med stav og isøksdelen. Prismessig ser det ikke så gale ut, rundt 1500 for stavene og 900 kr for isøksen. Så hvorfor ikke? -
jaknudsen begynte å følge Hallingnatten - spor? råd?
-
Antar at dette fortsatt er situasjonen?
-
Har bare knytt vanlig strikk rundt så den fjernes på et par sekunder. Kan jo og være greit å dele ved pakking hvis yttertelt er vått. Magneter ja. kanskje en ide. jeg har et magnetiseringsverktøy så jeg testet det på ett av metalløyene. Det ser ikke ut som den kan være magnetisk. Men hvis det hadde vært laget slik hadde det jo vært en mulighet. Vet ikke om det finnes type små magneter man kan klistre på. Dog vil de jo være utsatt for regn så mulig de faller av etter en stund. En alternativ løsning bør være noe man vet varer. Ser ut som du har mesh inner på ditt. Det har jo litt tynnere bunn enn solid versjon. 15D mot 20D. Jeg målte forresten mitt innertelt i sted. Lengde var da 218cm og ikke 224cm som oppgitt på durstongear. Er nok derfor det føltes litt kort for meg.
-
Jeg hadde meg en tur inn i Moskodalen som er en sidedal til Reisadalen. Fantastisk område med kulturminner fra en svunnen tid.
-
Det her var rett og slett HERLIG å lese! Og veldig bekreftende også. Tusen takk som delte!!
- 9 svar
-
- 1
-
-
- terrengsko
- fjell
-
(og 2 andre)
Merket med:
- I går
-
Jeg har 10D innvendig, og 10D utvendig med 20D «Weather stips» utvendig i toppen samt utvendig i bunn. Trolig derfor den har holdt så bra som den har gjort. Må jo si at antall bruksdøgn er vel omtrent det de lover, så den er jo på en måte oppbrukt, men fortsatt mye igjen- dog med redusert isolasjon. Men blir jo også slik at ting du er fornøyd med, og har mye minner rundt, vil du prøve å bruke lengst mulig… Har bare 7D i ei jakke, og det har holdt mye bedre enn jeg hadde forventet, men krever at du tar mer hensyn.
-
Ja, med såpass tynt stoff i eldre poser blir det kanskje rett og slett for mye sutring å drive med etterfylling. I den forstand tror jeg egentlig stoffet har kortere levetid en dunet, om vi snakker 7 denier nylon.
-
Fyldig og grundig gjennomgang, @borgern. Angående metalløynene til yttertelt og innertelt der stengene skal nedi; jeg er enig at det kan være litt plunder med å finne de og tenkte også å knyte de sammen, men ønsker å holde muligheten åpen for å kunne delvis eller helt ta bort ytterduken på varme netter. Jeg tenkte at de kanskje skulle vært laget som 2 kraftige magneter?
-
sneakyowl begynte å følge Terrengsko i regn på fjellet?
-
Terrengløpesko som ikke er vanntette fungerer gull til "det meste", men det er en tilvendingssak for føtter og ankler. Anbefaler å prøve ut på litt kortere turer først. Hilsen to stk på dag 83 på tur nå med kun terrengløpesko på langs i Norge, hvor sekk har variert fra ~9,5 til 25 kg. Det er kun i de kaldeste snøsmelte-elvene høyt oppe i fjellene man kjenner at det blir iiiskaldt på føttene. Det går fort over. Oftest er det egentlig bare deilig. En uvitenskapelig måling jeg har gjort er at jeg fra helt nyvadede søkkvåte sko og sokker kun trenger 1,5t på å gå både sko og sokker helt tørre (inkl. en oppvridning av sokkene først). Slå den, fjellstøvler med Gore-Tex som "aldri" tørker
- 9 svar
-
- 4
-
-
- terrengsko
- fjell
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
Mange takk for svar (og bilder) alle sammen! Mye gode råd her, og jeg tenker at terrengsko/joggesko mest sannsynlig går helt fint denne gangen. Ettersom det er første lengre tur kan det hende jeg tar fjellskoene med, men forsøker å gå uten. Da finner man jo garantert ut hva som funker. Og så kjøper jeg meg noen sealskinz. Takk!
