Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin etrex vista


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Har lånt denne typen GPS av en kamerat og synes den er så bra at jeg tenker å kjøpe en selv. Den er relativt billig og har de finessene jeg trenger.

Ser at Garmin har nyere og dyrere modeller. Er det noen som vet om disse er mer framtidsrettet, eller vil etrex vista være brukende i lang tid framover? Vet jo at den har vært i markedet en stund.

Jeg har liksom ikke tenkt å kjøpe ny GPS hvert tiår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert 60csx ?

Dette blir spekulasjon fra min side, men det kan se ut til at Garmin m.fl satser mye på bil-gps, hvor volumet er mye større. De er også inne på trenings-GPS/pulsmålere, hvor markedet også er ganske stort. Dette kan bety at det vil ta litt tid før ny GPS kommer. Spørsmålet blir heller hva mer de kan putte inn i en tur-GPS som du trenger, eller om det bare blit kjekt å ha ting.

Har du kartmulighet, bra mottaker (sirf), mulighet for minnebrikke, bra display (dagslys,farge,oppløsning), rutingsstøtte, POI og greie funksjoner/menyer, samt okei batterikapasitet har du mye.

Det som jeg kan tenkte meg vil endre seg kan være : størrelse, integrasjon med annet utstyr, f.eks mulighet for mobil/enheter for flåtestyring, bedre oppslag til tema/interessante POI i nærområdet, bedre bilkart/kartnavigering og enda mer følsom GPS mottaker for innendørs signaler , Europerisk GPS satelitter (?) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på etrex legend hcx? Anbefale den på det varmeste. Trur det er den beste gpsen er har kjøpt (nr4 i køen). Har akkurat det du trenge + litt. Og vannvittigt god batteri tid. Bare et tips

Trur eg ga 3000 lapper med 1gig kort. www.mpx.no har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS til turbruk bør være et kompromiss mellom din egen interesse for teknologi, lengst mulig batterilevetid og minst mulig størrelse ... :?:

I den mest nøkterne enden av skalaen har garmin en meget enkel og billig modell (husker ikke betegnelsen!) uten fargeskjerm, men med lang batterilevetid på AA batterier. (Disse er enkle å skifte underveis). Sikkerhetsmessig er dette et MEGET godt valg, men denne modellen er for kjip og kjedelig for mange. Kartvisning på fargeskjerm? Spiser opp batteriet fortere, og du har jo uansett alltid med papirkart likevel?

Topografikart på GPS? Fargeskjerm? Tilkoblingsmuligheter med blåtann? Elektronisk kompass? Sjøkart, veikart og topografikart på samme modell? Kompabilitet med fremtidige modeller og kart? Vær så god, det er mye kjekt å velge i... Disse funksjonene gir en GPS som er langt morsommere i bruk, men som sikkerhetsmessig er dårligere enn den nøkterne "grunnmodellen", først og fremst p.g.a. dårligere batterilevetid (og gjerne spesialbatteri som ikke kan byttes, men må lades).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en etrex legend cx.

Veldig godt fornøyd:

God skjerm,

Enkel å bruke,

Tåler lithiumbatterier

Har alle de funksjonene jeg ønsker meg...

Sålangt har den vært driftsikker, har aldri sviktet. Har overlevd bruk i mange minusgrader, snø og regn i bøttevis...

Vurderte også 60 csx, men synes den var for stor + at den bruker mer batteri..

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte også 60 csx, men synes den var for stor + at den bruker mer batteri..

Akkurat dette argumentet skjønner jeg ikke :?:

CSX (og CX) er den aller beste på batteri - 30 timer og er lettere enn Vista og like lett som CX. Størrelsen er den samme.

En ting som må tas i betraktning er at Vista ikke har ekstern antenne. Om man er i mye skogsterreng eller i terreng med mye kløfter osv, eller om man foretrekker å gå med GPS'en i sekken, så er CSX å foretrekke. Den er ikke regnet for å være flaggskipet uten grunn, og vel verdt de kronene ekstra.

For øvrig - som vi har diskutert før. Om man i stedet for å handle på MPX handler i USA får man en CSX for samme prisen som en Vista i Norge, om ikke enda billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legend er lettere mindre og har lengre batteritid

Her er specs fra www.belanor.no

Fysiske spesifikasjoner

GPSMAP 60csx til venstre og etrex Legend HCx til høyre:

Høyde 16cm 10,5cm

Bredde 6,1cm 5,5cm

Dybde 3,3cm 3,1cm

Vekt 203g m/batterier 159g

Levetid batterier 18t ved vanlig bruk Opptil 25t

Skjermen er tilstrekkelig stor på legend synes jeg.

Har en klips bak, henger perfekt på brystremmen på sekken.

Jeg har Legend Cx, på modellen som heter Legend HCx så er vel antennen like bra som på Csx.

60 Csx synes jeg fremstår som større og mer klumpete...

Kapt11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legend er lettere mindre og har lengre batteritid

Hos MPX er det oppgitt andre data, nemlig det motsatte av det du skriver der. Hos Belanor var det ikke oppgitt batteriene var med i vekten men det var de på begge ser jeg når jeg sjekker Garmin.

Likeledes har MPX oppgitt en batterilevetid på CSX oppgitt til 30 timer, mens HCX har 25 timer... Det er i grunnen merkelig at MPX oppgir dette feil for det skal være identiske versjoner. Jeg har alltid trodd at batterilevetiden var 30 timer på min.

Jeg tror at om jeg og du hadde tatt oss en tur i skogen og sammenlignet GPS'ene så hadde fått en liten aha opplevelse. Det er nemlig veldig stor forskjell på antennene og mottagerne..

Les forøvrig denne testen grundig.

http://www.amobil.no/tester//gps_for_jakt-_tur_og_fiske/33365

I testene våre så vi at Legend Cx kan oppgi veldig unøyaktig posisjon. Den viser stadig at du vandrer langt ute i skogen, når du egentlig holder deg på stien. Når du beveger deg inn i skogen, blir nøyaktigheten enda dårligere.

Du finner lett frem til en hytte, et vann eller et favoritt-fiskested, men om du skal finne tilbake til sekken din som du har lagt ifra deg på et spesielt punkt i skogen kan du få problemer.

De 50 grammene som CSX den veier ekstra bærer jeg gladelig, og den er ikke så knotete å bruke..

GPSmap 60CSx har en imponerende nøyaktighet, og har en svært følsom GPS-mottaker. Selv innendørs har GPS-en en anelse om posisjonen, og du har ingen problemer med å finne frem til små punkter som du har markert midt i skogen.

(Jøss det ble mye skryt av CSX, men jeg er en storfornøyd bruker :?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.