Gå til innhold
  • Bli medlem

4-dagers tur i Stølsheimen i midten av April


Geb

Anbefalte innlegg

Har sikret meg langhelg neste uke (fri torsdag-fredag), og tenkte å prøve meg på tur i Stølsheimen eller deromkring. Jeg er veldig lite kjent i Stølsheimen, men når det er såpass nærme Bergen, altså hjemme, må det jo prøves ut.

Det blir uansett telttur, (satser på å låne meg et nytt telt som skal prøves ut :shock: ) så ruten trenger ikke ta hensyn til åpne hytter. Er det noen som vet om hvordan snøforholdene er i Stølsheimen nå? Det er ikke et must med perfekt skiføre, siden jeg nettop har kjøpt meg mine første truger, og er lysten på å prøve de ut. :shock: Holder på å overtale en kompis til å bli med også..

Planen er å dra onsdag tidlig ettermiddag, og komme tilbake søndag. Formen er sånn passe, trenger ikke altfor lange dagsetapper. Som de fleste her på FF (har jeg hvertfall fått intrykk av) liker jeg heller ikke å gå i kø, så turen trenger ikke være der som "alle andre" går. Jeg håper på å slippe å kjøre egen bil, siden jeg foretrekker at turen ender opp på en annen plass enn den begynner. Så forslag om hvilke buss osv. som er aktuell hadde jeg også satt pris på.

Er det noen som har noen turforslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er masse snø i fjellet for tida, inkludert Stølsheimen! Du skriv du vil gå på truger, sjølv om eg trur at ski vil vere mest praktisk.

Når du ikkje vil bruke bil, bør jo bussen over Vikafjellet vere sentral. Vikafjellet er jo litt usikkert, det varierer kor ope det er, men Fjord1 køyrer når det er ope: http://www.ruteinfo.net/ruter-f1/t/23-503.htm

Du kan jo gå inn Sendedalen og mot Selhamarhytta (men unngå hytta om du har telt), eller starte ved Skjelingavatnet og gå mot Rappen. Neste etappe kan bli i retning av Åsedalen (der det også er turisthytte, men den kan jo unngåast...). Kor lange etappane kan bli med truger er eg litt usikker på, med ski når du jo langt. Frå Åsedalen mot Solrenningen er jo turen over Urdanipa meir spennande enn langs dalane, du får eit flott utsyn mot Sognefjorden og Vangsnes undervegs. Korleis det er med kollektivtransport lenger vest er eg usikker på. Kjem du deg fram til europavegen går det jo bussar der direkte til Bergen. Modalen har jo også bussruter, men desse kjenner eg ikkje.

Eg trur eg ville ha snakka med Bergen Turlag, dette er jo kjerneområdet deira, og dei har sikkert masse kunnskap å dele, både når det gjeld ruteval og praktiske ting som bussruter og andre kollektivttilbod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste anleggsveiene som vanligvis brukes inn i stølsheimen er igjen snødd langt ut i juni/juli .

Dere kommer heller ikke langt på truger, det blir fort tungt.

Men før matre tunnelen kan dere ta av, og kjøre en grus vei opp mot svartevann, se hvor langt dere kommer...

evt eksingedalen gå i fra Gullbrå.

eller opp modalen til steindalsvatnet så på truger opp til stølsvannet, er også en mulighet.

Lykke til :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer heller ikke langt på truger, det blir fort tungt.

Akkurat det er vel litt individuelt? Det vil eg tru kjem an på eigne røynsle og praksis. Mayhassen har beskrive ein tur over Hardangervidda med truger, sjølv om han har eit par-tre gir meir enn dei fleste av oss...:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7794&highlight=mayhassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar ang truger kontra ski: siste trugeturen jeg hadde til Gullfjellstoppen og ned igjen (til Osen) brukte jeg ca 4 timer. Siste skituren på samme strekning tok ca 3,5 timer - med noe bæring av skiene inkludert.

Det er klart at ski er raskere i nedoverbakke, men i kupert terreng og med tung sekk tror jeg forskjellen på ski og truger når det gjelder marsjfart er svært liten. Ski har kanskje et lite overtak, men mye skal det ikke være snakk om. Fordelen med truger er at man slipper å falle og brekke beina i nedoverbakkene... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er turen unnagjort, den ble ikke 4 dager, jeg startet torsdag formiddag, og var fremme lørdags kveld, men ble ikke hentet før søndag morgen.

Her er ruten jeg fulgte: (med ski, ikke truger som tidligere nevnt)

Torsdag:

Tok bussen fra Bergen torsdag morgen, og var fremme ved veikrysset v/ Skjelingavatnet ca klokken 12. Etter 10-15 minutt med litt ompakking av sekk + klesbytte og smurning med solkrem :roll: var jeg klar for å gå.

