Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkesystem vinter


Erin

Anbefalte innlegg

Jeg har hittil holdt meg til flaske eller termos, men vurderer nå å gå til innkjøp av drikkesystem som jeg forhåpentligvis kan bruke på vinteren. På sommeren er det sjelden et problem at jeg drikker for lite, men på vinteren syns jeg det kan være et tiltak å stoppe når det er kaldt, og ender litt for ofte opp med å drikke for lite. Det jeg lurer på er om det er noen som har erfaring med å bruke drikkesystem på vinteren. Jeg har funnet fram til Camelbak stoaway 2L, som skal være isolert for vinteren, men er dette virkelig bra nok? (fins bla på www.sportsnett.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var nettopp på kurs i heimevernet, var noen fra innsats på samme kurset. Dei hadde sånn 2-3liter sak, så hang bakpå ryggen (camelbak), kan vell sei den fekk skambank på kurset. Fekk skryt fra dei iallefall. Kuldemessigt vett eg ikkje, men det såg bra ut. kvalitetmessigt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har sett på har ekstra isolering for bruk på vinteren, evt på sommeren for å holde drikken varm, er det en slik du har, Busken, eller har du den vanlige posen uten isolering? Pleier du å pakke den ekstra godt inn på vinteren for at den skal holde seg varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vintervarianten. Mener det ble fortalt at den skulle tåle -7gr. Har den som regel inne i sekken og da er den godt isolert. Det er slangen som evt fryser. Dreit meg ut på birken en gang da slangen frøs rett før start i 16 minus og jeg transporterte 1,5l / kg utilgjengelig væske over fjellet. Man lærer av slikt... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på kurs i heimevernet, var noen fra innsats på samme kurset. Dei hadde sånn 2-3liter sak, så hang bakpå ryggen (camelbak), kan vell sei den fekk skambank på kurset. Fekk skryt fra dei iallefall. Kuldemessigt vett eg ikkje, men det såg bra ut. kvalitetmessigt

Den tåler bra med juling, men til tross for isolering av slange fryser den lett vinterstid. En fin løsning kan være å ha den på magen. Prøv og feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den vintervarianten med isolert pose og slange. Jeg har tilgode å oppleve at denne fryser (i 0 til ca -10), men så er jeg flink til å blåse vannet tilbake i posen igjen.

Hvis det er veldig kaldt bruker jeg en camelbak sekk som kun rommer drikkeposen, og bærer denne på magen, under jakka. Slangen legger jeg rundt nakken. På den måten kan jeg ha sekk på ryggen og fremdeles ha vannet lett tilgjengelig. Og det fryser ikke selv om det blir 20-25 minus (testet med hell).

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lovende ut, Aalstad. Det burde vel også gå an å feste den på magen på et vis med ringene på posen, så slipper jeg kjøpe sekk også, men blir den ikke i veien for hoftebeltet på sekken? Og hvordan holder den varmen i teltet over natten, må jeg ha den i soveposen? Jeg tenker å erstatte termosen, ellers blir det bare ekstra vekt, så det må være mulig å oppbevare vann i den i telt på en annen måte under natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lovende ut, Aalstad. Det burde vel også gå an å feste den på magen på et vis med ringene på posen, så slipper jeg kjøpe sekk også, men blir den ikke i veien for hoftebeltet på sekken? Og hvordan holder den varmen i teltet over natten, må jeg ha den i soveposen? Jeg tenker å erstatte termosen, ellers blir det bare ekstra vekt, så det må være mulig å oppbevare vann i den i telt på en annen måte under natten.

den jeg har (3-litern) klæsjer ikke med hoftebeltet, jeg tar den på magen og setter på brystklipsen på ryggen og jakka over, så funker det helt fint. den holder ikke bra på varmen, men helt ok på lunken så lenge du har den på kropp. ett triks kan være å fylle den med kaldtvann før du skal marsje så du ikke blir så varm, og fylle den med varmtvann og legge den i soveposen. så du bør fortsatt ha med deg thermoser i tillegg til camelback er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde vel også gå an å feste den på magen på et vis med ringene på posen, så slipper jeg kjøpe sekk også

Det bør jo være mulig å sy noen skulderremmer på den posen hvis man kan slikt. Det er i så fall viktig at de er tynne for ikke å bli ubehagelige under remmene på hovedsekken.

Thermos er alltid med i sekken min på vinteren. Jeg ser på det som en sikkerhetssak. Hvis du av en eller annen grunn kommer i en situasjon hvor du eller en turkamerat kan få generell nedkjøling, er det godt å ha en liter varmt vann å helle i seg. Det kan jo være en går igjennom isen og soveposen blir gjennomvåt, eller at man blir overrasket av mye kaldere vær enn hva man er rustet for. Man blir aldri så fort varm som etter varm drikke.

For å holde liv i camelbaken må man ha den i posen over natta. Hvis ikke kan det bli vel kaldt å tine 2-3 liter is på kropp dagen etter.

Min anbefaling er å alltid ha med thermos. (i hvertfall på overnattingsturer)

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Source 2-liters sekk, og en MSR 4 liters pose. Veldig fornøyd med begge. MSRen er utrolig sterk. Den eneste gangen jeg har klart å ta knekken på en var ved direkte landing på posen (som var i rumpetaske). Ingen problem, fikk ny i butikken! Uansett hvor godt isolert slangen er er min erfaring at det beste er å ha posen og slangen innenfor jakken hvis det er kaldt. Hvis jeg går uten sekk har jeg Source 2-litern under jakken. Dermed er slange og alt innenfor skallet, og da skal det mye til før det fryser.

Og så mitt store supertips: For å unngå bakteriedannelse i posen: ALDRI ha i saft eller noe som ikke er rent vann. Jeg tilsetter noen dråper Vademecum i vannet. Posene mine lukter duggfriskt etter mange års bruk... Vannet er friskt, vademecumen sørger for at luftveiene holder seg fine og åpne, og skulle man treffe drømmedama i fjellet er det bare å ta en slurk og hive seg i klininga! Det er ikke alle som synes det er helt naturlig å drikke vademecum, men jeg mener at fordelene med det overskygger ulempene. Og jeg synes det smaker godt!

Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.