Gå til innhold
  • Bli medlem

Berghaus Yeti garmasje


Thomas H

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja det er en slosskamp å sette dem på, spesielt første gangen. Jeg har størrelse XL og størrelse 46. Fremparten av gamasjen skal over tuppen av skoen, bakparten over hælen, og midt-stykket midt under skoen. Gummien bør gå ned til undersiden av sålen. De kan ha en tendens til å skli av i skotuppen etter en tids bruk, dobbetltsidig tape kan benyttes for å hindre dette. Det er bare å bruke rå makt for å sette dem på, de tåler en del. Det er en rund pølse midt under fremre del av gamasjen. Denne skal klippes av i følge han jeg kjøpte dem av, de er visstnok noe som henger igjen etter produksjonsprosessen.

Jeg kjøpte gamasjene i forbindelse med en tur til Aconcagua i vinter. Sleit fælt hjemme med å sette dem på, brukte lang tid og mye krefter med den første gamasjen. Jeg gjorde så en prøvepåsetting i base camp, og da gikk det betraktelig lettere. Lot dem stå på et par dager og neste gang gikk det enklere. Han jeg kjøpte dem av sa jeg burde sette dem på i base camp, for høyere oppe ville jeg ikke klare det. Etter at jeg fant ut at det gikk greit i base camp tok jeg likevel sjansen og fikk dem greit på i 6000 meters høyde. Poenget mitt med å kjøpe disse gamasjene var å unngå å kjøpe stive ekspedisjonssko som jeg neppe kommer til å bruke særlig mye. Det fungerte greit med disse gamasjene i kombinasjon med solide, men lette goretex-støvler der oppe, og jeg sparte både vekt og penger på dette. De som hadde investert i ekspedisjonssko hadde det ikke noe varmere enn meg med vanlige fjellsko og Barghays Yeti gamasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat anskaffet meg slike garmasjer. Er de ekstremt "harde"/vanskelige å få på. Jeg kjøpte størrelse L til fjellsko 42/43. Noen som har et bilde hvordan de skal se ut når de er på skoen?

Spesielt for deg har jeg tatt bilde av mine tursko med Yeti-gamasjene på. Gamasjene sitter permanent på støvlene siden jeg valgte å lime de fast med superlim.

Den runde pølsen foran ble fjernet før gamasjen ble satt på, festet først gamasjen på hælen deretter "vrengte" jeg den over skotuppen. Det var veldig hardt å sette de på.

post-838-13347454788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør man akkurat som Rødtopp på NNN BC sko? Jeg har ett par grønne som jeg fikk fra førstegangstjenesten, er det noe forskjell på den og de røde som er på bildet? Det er Berghaus yeti, men tror kanskje det er den modellen som heter forest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Noen som har prøvd å presse de på lærstøvler str. 47? De virker meget interessante, men "tør" ikke kjøpe de hvis de ikke skulle passe på skoen...

(mener ikke å stjele tråden :wink: )

Da er du nødt til å bruke hårføner eller andre hjelpemidler. :) Hadde mitt fulle hyre med å få dem på fjellstøvlene mine str 45!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å presse de på lærstøvler str. 47? De virker meget interessante, men "tør" ikke kjøpe de hvis de ikke skulle passe på skoen...

(mener ikke å stjele tråden :) )

Mine siste fjellsko er str 47. Gamasjene gikk på med litt rå kraft i 4000 meters høyde på Elbrus i sommer.

Har man skonummer 47, har man også krefter til å få dem på. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis "pølsen" passer inn i sålens mønster kan den være på plass, det vil sørge for at fronten på gamasjen sitter bedre. Men "pølsen" er vel laget først og fremst for å passe inn i sålen på enkelte av Berghaus sine egne skomodeller. Jeg klippet den av på mitt Yeti-par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"pølsen" under sålen er, som nevnt over, laget for å passe inn i et spor i berghaus sine egne sko, og jeg tror også scarpa laget noen støvler der den skulle passe.

På andre typer sko bør den klippes av.

Forest-modellen som LarsOH har, tror jeg har litt mykere gummi, og at derfor funker dårlig uten "pølsen" under.

Dette er jeg dog ikke helt sikker på, men jeg vil tro at pølsen kommer i konflikt men sporene i binding og støvel i BC-systemet, så det er nok vanskelig å få brukt gamasjen uten å klippe av pølsen.

Forøvrig bruker jeg fellelim for å holde gamasjene på plass, noe som fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.