Gå til innhold
  • Bli medlem

Høye eller lave fjellstøvler?


Kristianrk

Anbefalte innlegg

Leste i et tidligere innlegg at det var en diskusjon om du burde gå med høye eller lave fjellsko.

Har derfor lyst å bringe den diskusjonen videre.

Trenger deres meninger og synspunkter om hvilke fordeler/ulemper høye fjellstøvler har og hvilke fordeler/ulemper lave fjellsko har.

Bruksområdene vil være som allroundstøvel til fjell/skogsturer året rundt + et par jaktturer i året. Hovedsakelig med tung bør på ryggen.

Takk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir helt feil å si at det ene er bra og det andre dårlig. Det finnes fordeler og ulemper med begge alternativene, så hva man skal velge avhenger av hva man legger vekt på.

Høye sko:

Stødige, tåler bedre vassing i kjerr, snø, myr, kryssing av elver o.l.

Tyngre å gå med enn lave sko og blir ofte mer klamme. Gjerne dyrere.

Lave sko:

Lettere å gå med. Gir ikke så god ankelstøtte. Billigere.

Blir lettere våt på beina i vått terreng og når det er snø. (selv om gamasjer hjelper litt).

Konklusjonen min er at hvis du går mest på stier, i tørt terreng og ikke i det verste ulendet er lave å foretrekke.

Går du mye utenfor sti, på jakt, i ulendt terreng, myr og snø er høye tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lave fjellstøvler har vel bra ankelstøtte?

Og istedenfor å kjøpe høye støvler med tanke på bekkekryssing eller å gå i myr/snø er vel lave fjellsko med vanntette gamasjer en vel så god løsning?

Må bare være litt kritisk, for å vinne den beste løsningen for mitt bruk:)

Skal hovedsakelig gå utenfor stier.

Takk for svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må desverre si at du trenger to par fjellstøvler dersom du er på både korte og lenge turer (les: lett og tung sekk).

Høyden på skoen har med stabilitet å gjøre. En høy sko tåler bedre at en tråkker feil, selv med tung bør, uten at man tråkker over.

En lav sko med gamasje, fungerer like bra som en høy sko hva gjelder snøtetthet, men vann kan sive inn mellom gamasjen og skoen, hvis man skal krysse elver.

Det fins lave fjellsko, halvhøye og høye. Hvis du går inn på alfasko.no kan du se eksempler på dette. Cumulus Mid er en lav fjellsko, Walk King er en halvhøy, og Bever Pro er en høy sko. "Fjellsko" uten noe ankelstøtte er i mine øyne bare litt mer robuste joggesko.

Jeg har Cumulus Mid og Bever Pro Grip+. Jeg bruker de lave skoene når sekken veier under 10 kg. Det er veldig deilig å kunne ta på meg et par fjærlette sko (1,2 kg paret) på tur. Men når sekken veier mer enn dette, vil jeg ha bedre støtte, så da bruker jeg Bever skoa. Disse har betraktlig bedre ankelstøtte, men veier ca 2,7 kg paret!

Ifølge alfa selv tilsvarer 0,5 kg på beina 3 kg på ryggen. Så energimessig blir det som å slenge endel ekstra kg i sekken når jeg velger de høye skoene. Derfor er det rett og slett et kompromiss mellom vekt og ankelstøtte...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.