- 9 svar
-
- terrengsko
- fjell
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
Jeg ville hørt med Dan her. Ikke bare har det blitt hull men mye av duken ser og slitt ut etter kort tid. Har kun 2 netter så langt i mitt telt. Det har vært en tur i Femundsmarka som ikke alltif er det snilleste underlaget for telt. Jetg har ikke merket noe hull. Siden jeg leste dette brettet jeg det ut i stua men så ikke noe hull eller slitasje ala det som vises på ditt. Det kan jo være noe feil med en produksjon av duken som gjør at den er skjørere enn den skal være. Sett reviews på nett av folk som har brukt det 20-50 netter og kan ikke huske at noen har nevnt hull i gulvet. Glidelås i dører blir tregere hvis det blir for mye spenn i lengderetning, med passe spenn synes ikke jeg de var spes trege. Så ikke stram opp hjørner for mye. Min erfaring etter 2 netter og litt test i hagen er dette: - Veldig fint telt generelt. Romslig kontra vekt. Mitt er med solid inner og veier ganske rett over 1, 5kilo med plugger og barduner.(PS! Ekstra barduner og plugger ja, se lenger ned) - Størrelse. Siden det er offset liggeretning blir det bredt i endene og tar litt plass. Mer om det senere. - Fint med utvendige stenger så man kan sette opp alt på en gang. - Fin løsning med å bruke gåstaver som ekstra support på forteltene hvis behov. - Liker magnetene for å rulle opp inner- og ytterduk - Ikke sikkert man sparer noe tid å sette opp alt på en gang da. Metallklips til stenger må man ofte lete etter, spesielt den til innertelt på hjørnene der forteltene er størst. jeg har løst det midlertidig med å knyte strikk rundt de for å holde de sammen. Det holdt de i hvert fall samlet fra forrige nedpakking til nå. Får finne en mer permanent løsning etterhvert. Synes det var en dårlig løsning slik det kommer. Jeg ville heller brukt reim med malje istedenfor metallbitene og så klips på reimene så man enkelt kunne klips inner og ytter sammen. Gjerne og reim fra innertelt istendefor de snorene, koster vel knapt 2 gram ekstra. - Bra lommer i innertelt. - Ventliasjon. Grei ventilasjon i dører men savner at noen små ventilasjonspaneler opp mot der ventilene er på ytterteltene. Ville gjort det lettere å få god sirkulasjon når det er lite vind. Ble veldig varmt også på natta i det. Jeg ville heller ikke ha mesh versjon siden det bare har mesh. - Barduner.....Følger jo ikke med så teltet er ikke helt plug and play. Egentlig litt rart selv om jeg skjønner det å spare vekt og kostnad. Jeg monterte noen dynema barduner på det. Jeg har festet 4 barduner likt på bildene i orginalpost. Så har jeg 2 litt kortere festet ned på kortenden for å trekke de litt ut. Synes det er viktig for lufting samt at det gir litt ekstra langringplass til ting man bruker lite i camp, f.eks stangtube. Så har jeg to festet over dørene for å bardunere sideveis ved behov. - Plugger. Som nevnt over følger det med 4 korte og 4 lange. Jeg synes det var for lite. jeg har 2 ekstra til å trekke ut endene på teltet. 2 ekstra til å plugge forteltene slik at de blir mest mulig romslig. Så har jeg 2 plugger til for å feste barduner ut fra fortelt hvis mye vind, evt bruke de til andre ting som tarp. Så totalt 14 plugger. I stille vær trenger man få men vet aldri når det f.eks kommer et tordenvær forbi med vindkast. Greit med nok hvis man skal være mange dager på tur i fjellet. - Offset liggeretning. Viste jo at teltet har den men vet ikke om jeg liker det. Jeg sover mye på magen men armer under hodet. Innerlengde er oppgitt til 224cm men følte det litt snaut. Har ikke målt om det stemmer. Burde vært min. 230cm. Skjønner at løsning det er slik i X-mid siden det er en del av stabiliteten i teltet og også X-dome 1+ siden det gir bra fortelt. Men synes ikke det er en god løsning i x-dome 2. Problemet med metallkips på inner og ytter kunne da vært løst bedre siden hjørner kom helt ut mot stengene. Teltet blir slik det er konstruert 2m bredt i enden, det fanger mye vind og krever mer plass. Hadde heller sett at innertelt hadde en rett løsning som ville gitt smalere ender. Det ville jo endret litt på døråpåning men greit nok. Det er pluss og minus med den med tanke på vind uansett. - Tråder. Det er tråd festet i alle glidelåser,mellom inner og ytter i 2 av hjørnene, i bunn av forteltet så jeg føler det er tråder overalt så det virker rotete. Ved lukket innertelt er det 6 snorer på ett sted. Jeg kommer til