Gå til innhold
  • Bli medlem

Hendig rifle til smått småvilt - opp t.o.m. rev


Bugge

Anbefalte innlegg

Annonse

.22 wmr (magnum) går opp t.o.m i allefal hare. Usikker på rev.. Men er ikke så utbredt og kanskje litt dyr. Hvordan ligger 6.5x55 an prismessig? .223 blir kanskje ikke så dyr siden det i stadig større grad blir standardammunisjon hos militære.

EDIT: Nei glem det... Den militære varianten er jo 5.56. Lik, men ikke samme greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er opp til jeger og vurdere selv om 22 magnum kan brukes på rev ja. Er ikke fastsatt noe krav om anslagsenergi til rev ihvertfall, er vel bare forholdet at du skal drive human jakt som avgjør om du ønsker.

Men jeg ville heller satset på .223 istedet for .222, og ihvertfall om du kjøper ammunisjon, tror du kan kjøpe .223 helt ned mot 1,50 kr pr. smell (?).

6,5x55 er jo mere anvendelig hvis du tenker på alt mulig vilt, stort og smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 6.5x55 litt dyre da? Som sagt trenger jeg ingenting større enn til å jakte på rev, og selv det kommer ikke til å skje oftest. Stort sett er det bare rype og hare det kommer til å gå i. Større rifler vil jeg få lånt i familien uten problemer til de ytterst få anledningene de skulle trengs.

EDIT: Ser at .22 hornet er ganske billig og faller inn under kalibre som det er opp til jegeren selv å avgjøre om det er humant å skyte på viltet. Jeg skulle så absolutt mene at en litt sintere hornet skulle klare en rev uten problemer.

EDIT 2: Ser at .223 faktisk er grisebillig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring selv med 22 magnum, men den skal være fin til det meste småviltjakt ja. Spørsmålet er kanskje rekkevidden. Med skyteavstander over 100 m f.eks., vet ikke om den faller mye etter det?

Jeg ville sterkt vurdert .223 som alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

223 er/blir den nye nato ammoen, kommer til å bli bra med ammo utvalg der.

223 gir betydelig lengre skuddavstander enn hva man "tør" bruke en 22wmr.

Er det drepeevne det er snakk om på rev, så er alle kalibre fra 22lr og opp nok i massevis, bare å morderer avstandene.

Kan ikke tenke meg at en 222 helmantel (som faktisk er lov) gir større anslagsenergi enn en saktegående ekspanderende salongkule.

Jeg ville gått for 223 :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.