Jeg fulgte den gjensnødde veien til Svartlavatnet. Gikk NNW over vannet og oppover nord for Skjelinganosi. Gikk så i retning mot Nonhaugen (dårlig veivalg, viste det seg i ettertid!), for så å gå mot Englandsøyane. Her var det mye brattere enn jeg var klar over, det var riktignok tegnet inn en sti på kartet, men denne egnet seg meget dårlig om vinteren. Istedet for å risikere liv og lemmer med å suse nedfor her, fulgte jeg kanten i retning SW, og gikk på skrå nedover mot bruen v/ Bjergane. Der var jeg ca klokken 15:15. Dårlig veivalg hadde fulgt til mye tidsbruk hittil..

Her spiste jeg lunsj, og gikk så opp til demningen på vestsiden av Kvilesteinsvatnet. Siden vannet var demmet ned tok jeg ingen unødige sjangser med å gå utpå. Det var store sprekker langs hele bredden. Etter passering Bjørnshøyden krysset jeg Selhamarvatnet. Først her fant jeg den kvistede løypen til DNT, regner med kvistingen startet lengre sør v/ Trefall. (enten så går den kvistede løypen fra Vikafjellet lengre sør, eller så var den tatt vekkk. Jeg fant den hvertfall ikke.) Jeg kom frem til Selhamar ca 1830, og da begynte det så smått å snø, og det blåste litt opp. (før den tid hadde det vært sol fra skyfri himmel hele tiden, og eneste nødvendige klesplagg på overkroppen var en tynn ullundertrøye. .-)

Jeg ville helst sette teltet opp rett v/ en bekk e.l, for å unngå å måtte smelte snø, jeg har nemlig bare stormkjøkken.. Jeg gikk ca 300 meter fra hytten, og fant bekken som forbinder Raudbergvatnet med Selhamarvatnet. Jeg satte opp teltet, og fikk laget meg middag og kaffe. Det var noen snøbyger i løpet av kvelden, så det passet bra at jeg kom frem da jeg gjorde, mens det enda var fint vær. Distanse første dagen fant jeg til å være ca 16 km. (pga litt unødvendige omveier v/ Nonhaugen)

Fredag:

Da jeg våknet var det litt snøbyger i luften, men disse forsvant mens jeg spiste frokost og gjorde meg klar. Jeg gikk fra Selhamar ca klokken 10, samme turantrekk som dagen før. :wink: Jeg fulgte den kvistede løypen over Raudbergvatnet, inn Dyredalen og over Geitdalsvatnet. Så gjennom Holskardet. Her begynte det å bli så varmt og fritt for vind, at jeg vurderte situasjonen som "baroverkroppføre" :wink::D . Slik var det i ca en halvtime før det begynte å blåse litt igjen. Jeg kom frem til Åsedalen ca klokken 15. Herfra regnet jeg jeg med at jeg kunne rukket frem til Stølsdalen allerede samme kveld, men siden jeg hadde avtale om å bli hentet søndag morgen, og det heller ikke var mobildekning, så jeg ingen grunn til å stresse med å komme meg frem. Jeg begynte å gå nordover forbi Åsedalen, men snudde rett sør for Urdaskaret. Gikk like godt tilbake igjen til Åsedalen, og satte opp teltet ikke så langt fra elven der. Distanse denne dagen var ca 12 km + ca 3,5 ekstra tur/retur opp mot Urdaskaret.

Lørdag:

Jeg våknet ikke før ca 9, og da til våt snø som lavet ned. Jeg hadde god tid (trengte jo ikke være nede i Stølsdalen før om kvelden), så jeg brukte god tid på frokosten i håp om at sluddbygene skulle gi seg, noe de ikke gjorde. Avgang Åsedalen ble ca 1130, iført regntøy.

Jeg gikk over Hallsetvatnet, ned Stordalen og rundt Stølsvatnet. På slutten av etappen her begynte snøen å bli ganske våt og råtten, jeg regner med skiføret er over her i løpet av få uker.

Jeg fant til slutt en grei løype ned fra demningen til Stølsvatnet, og fulgte veien nedover dalen, helt til veien var brøytet til Fjellstølen. Her var det slutt på skiføret, og jeg måtte gå til fots. Jeg gikk noen få kilometer nedover, før jeg krysset elven, og fant en grei leirplass på nordsiden av dalen. Her satt jeg opp teltet, og fikk etterhvert fyrt opp et bål, dog med endel flere fyrstikker enn Lars Monsen pleier å trenge. Så da fikk jeg naturlig nok også mulighet til å tørke de klærne som var blitt våt.