å fjerne de på innerteltet da det ofte havner på feil side når man drar igjen. De på ytterdører bytter jeg til noe med gummidrager så henger de liltt mer rett ned. Ikke noe big deal siden de som vil ha de der kan ha de og de som synes det er for mye kan fjerne de. - Stenger. jeg har ikke noe erfaring med karbon stenger. Det sies at de er solide og bra. Eneste jeg ikke liker er at de er sorte(naturlig farge da). Det fordi det blir mange meter med stenger utover når man setter opp eller tar ned teltet. Svart synes ikke så godt mot bakken, spes ikke i lite lys, greit å unngå å tråkke på de. TIPS! Det er mange stangdeler og god spenn i strikkene så det kan virke litt knot å pakke sammen stengene. Så fort man har pakket en del og begynner på neste spretter noe ut igjen. Dan selv sier at det er ok på regular men litt vel knotete på short poles. Jeg har løst det med å ha borrelåsstrap på en av stengene på hver del av stangkonstruksjon. Når jeg da har klappet sammen den delen spenner jeg borrelås rundt de og så fortsetter jeg på neste del av stengene. Disse bruker jeg, veier og koster lite. https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/bunteband/bunteband-med-borrelas-027390/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=19748523308&gclid=CjwKCAjwqKzEBhANEiwAeQaPVX-4bF84k6OLYT0HSjvB5JlKAtquk16E0pPovvg6v_hQJVROawt_GRoCb-MQAvD_BwE - Materialer generelt. Ting virker litt tynt og skjørt i forhold til det jeg er vant til. Noe nesten litt knotete for å spare litt vekt. Kan godt hende det er bra holdbarhet i materialene men blir jo litt skremt når noen har fått så mange hull i bunn etter veldig kort tid. Har man spart litt mye vekt så det blir for lite holdbart??? Mitt forrige UL telt holdt 17 år, da løsnet teiping på sømmer i ytterteltet noen steder så det ikke var helt tett lengre, ellers var det fint. Selv om det blir mye pirk her så er virker det som et bra telt men jeg i synes det er en del ting som kunne vært bedre. Dog spennende å se holdbarhet på det. Kjøper ikke slike for å bytte en gang i året. Hva skal man sammenligne X-dome 2 med... det nærmeste er jo type telt som MSR Hubba Hubba, BA Copper Spur Ul2 etc. Dog er det telt som settes med innertelt først(kan sette begge hvis man vet hvordan men det er mer knot). Xdome 2 har en fordel av av man kan sette inner og ytter samtidig, men omd et sparer mye tid siden det er litt knotete løsninger er jeg ikke sikker på. Det er lett og romslig. litt utradisjonelt design på inner og ytter. Men er det egentlig noe mer? Skal jeg sammenligne med mitt gamle telt som var BA copper Spur UL 2 så vil jeg si at det føltes mer solid, bedre finish på detaljer, mer gjennomarbeidet. Det veide riktignok 1,7 kilo på den tiden, nå er de like lette som X-dome2. Jeg vurderte når jeg skulle kjøpe å skaffe et Ba Copper SPur ul2 XL som er det jeg vet som er nærmest i specs. . Det smalner ikke som vanlig modell og er litt høyrere og litt lengre. Men man setter innertelt først riktignok, men nå har jeg gjort det i 17 år og det har ikke plaget meg. Det er ganske så likt X-dome 2. Areal i forteltene er like men innertelt er 4 sqfeet større, bl.a lengde på 244cm og 5 cm bredere. Oppgitt vekt 1,5 kg ferdig pakket, vanlig versjon er 1,37kg. Siden det har fortelt synkront på sidene av teltet så er ikke endene mer enn ca 140cm i bredde kontra X-dome på 2m, litt å si med teltplass og vind. Jeg valgte x-dome 2 for å testet utvendig stenger, BA har ikke solid inner, kun i halve teltet, og det koster ca 100USD mer enn X-dome2. Så får vi se om det var lurt.
- 11 svar
-
- 3
-
-
-
De har sluttet med det, da de mener at duna har en viss levetid. Om du da etterfyller og stoffet begynner å lekke dun, blir kunder misfornøyd. Så bare fornøyde kunder, som gir en god rating, hinder faktisk en del reparasjoner/ etterfylling. Sikkert dårlig butikk også for de….
-
Fryser du må du bare gå fortere Helt greit med joggesko på tur, så lenge ikke sekken veier over 10 kilo tenker jeg. Med mindre du går i en elv og trakker i timesvis eller det skulle komme snø tror jeg det går bra
- 9 svar
-
- terrengsko
- fjell
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
Om du blar nedover på produktet og trykker på pluss kommer tabellen opp. Link Det er også interessant å se på loft mellom WM, EE og Zpacks! På like grader (som regel oppgitt i både US og metriske enheter) Samme med antall gram dun.
- 6 svar
-
- 1
-