Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg kanskje endret preferanse på turpute. Jeg kommer kanskje til å fortsette med dunputen på fotturer, for den veier nesten ingenting og tar nesten ingen plass når jeg putter den ned i kompresjonstrekket med soveposen: 

Dog, i det siste, har jeg begynt å sove mer på siden, og ønsker av og til litt høyere pute. Jeg har derfor kombinert dunputen noen ganger med en liten Exped oppblåsbar pute, eller bretter puten dobbelt hvis jeg snur meg over på siden ila natten.

Men det er også greit med en pute som ikke trenger noe justering/forming, eller flytter på seg, når man ligger med hendene nedi en innsnurpet sovepose.

Jeg kjøpte derfor den billigste memoryfoam-puten på Jysk. Prisen er jo gitt bort til 85kr!

https://jysk.no/soverom/puter/ergonomiske-puter/memoryskumkonturpute-30x47x9/7-vanse

Denne måtte selvsagt moddes. Så jeg tok den ut av trekket, kappet av en del i bredden, og sydde inn trekket:

IMG_8872.thumb.jpeg.591fcf1b2924bc088e3e5b8a02fccd22.jpeg

Denne endte på bare 400 gram, og når jeg bretter den på midten, ruller sammen, og stapper den nedi kompresjonstrekket til soveposen tar den omtrent like mye plass som en stor appelsin :) 

Jeg kunne nok gjort definitivt gjort den enda mindre, og kuttet av de to øvre hjørnene som ikke er nødvendig, men jeg så ikke helt poenget med å spare 100 gram på kajakktur.

Puten ble virkelig bra, og kombinert med Thermarest Neoloft har jeg sovet bedre enn noen gang i telt!! 👍😃

Det er mer slitsomt med dårligere hvile, enn å bære 400 gram ekstra, synes jeg ;) 

• Liker 7
Annonse
Skrevet

Jeg har selv måtte krype til korset og skaffet med en Thermarest compressible foam pillow str medium.

PXL_20250530_103849233.thumb.jpg.de5f0b92d5c40e10dc3c86952b2038aa.jpg

Før var jeg fornøyd med dunjakken som jeg brettet eller stappet i en genser, men fikk mer og mer problemer med stiv nakke.

PXL_20250530_103933850.thumb.jpg.74267c159ca757ae65dc0d3ee7680918.jpg

Egentlig en tanke for stor selv når den er sammenrullet. Vekt er 298 g.

Jeg tør ikke tenke på hvilken pute jeg må ha med meg om 10 år. I likhet med @Marius Engelsen føler jeg behovet for sovekomfort øker med alderen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått runden fra jakke eller genser som pute, til oppblåsbar pute, så til Thermarest Compressible. Nå er jeg tilbake til dun eller primaloft jakke i pakkpose. Det er ikke så godt som en vanlig pute, heller ikke så godt som Thermarest puta. Men er nesten like god som Thermarest puta og jeg bruker alltid ha en ekstra dun eller primaloft jakke i sekken som nødplagg. Så lenge jeg ikke trenger jakka om natta, så fungerer det godt😅 Men så er det en egen vitenskap å ha akkurat riktig mengde luft i pakkposen slik at det blir komfortabelt 🙂

Skrevet
rk skrev (6 minutter siden):

Jeg har gått runden fra jakke eller genser som pute, til oppblåsbar pute, så til Thermarest Compressible. Nå er jeg tilbake til dun eller primaloft jakke i pakkpose. Det er ikke så godt som en vanlig pute, heller ikke så godt som Thermarest puta. Men er nesten like god som Thermarest puta og jeg bruker alltid ha en ekstra dun eller primaloft jakke i sekken som nødplagg. Så lenge jeg ikke trenger jakka om natta, så fungerer det godt😅 Men så er det en egen vitenskap å ha akkurat riktig mengde luft i pakkposen slik at det blir komfortabelt 🙂

Jeg synes en tykk dunjakke fungerer i ett trekk som ikke er lufttett.

Primaloft (eller coreloft), synes jeg blir alt for hardt etter noen timer.

Skrevet (endret)

Bra timing med gjenoppliving av denne tråden. Jeg tenkte å prøve meg med dette puteprosjektet: en Flextail Zero Pillow, med et ekstra putetrekk for ytterligere komfort:

Pute.png.6a4ad82d73196f83a807bffb393a8119.png

Puta veier rett under 150g, og med ekstra putetrekk blir det ca. 240g (uten kvikklunsj!). Den har litt kontur for nakkestøtte, som  i grunnen var helete poenget med å teste dette. Før i tiden stappet jeg bare noen klær i soveposetrekket og var fornøyd med det, men nå skal det oppgraderes!

Jeg vet ikke om dette var helt treff. Når jeg blåser den opp lekker det alltid litt luft ut av enveisventilen, så den blir litt slappere enn jeg hadde håpet på. Vet ikke om sånne ventiler er ment å være potetette(?) mens man blåser opp - får kanskje øve meg litt, eller er det noen triks, som f.eks å "smøre opp" ventilen el.l.?

Når jeg ser superputa til @Marius Engelsen blir jeg usikker på om dette var riktig valg...

Edit: Dagnes oppblåsing gikk bedre av en eller annen grunn. Puta ble stram og fin på tre pust (bedre enn på bildet over). Så da er jeg straks mer fornøyd 🙂

Endret av Ørn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.