Gå til innhold
  • Bli medlem

Kreativt brensel til multifuelbrenner?


hlauvsnes

Anbefalte innlegg

Når nøden er størst, hva kan brenne i en multifuelbrenner? F eks av typen Omnifuel, Nova osv.

Har noen prøvd olivenolje eller annen matolje? Olivenolje koker på 300 grader i følge wikipedia, så med skikkelig forvarming skulle vel det gå greit? :-)

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har testet parafin, diesel, bensin, flyparafin, whitespirit, tennvæske, bremserens, butangass, rensemiddel for trykkerimaskiner, heptan, hexan, lampeolje, matolje, sprit.

Maolje fikk jeg ikke til å brenne, sprit var skrøpelige saker, og nok bedre egnet til andre formål. Lampeolje og diesel sotet noe, selv på 111 med bråkebrenner.

Hva de ulike stoffene la igjen av avleiringer vet jeg ikke.

Butangass (kjølt ned, og helt på tanken i flytende form) gav en grei sotfri flamme omtrent som bensin.

Kan vel ikke akkurat anbefale så mye av dette, men det var vel heller ikke spørsmålet.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er helt prima til stormkjøkken og andre sprit-brennere, og til forvarming av tradisjonelle primusser.

Optimus brennere av stillegående type som foreksempel 111T, 111C, 55, 155, Loke og mange andre kan utstyres med struperør og sprit-dyse. Er dette en spritart som er iblandet metanol så vil den sote enda mindre.

(Nå vet vi jo hvorfor Biltemas rødsprit var så god i stormkjøkken.)

Forøvrig så er det jo mange som bruker spritkjøkken som sikker er villige til å bytte mot f. eks 4-takts miljøbensin, eller luktsvak parafin liter mot liter. Du kjenner sikkert noen.

Selv bruker jeg metanol, da er det forresten spesielt viktig med merking, og oppbevaring.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring tilsier at du IKKE skal være kreativ når det gjelder Novaen. Har forsøkt diverse men konkludert med at ren bensin fungerer best. Nå bruker jeg kun ren bensin, da fungerer Novaen min helt optimalt. Dersom du begynner med prøve-og-feil metoden mtp. fuel så kan du risikere å måtte skru alle delene fra hverandre og rense dem hver for seg, det måtte jeg gjøre (puhhh). Anbefales ikke. Spesiellt ikke når du er på fjellet med 20 kuldegrader og tarmene skriker etter mat ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nok klargjøre litt,

metanol (eller sprit) brukes til forvarming f.eks. på 111, eller metanol brukes på trangia og andre spritbrennere. Som nevt kan 111T og 111C bruke sprit. Sprit har forresten en tendens til å ødelegge gumipakninger som har vært brukt sammen med parafin. (vet ikke hvorfor)

M.h.p. Nova så er tydelig erfaringene ulike, jeg har testet 3 Novaer, og alle gikk bra på parafin, hadde ltt problemer med å fyre den ene på bensin.

Min egen gamle Nova har aldri gitt problemer, der har jeg brukt parafin, tennvæske, bensin (renset) butan (med hjemmelaget adapter), og jeg har ikke brydd meg om hva som har vært igjen i flaska fra før, så det har blitt ymse blandinger.

Jeg føler meg mest komfortabel med tennvæske.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.