Gå til innhold
  • Bli medlem

Molladalen i juni


Ragnar

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg har ikke vært i Mohsrenna i år, og heller aldri i juni, men mye i juli/august.

Men det ligger alltid snø i Mohnsrenna i junli (ofte mye også i aug)......

Jeg ville nok hatt med en isøks til Mohnsrenna i juni just in case. Tipper du vil erfare at den er god å ha. I de øverste/bratteste områdene i Mohnsrenna, kommer ikke solen til før langt på dag og du kan nok risikere hard snø og evt is der oppe (iallfall ved lave nattetemperaturer). Men samtidig kan du trolig gå på bergknausene istendenfor på sneen her oppe. Alt kommer ann på hvor mye snø det er.

Konklusjon...........ta me isøks så slipper du å være bekymret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Molladalen 17.-18.mai, og det ligger forholdsvis mye våt løssnø der nå etter forrige ukes snøfall. Rapporter sa at det var ganske lite snø i dalen før dette snøfallet, så du kan jo håpe at det skal smelte unna fort. Sørsiden er imidlertid tørr, og klatreforholdene er gunstige, dersom du orker å gå inn til innstegene i løssnøen :) . Det lå imidlertid fortsatt mye snø i Mohnsrenna.

Ellers løsnet vanvittig mange våte løssnøskred i løpet av den tiden vi var der oppe. Tror ikke jeg overdriver om jeg sier at det gikk over 30 store skred. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Molladalen er en drittplass! Vært der et par ganger, og det er mye løs stein på hyllene + at været der er så inn i "#%¤()&%) ustabilt at det er umulig å satse på klatring hvis en kun har noen dager til rådighet. Sats på Nissedalen istedet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molladalen er ein konge plass :-)

Både i fint og stygt vær var det ein opplevelse å vera der synes nå iallefall eg.

Var der altså i midten av juli, og hadde både veldig solfylte dager og dager med regn/hagl. At det er skiftande der er ikkje særleg overraskande, det ligg tross alt på vestlandet.

Du har heilt rett i at det er mykje lausmasse, men det går fint viss du er litt forsiktig. Kanskje ikkje det klatremessig "finaste" området nettopp pga dette, men tatt i betraktning alle dei tøffe toppane, og ikkje minst utsikten, så er meiner eg det er veldig bra.

For å "bare klatre" så er nok heilt sikker Nissedal greiare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Fra midten av juni er det som oftes greit å komme seg opp Mohnsrenna på "bare fotan". Ligger som oftest snø lenge opp til inngangen av renna (og kanskje noen få meter i nedre del av renna). 90-95% av renna er imidlertid tidlig snøfri og relativt tørr (når det ikke regner)

mvh. Sunnmøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

En gammel tråd, legger inn et bilde fra 3.juli 2005 som viser snømengene i Mohns renna i en veeeeldig snørik forsommer. Tidligste jeg selv har gått opp renna som fottur er 26.juni, den gang var det knapt nok snø igjen i Molladalen. Jeg husker at vi kunne gå på bart underlag fra Børresteinen opp til inngangen av renna, og sparket trinn i snøen 10-15 høydemetre i nedre del av renna til vi kom over på fast underlag og snøfri renne videre oppover.

post-283-133474407149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei!

Er det noen som vet om snøforholdene der nå? Skal opp der i begynnelsen av sommerferien.

Hvis det er noen som har tips til fine ruter, som ikke er verre enn 6 hadde det vært gøy og høre og..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om snøforholdene der nå? Skal opp der i begynnelsen av sommerferien.

Generellt ligger snøgrensa nå på omlag 600 m nå. I øyeblikket er det kjølig og snør litt i fjellet her i nordvest. Er vel noe mindre snø enn normalt i år. Om du mener fellesferien, har nok det aller meste av vintersnøen reist til da, men nysnø kan dukke opp hele året :D

Mye av klatring er sørvendt, så det tørker fort opp, så selv med snø i dalen kan det være fine forhold.

Hvis det er noen som har tips til fine ruter, som ikke er verre enn 6 hadde det vært gøy og høre og..

Av ruter jeg selv har gått kan jeg anbefale Sørvestegga på Jønshorn (5+), Clifton (6-) og Randersnatten (6-). Greie ruter for sin grad, om du behersker flertaulengdersruter på naturlig sikring. Iriss på Kruttårnet er også flott, men litt tyngre.

Av "lettere" klatring kan jeg også anbefale Bladet, Sofaruta og Raudetårnet. Flotte turer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Da var turen ferdig! Vi fikk klatret flere ruter, blandt annet Sørvesteggen på sørlige Jønshorn og en rute som var sånn ca der hvor Vårkåt gikk, på samme veggen.

Ellers var vi på bladet, Mohns topp, Jønshornet, Molladalstårnet (luftig å stå på de to flakene som reiser seg oppover, på toppen..) Molladalsgubben ble også besøkt. Alt i alt en veldig flott tur med masse forskjellig vær og litt mye mygg/knott nede ved leiren etter min mening... :)

Ha en fin sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.