orre Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 Nå har det vært mye skriverier om å få vekten ned på sekken. Men hva kan en forvente av vekt på en "normal" pakket sekk til en helgetur med telt, med "normalt" lett utstyr? Sikkert mange med mye gode erfaringer her! Noen med en liste på hva en trenger for en slik helgeutflukt på fjellet? Siter
fjellgal Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 Her er min pakkliste: Ryggsekk Telt Liggeunderlag Sovepose Primus Gass Kasserolle, bestikk, kopp Klær Frsthj., solbr., myggm., toap. (Mobil, kamera, Lykt) Drikkeflaske Kart, kartmappe, kompass Mat Kniv Vekta på min sekk kommer på ca 8 kilo for en helgetur, men vekta varierer nok sterkt fra person til person etter hvor tungt utstyr man har. Siter
Geb Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 En normalt pakket sekk for helgetur vil veie alt mellom 5-25 kg, alt ettersom hvor turen går, og hvilket utstyr som er med.. Siter
Aalstad Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 Vekta på en "normal" sekk på en overnattingstur avhenger også veldig av sesong. Vinterstid vil nok sekken fort nærme seg 15-20 kg. Sommerstid kan den lett havne et sted under 10 kg. Og som sagt kommer alt tilleggsutstyr i tillegg - kamera, isbor, fiskestang, gevær, bærplukker osv. Mvh Andreas Siter
orre Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Skrevet 30. mai 2008 Her har jeg mye å lære skjønner jeg Min sekk kom på 16,5kg for en tur forrige helg Siter
Bøygen Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 Øl- og vinklasker veier en del. Jeg har gått over til ølbokser for å spare vekt, men synes ofte det blir litt mye å ha med meg en hel 3-liter med vin på helgetur, så her blir det ofte flaske. Mye vekt å spare på å skifte fra flaske til boks. Hvis man kaster pappen rundt six-packen sparer man enda noen gram. Siter
Hjalmar Skrevet 30. mai 2008 Skrevet 30. mai 2008 Et lite tips til vin er de praktiske og ganske gode vinene i 0,3 liters pakker. Greit når man skal bare ha en liten smak og så kan flere dele på bæringa. Se f.eks http://www.aperitif.no/index.db2?id=80624 Siter
orre Skrevet 31. mai 2008 Forfatter Skrevet 31. mai 2008 hehe, nei hadde heller ikke med godsaker som vin og øl.. Noen som kan skrive hva slags utstyr de bruker med ca vekt...? Feks. Hvor mye kærposen veier, hva slags mat de har med osv? Trenger noen gode tips for å få kiloene ned:-) Siter
fjellgal Skrevet 31. mai 2008 Skrevet 31. mai 2008 Her er lista mi inkl. vekter: Ryggsekk 1,1 Telt 2,1 Liggeunderlag 0,7 Sovepose 0,75 Primus 0,09 Gass 0,35 Kasserolle, bestikk, kopp 0,2 Klær 1 Frsthj., solbr., myggm., toap. 0,2 (Mobil, kamera, lykt) 0 (Fiskeutstyr) 0 Drikkeflaske 0,04 Kart, kartmappe, kompass 0,2 Mat 1 Kniv 0,1 Sum 7,83 Oslo Sportslager har laget et eksempel på en pakkliste for tre dager med produkter de selv selger. Lista finner du her: http://www.oslosportslager.no/artikkel/423502/%3Cbr%3ESlik_gj%F8r_du_tursekken_lett..html Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.