Søndag:

Jeg hadde avtale om å bli hentet av en kompis i Stølsdalen klokken 9, så jeg stod opp i god tid og begynte å traske nedover veien. Gikk han i møte omtrent v/ kraftverket, og vi tok en dag i skitrekket på Voss.

Turen anbefales! Jeg kan gjerne gå den igjen, det viste seg jo at turen ikke er stort lengre enn at den kan gjennomføres på en vanlig helg. Kanskje det blir litt seinere i vår, så jeg får testet ut de tidligere omtalte trugene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først her fant jeg den kvistede løypen til DNT, regner med kvistingen startet lengre sør v/ Trefall. (enten så går den kvistede løypen fra Vikafjellet lengre sør, eller så var den tatt vekkk. Jeg fant den hvertfall ikke.)

Kvistinga frå Vikafjellet går inn Sendedalen, nokre kilometer før der du starta i retning Voss og tar av mot Selhemar ved Langavatnet der sommarstien mellom Torvedalen og Selhamar også går. Årsaken er nok nedskriinga frå Svartavatnet mot Bjergane som sikkert er ekkel om vinteren, særleg når det er hardt.

Men det virka som du har hatt ein flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvistinga frå Vikafjellet går inn Sendedalen, nokre kilometer før der du starta i retning Voss og tar av mot Selhemar ved Langavatnet der sommarstien mellom Torvedalen og Selhamar også går. Årsaken er nok nedskriinga frå Svartavatnet mot Bjergane som sikkert er ekkel om vinteren, særleg når det er hardt.

Men det virka som du har hatt ein flott tur!

Det var denne nedstigningen som var i bratteste laget ja. Nærmest som stup å regne enkelte plasser. Jeg hadde jo med meg et kvistekart, men det er jo begrenset med detaljer på det. Det var uansett ikke et must å følge kvistene, men de er uansett til stor hjelp. Hadde jeg undersøkt dette skikkelig ville jeg jo alltids fått vite nøyaktig hvor kvistingen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb. Det lyser fin tur av teksten din. Uten andre bilder enn de du lar oss lage oss sjøl, godt gjort. Jeg ble brakt tilbake massevis av år til en sein høstfottur en kamerat og jeg hadde fra Vikafjellet til Mo, vi var unge ungdommer og fint lite fjellvant, vi fikk på oss skikkelig snøvær første dagen og mistet sti og retning en stund, ....men det er jo en annen tur, takk for at du minte meg på den, så jeg fikk børstet litt støv av den igjen. Og flott at du trekker fram dette fjellområdet. (Ha en)Like god tur next time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb. Det lyser fin tur av teksten din. Uten andre bilder enn de du lar oss lage oss sjøl, godt gjort.

Ja, det var en fin tur! :wink: Jeg har ca 20-30 bilder fra turen hvis noen er interresert. Kan sikkert laste de opp her, men har ikke tid akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig gjerne på noen vintervårbilder derfra, ved høve. Synes å huske landskapet (&stemningen i landskapet) i Stølsheimen som ganske likt det som ble vist fra Sirdalsheiene, jvf Faktor-program på tv fjortende april, omtalt i annen aktuell tråd på FF. Uansett; vi har mye å ta vare på her vest, og du har allerede ført et bevis (bilder blir bonus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne nedstigningen som var i bratteste laget ja. Nærmest som stup å regne enkelte plasser.

Her er eit sommarbilete frå der du skrei ned, med anleggsvegen frå Svartavatnet og ned til Bjergane/Kvilesteinsvatnet. Som du har antyda, der er ganske bratt og til dels "stupete" her...

Ser fram til dine bilete når det blir tid til det!

post-908-133474524584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er snart på vei. Det er bare så håpløst tungvint når det er maks filstørrelse 600 kb/bilde. Er det en lettvint måte å fikse dette på? Jeg bruker stort sett Photo Impact til å lese bilder med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hjulpet, men kjenner ikke PhotoImpact, skummet gjennom hjemmesiden deres uten å finne noe om nedskalering/epost funksjonalitet. Sjøl har jeg Mac og Adobeprogrammer som gjør det hele enkelt, tilogmed for meg. En mulighet er å hente opp en tråd om digital fotografering på forumet og spørre der, det fins mange dugende folk innom FF.

Ang FU sitt sommerbilde av det bratte partiet på turen din; kan forstå at det kan være litt heftig med veiskjæringen fylt med snø, en skal ikke være altfor uheldig med føret den dagen en skal ned der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.