Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordlandsspørsmål til "kjiver"


Anbefalte innlegg

Du som er fra Nordland kan sikkert svare på dette.

Kan sikkert se midnattsola fra Oksskolten, men fra hvilken natt ?

Hva er det sydligste punktet/toppen i Nordland du kan se midnattsola fra ? (eller er det i Nord Trøndelag ?)

Fikk høre at noen hadde sprengt vekk Klemmet-helleren. Hvorfor det tru ?

Ingen kontakt på Globalstar i Nordland, (R290) ?

Fint om du har svar på dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok ods med sitt eminente program er den rette til å svare på dine spørsmål for jeg regner ikke med du tar omtrentlige svar. Skal sende han en PM.

Oksskolten: Et råtips fra meg er midnattsol fra siste uken av Mai til 1 August. Noen bedre? Måtte sjekke noen bilder fra området fra 7 Mai, og da gikk solen ned kl 2208 ut i fra bildet jeg har tatt (men skal ikke vedde på at klokken på kamera var korrekt)

Det blir påstått at man kan se midnattsola fra Mofjellet ved Brønnøysund (som jeg var på i dag), men det tror jeg ikke noe særlig på:-) Tror en av de 7 søstre er et greit estimat. Da mener jeg hele solskiven. En fordel å ha havet foran seg. Solen går ned i nord da som er spesielt. (Må i parantes bemerke at det er svært enkelt å beregne akkurat dette med midnattsolen i havet, men jeg har glemt min barnelærdom.)

Hvorfor den Klemethelleren ble sprengt er et mysterium. Jeg har i grunnen aldri fått noe godt svar på det selv og spekulert en del på hvorfor. Har lest en del om han Klemet og helleren. Kan jo være at noen hadde for mye "mitt" liggende og sprengte den for morro skyld. De har jo fablet om å bygge den opp igjen, men det blir ikke noe av. "Evig eies kun det tapte". Om noen vet noe mer om Klemethelleren så kan vi ta en egen tråd om det, for han Klemet var litt av en fyr!

Ragnar vet mer om dette med Satelitt-telefonene. Tidligere var det dekning opp til Andøya, men nå er det så ymse. Har forstått det slik at dette telefonsystemet mangler en del satelitter for tiden.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter PM fra kjiver har jeg undersøkt saken nærmere. Jeg legger ved to skisser av terrengprofilene sett nordover fra Oksskolten. Av programtekniske årsaker er de 15 gradene til venstre og høyre for rett nord blitt to skisser. På begge har jeg lagt inn solgangen (solsentret) for sommersolhverv (21/6) og 14 dager senere (5/7). Dette er den rent geometriske solposisjonen, men her skal en være klar over at atmosfære-refraksjonen utgjør ca 0.5 grader når solen står helt nede i horisonten. Det betyr at selv to uker etter solhverv (og før solhverv) vil en kunne se midnattsola stryke fjellene i nord. På den aktuelle lengdegraden står sola i nord ca kl 0100 og beveger seg ca 15 grader i timen. (dobbelklikk på figurene for å se dem i større målestokk).

post-66-133474521512_thumb.jpg

post-66-133474521514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nevnt hvor langt syd en kan se midnattsola fra en fjelltopp. Jeg har laget en kurve som viser breddegraden som funksjon av fjellets høyde. Dette gjelder datoen for sommersolhverv. Her har jeg tatt hensyn til refraksjonen hvor jeg har satt effekten av den til 0.5 grader. Denne kan variere med temperatur og luftfuktighet. Ellers er selvfølgelig forutsetningen at en har fri horisont i nord, dvs at ingen fjell sperrer for sikten.

Etter dette skulle en under normale forhold kunne se midnattsola fra Mofjellet i Brønnøysund

post-66-133474521567_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok kanskje rett i man teoretisk skal kunne se sola fra Mofjellet. Men jeg tror at Dønna stenger for den. Da er nok f.eks. Vega et bedre alternativ. (Uansett så sliter vi med en ustabil parameter som heter været akkurat på denne datoen - men det er en annen sak :)

Ut i fra kurven din skulle man faktisk også kunne se midnattssola fra Heilhornet på 1058 meter. Breddegrad 65°05'. Som du nevner kan det være at noen fjell vil dekke for utsikten men for Heilhornet sin del er det fri sikt rett nordover (så langt jeg kan se)

Regner du midnattsol som at hele solskiven er over horisonten, eller regner du at man kan se toppen av solskiven over horisonten? Så vidt jeg kan huske regner man solskiven som 16' stor mens "Nautisk" sol i nedgang er solen 8' over horisonten. Dvs når vi peilte sol i nedgang til sjøs gjorde vi alltid det når halve solskiven var over horisonten (for kontroll av kompassene). Det vil igjen si at når man ser halve solen i horisonten er den "egentlig" rett under horisonten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interesante svar. Litt å tygge på her.

Angående fjellføreren Klemmet skulle det vært artig å få en tråd med noen lenker.

Fjellfører og fjellfører fru Blomm. Har lest / hørt at han likte best å gå

bakerst i taulaget, med kniven klar, dersom det skjedde noe

dramatisk lenger framme !!! ???

Og at han først prøvde tvilsom (bedervet?) mat på katten og kjerringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på mofjellet santhans, og det stemmer at noen fjell er litt i veien, men på det laveste punktet er sola sånn ca rett bak/over lovund, og så tar den veien bakenfor dønna etter at oppturen har begynt igjen..

post-1691-133474521627_thumb.jpg

post-1691-133474521642_thumb.jpg

post-1691-133474521655_thumb.jpg

post-1691-133474521669_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på mofjellet santhans, og det stemmer at noen fjell er litt i veien, men på det laveste punktet er sola sånn ca rett bak/over lovund, og så tar den veien bakenfor dønna etter at oppturen har begynt igjen..

Hallo kompis! Jøss - bra at du hadde bilder fra den turen! Fine bilder av noen fine fjell det der. Jeg ser at rett nord fra Mofjellet blir akkurat litt til venstre for Lovund og mot sørenden av Dønna. Ikke hvert år det er så flott på St Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner du midnattsol som at hele solskiven er over horisonten, eller regner du at man kan se toppen av solskiven over horisonten? Så vidt jeg kan huske regner man solskiven som 16' stor mens "Nautisk" sol i nedgang er solen 8' over horisonten.

Mine kurver gjelder solsentrum. Solens øvre rand er ca 1/4 grad over solsentrum (du må huske feil, kjiver, at soldiameteren er 16 bueminutter, det er radien som dette tallet gjelder).

For øvrig var det interessant å se at leos sine bilder bekrefter mine beregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.