Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitips til Høgruta i Jotunheimen?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg planlegger å gå Høgruta i Jotunheimen på ski (vinteren 2024). Ønsker skitips!

Har aldri gått topptur med toppturutstyr, kun brukt fjellski på (slakere) topper. Skal kjøpe ski med binding de kommende månedene og få brukt utstyret noe på kortere toppturer i sesongen 2022/23. 

  • SKI: Hva er best for den typen tur som Høgruta er? Bør jeg gå for 98-bredde, eller tynnere ski? Konkrete skitips til denne typen tur mottas med takk :)
  • BINDING: Mer kjøresterk binding med høyere vekt, eller lettere?

Har dette utstyret i dag:

  • SKO: Dynafit Radical Pro, passer kjempeba til min fot.
  • STAVER: Black Diamond Traverse som kan duge, men tar gjerne imot tips om andre og bedre par.
Endret av Nybegynner innen topptur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk Høgruta i år. Det er ikke en tur for nybegynnere. Kjenn utstyret ditt, kjenn klærne dine, øv på å ta av og på feller, skarejern etc. Øv på å gjøre alt med hansker på hendene. Pakk lett, og sørg for at utstyret er godt festet på sekken, føttene er teipet på de riktige plassene, at du er vant til dårlig vær og at formen er god nok. Det er frustrerende å være på en slik tur med folk som ikke vet hvordan de skal ta av skifellene når det blåser og/eller gjør alle nybegynnerfeil (som å legge skifellene i sekken når det er kaldt, de bør ligge innenfor jakken når det er kaldt). Sørg for at stegjern passer støvlene etc. før du står der og trenger de.

 

Men, når det kommer til skivalg, så velg lette ski beregnet for lage turer. Selv hadde jeg følgende oppsett:

- Ski: Hagan Ultra 77, korte.

- Bindinger ATK SLR release

- Sko: Fisher traverse

- Feller: mohair feller med race feste i tuppen

 

Jeg hadde lettest utstyr av alle, men ingen hadde ski bredere enn 98mm. Vil anslå normen er ca 90mm.

Jeg hadde nok kapasitet til å gå med bredere ski, men jeg får stor skiglede selv i pudderet med dette oppsettet og går veldig lett og kjapt (er tross alt mest gåing). Vi måtte bære skiene mye i begynnelsen, så sørg for at du kan ta skiene raskt av og på sekken og kan gå/klyve med dette. Til og med her er det mange som sliter. (Korte ski er veldig grei å bære).

Du bør være i god nok form til å klarer flere gode toppturer på samme dagen, og du har mye å tjene på å være rask og effektiv på å skifte mellom «gåing» og «skikjøring» flere ganger om dagen uten å ta av hansker.

Er man i for dårlig form får man lite glede av turen, da blir det bare slit.

Både skoene og stavene dine passer helt fint for denne turen 👍

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.