hlauvsnes Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Når nøden er størst, hva kan brenne i en multifuelbrenner? F eks av typen Omnifuel, Nova osv. Har noen prøvd olivenolje eller annen matolje? Olivenolje koker på 300 grader i følge wikipedia, så med skikkelig forvarming skulle vel det gå greit? Andre forslag?
runegutt123 Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 Glem matolje. Du kan få XGK til å brenne på matolje og sprit i blanding. Har du for mye matolje, kan du lage biodiesel.
LarsOH Skrevet 26. februar 2008 Skrevet 26. februar 2008 har hørt om en XGK som brant bra på hjemmebrent under en tur i Mexico...Tequila?!
runegutt123 Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Jeg tror tran vil være like tungfyrt som planteolje. Det beste er nok å lage Biodiesel av det.
madsemann Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Det skal jo være mulig å kjøre diselbiler på frityrolje (mener de gjør det i en topgear episode), kanskje det funker på multifuelbrennere?
dsk Skrevet 27. februar 2008 Skrevet 27. februar 2008 Jeg har testet parafin, diesel, bensin, flyparafin, whitespirit, tennvæske, bremserens, butangass, rensemiddel for trykkerimaskiner, heptan, hexan, lampeolje, matolje, sprit. Maolje fikk jeg ikke til å brenne, sprit var skrøpelige saker, og nok bedre egnet til andre formål. Lampeolje og diesel sotet noe, selv på 111 med bråkebrenner. Hva de ulike stoffene la igjen av avleiringer vet jeg ikke. Butangass (kjølt ned, og helt på tanken i flytende form) gav en grei sotfri flamme omtrent som bensin. Kan vel ikke akkurat anbefale så mye av dette, men det var vel heller ikke spørsmålet. dsk
hlauvsnes Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Skrevet 27. februar 2008 Ok, takk for bra svar! Det siste innlegget oppsummerte vel nokså greit. Dersom en sitter i villmarka kun med matolje, sprit og lut(!) kan en lage biodiesel, kanskje dette er å foretrekke...
Rakkeren Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Jeg har 7 liter 92 % sprit (ikke spør hvor den kommer fra..), kan denne brukes til primusfyring?
dsk Skrevet 4. mars 2008 Skrevet 4. mars 2008 Den er helt prima til stormkjøkken og andre sprit-brennere, og til forvarming av tradisjonelle primusser. Optimus brennere av stillegående type som foreksempel 111T, 111C, 55, 155, Loke og mange andre kan utstyres med struperør og sprit-dyse. Er dette en spritart som er iblandet metanol så vil den sote enda mindre. (Nå vet vi jo hvorfor Biltemas rødsprit var så god i stormkjøkken.) Forøvrig så er det jo mange som bruker spritkjøkken som sikker er villige til å bytte mot f. eks 4-takts miljøbensin, eller luktsvak parafin liter mot liter. Du kjenner sikkert noen. Selv bruker jeg metanol, da er det forresten spesielt viktig med merking, og oppbevaring. dsk
Friluftsliv Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Min erfaring tilsier at du IKKE skal være kreativ når det gjelder Novaen. Har forsøkt diverse men konkludert med at ren bensin fungerer best. Nå bruker jeg kun ren bensin, da fungerer Novaen min helt optimalt. Dersom du begynner med prøve-og-feil metoden mtp. fuel så kan du risikere å måtte skru alle delene fra hverandre og rense dem hver for seg, det måtte jeg gjøre (puhhh). Anbefales ikke. Spesiellt ikke når du er på fjellet med 20 kuldegrader og tarmene skriker etter mat
dsk Skrevet 5. mars 2008 Skrevet 5. mars 2008 Jeg får nok klargjøre litt, metanol (eller sprit) brukes til forvarming f.eks. på 111, eller metanol brukes på trangia og andre spritbrennere. Som nevt kan 111T og 111C bruke sprit. Sprit har forresten en tendens til å ødelegge gumipakninger som har vært brukt sammen med parafin. (vet ikke hvorfor) M.h.p. Nova så er tydelig erfaringene ulike, jeg har testet 3 Novaer, og alle gikk bra på parafin, hadde ltt problemer med å fyre den ene på bensin. Min egen gamle Nova har aldri gitt problemer, der har jeg brukt parafin, tennvæske, bensin (renset) butan (med hjemmelaget adapter), og jeg har ikke brydd meg om hva som har vært igjen i flaska fra før, så det har blitt ymse blandinger. Jeg føler meg mest komfortabel med tennvæske. dsk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå