Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen Sommar 2008


frodeky

Anbefalte innlegg

Driver å planlegg ein tur i Jotunheimen 2008, tenkte å bruke ca 14 dagar på å tusle rundt med telt, slå basecamp eit par plassar å få med meg nokre flotte fjell/tindar! Eg er godt fjellvandt frå før, men når det gjeld rangling så har dei høgaste toppane blitt bestege med ski!

Tenkte først og fremst å få med meg Norde Skagastølstind har lest at denne går fint an å bestige uten klatreerfaring??

Ellers så ville eg satt stor pris på tips om flotte toppar som kan bestigast med minimalt med klatreerfaring!?

Kommer nok til å starte turen i området rundt turtagrø!

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!! Planlegging er moro det! :D Når det gjelder Nordre Skagastølstind er dette en grei topp å ta. En skikkelig lang steinur opp mot toppen. det er et punkt som er litt enklet. Du må litt ned og ut til høyre rett før toppen og dette punktet opplevde jeg som litt ekkelt for tre år siden da jeg gikk den turen alene.

Ellers så er jo Store Soleibotntind en kjempefin tur og enkel topp. Det er kjempeutsikt her da denne toppen ligger midt i Hurrungane. Dyrhaugsryggen er også en tur å anbefale. Her får du jo fire topper med artig klyving. Var selv der oppe nå i høst med stegjern og isøks og vil gjerne selv ta denne turen igjen på tørt sommerføre. Anbefales da du har ALT på denne turen. Luftige punkter og artig klyving. Du kan også omgå noen luftige punkter ved å holde ned i vestsiden! Ikke bare du som planlegger nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips! Litt klatring/klyving gjer ingenting, men det må ikkje vere sånn at eg treng sele eller noko for å gjennomføre turen...

Det er kjekt å sitte å planlegge nå i desse eksamenstider, greit med eit lite avbrekk der ein drømme seg vekk til høge fjelltoppar og fjellvatten med mykje fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Starte på Turtagrø betyr Hurrungane. Det er vel antageligvis et av de mest usikre områdene i Norge når det gjelder været. Noe å regne med hvis du skal til topps. Jeg var der tre dager i sommer og hadde følelsen av at det var desember.

Ellers er problemet med spørsmålet ditt at det er så utrolig mange forholdsvis lette fjell i Norge (hvis du holder deg til normalrutene). Alle her på Fjellforum har vel sine egne favoritter. Hvos mange dager har du? Drar du med bil fra sted til sted eller vil du gå en runde? Hvis du sier litt mer blir det lettere å gi tips.

Det er selvsagt også masse fine kombinasjoner som nok har vært beskrevet her flere ganger tidligere. Prøv også å søke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom du leser første post får du svar på alle dine spm.

Sorry. Jeg var litt for kjapp ser jeg. Fjorten dager er jo flott. Bruker hytter som etappemål, men du kan jo selvsagt stoppe hvor du vil med teltet. Gå ut i fra at du må / vil tilbake til startpunkt. Det er ikke så veldig mange varianter i begynnelsen hvis du vil holde deg i Jotunheimen. Egentlig bare to retninger: mot Skogadalsb. eller Krossbu.

Her er en mulighet (runde) med stort sett lette topper og flere områder (litt mindre base-camp ide):

Dag 1: N. Skaga. som dagstur, lett, kun siste del litt luftig

dag 2: over Fanaråken (med forhåpentligvis kjempeutsikt mot Hurrungane) til Skogadalsb., lett

dag 3: via Mjoelkedalspiggen til Olavsbu (ganske lang tur), grei

dag 4: til Mjoelkedalstind eller Sjogholstind (via sydsiden), kort tur, litt vanskeligere, halv hviledag

dag 5: via Skardalstind til Leirvassbu, lett, litt lengre tur

dag 6: til Kyrkja eller Stetind, begge lette og korte, kun korte klyvepartier

dag 7: til Tverrbottindane, lett, (hvis du dropper vest-toppen, 2113)

dag 8: til Gjendebu via Semeltinden, lang tur, litt vanskeligere

dag 9: via N. Svartdalspiggen og eventuelt Store S. til Torfinnsbu, lite klyveparti ned fra Nordre

dag 10: Kvitskardtind eller Kalvehoegde / Kalveholotind, middels lang

dag 11: via Galdebergtinden til Fondsbu, lett

dag 12: Langeskavltinden, lett

dag 13: langtur til Skogadalsb., hvis du orker opp til Uranostind / Slingsbytinden, middels

dag 14: tilbake til Turtagroe

Mulighet to med mer base-camp ide og uten retur til fots:

Litt mere tid rundt Olavsbu, Leirvassbu og til slutt Spiterstulen. Buss tilbake.

Rundt Olavsbu: Skardalstind, Mjoelkedalstind, Sjogholstind.

Rundt Leirvassbu: Tverrbottindane, Stetind, Kyrkja, Midtre Hoegvagltind, Visbretind (litt plundrete ur opp til fortopp)

Rundt Spiterstulen: Galdhoepiggen. Glittertind, Leirhoe, Spiterhoe

Er nok av andre muligheter + været vil nok ikke tillate alt som er nevnt, men man kan jo håpe.

NB. Jeg har ikke selv vært på alle toppene, så vanskelighetsgrad er til dels bygget på andres mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjærtlig tusen takk for gode forslag!!

Har allerede kryssa av for N. Skagastølstind og Mjølkedalstinden i lista over fjell.

Men utifrå det eg kan sjå i opplegg nr1 så krever det at eg bær alt utstyr over ein del toppar, dette kan vel bli i overkant slitsomt? vi snakkar jo om telt, pose, underlag, mat, kle ++

Feks. kan vel Mjølkedalspiggen verta litt i meste laget med 20kg+ sekk på ryggen?

Difor tenkte eg på ein meir base-camp versjon, der eg kan slå leir å gå nokre toppar..

Eller kanskje andre har gode invendingar mot dette

:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del machoer her som liker å dra med seg masse bagasje til topps. Er enig med deg at det ikke er så morsomt. Det betyr å droppe Fanaråken. Liker selv maksimalt 7-8 kg: da har jeg alt som trengs m.h.t. værforandring eller ulykke med meg.

Du har jo muligheten til å etterlate det meste av bagasjen under toppen og ta med den videre etterpå. Jeg gjorde det f.eks. selv opp til Skardalstinden. La igjen sekken på Raudalsbandet på et sted der den var lett å finne igjen, stakk opp på toppen og deretter videre. En fin mulighet er da å i tillegg til 'storsekken' ha en liten dagstursekk for å ta med deg de viktigste sikkerhetstingene til topps.

Nesten (områdene rundt) hver eneste hytte i Jotunheimen egner seg som base-camp for flere lette topper. Det er bare å velge: Spiterstulen, Leirvassbu, Gjendebu, Memurubu, Glitterheim og Krossbu har alle lette topper i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var igrunn det eg tenkte meg, men nå er eg litt som Monsen, trives godt i eget selskap. Så derfor er turisthytter eit mareritt for meg. Men å campe eit stykke fra er jo eit alternativ.

Har en Ospery Switch som jeg bruker til topptur, gode gamle typen:) Denne kan eg feste uttapå 90l som da fungerer som "storsekken". Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Difor tenkte eg på ein meir base-camp versjon, der eg kan slå leir å gå nokre toppar..

Utover steder som allerede er nevnt i tråden, er et sted hvor base-camp kan være gunstig på nordsiden av Langvatnet, på ruta mellom Leirvassbu og Gjendebu. Derfra er blant annet Visbretind (2234) og Semeltind (2236) lett tilgjengelige. Går du mot Urdadalsbandet kan du sikte opp mot bandet mellom store (2345) og nestsøre Hellstugutind (2255) og bestige begge disse to. Enkle rygger til begge toppene, men bratt ur opp til bandet mellom dem fra Urdadalen.

Fra samme base-camp kan du gå rundt Semeltind og istedet bestige søre Hellstugutind (2189) og Hinnotefjellet (2114). Semelholstind (2147) er også fristende nære fra nordbredden på Langvatnet, men for å komme på den må øverste og flate delen på Visbreen krysses. Den krysset jeg i midten av september 1999, og da fantes det ikke antydninger til sprekker der oppe. Sprekkfaren skal også være minimal akkurat der, men er du usikker på bre, prøv heller noen av de andre toppene. Forholdene kan ha endret seg siden vi tuslet over der. Slik så forøvrig denne brepassasjen ut 11.09.1999:

I tillegg er også Skarddalstind (2100) og Skarddalseggi (2159) tilgjengelige fra nordsiden av Langvatnet, men da blir det en tur rundt vannet (på vestsiden) om du ikke er god til å svømme. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra samme base-camp kan du gå rundt Semeltind og istedet bestige søre Hellstugutind (2189) og Hinnotefjellet (2114).

Hei Niels,

Du nevner den kjente ruten til Hinnotefjellet og Söre H. ved å runde Semeltinden og komme sydfra, men vet du tilfeldigvis om det er greit å komme seg over mellom Semeltinden og Söre Hellstugutind via bandet på 1800m? Jeg har lett etter dette her på FF, men ikke funnet noen beskrivelse. Jeg lurte litt på en kombi der til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell-Erik:

Det skal ikke være noe problem å gå mellom Semeltind og søre Hellstugutind via bandet du snakker om. Selv har jeg gått nordover mot Urdadalen fra toppen av Semeltind, og ryggen ned der er lett. Lønner seg å gå ned fra Semeltind den veien, da det pleier å ligge en laaang snøfonn der som kan være fin å bruke. Du ser den inntegnet på kartet også.

Ryggen opp mot søre Hellstugutind fra det nevnte bandet er jeg mer ukjent med, men den skal ikke inneholde trøbbel så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vet du tilfeldigvis om det er greit å komme seg over mellom Semeltinden og Söre Hellstugutind via bandet på 1800m? Jeg har lett etter dette her på FF, men ikke funnet noen beskrivelse. Jeg lurte litt på en kombi der til sommeren.

Intet problem. Jeg gikk her i snøvær i juli, litt glatt på den våte svartlaven og noe løs ur, men ellers helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.