Gå til innhold
  • Bli medlem

Padleåre til kano


sam86

Anbefalte innlegg

Jeg er LITT grønn når det gjelder padleåre til kano. Noen som har noen tips/anbefalinger å komme med? Det er turpadling det er snakk om, med 1 til 2 mann i kanoen. Har padlet en del kayak, man på kano er jeg helt grønn.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte nettopp en Ally-kano DR 15 (grønn), og i den sammenhengen fikk jeg jo også med årer. Til nå har jeg bare padlet sammen med en kamerat so har kano, og da selvsagt med hans årer. Sist helg prøvde vi min nye kano, og selve årene var en stor og positiv overaskelse! Jeg kjøpte Ally-årer med lengde 160 cm (jeg er selv 185 cm høy). Disse årene er ab tre og veldig lette. Det at årene er såppass lette (i forhold til de andre tre-årene vi har brukte tidligere) opplevdes som en mye større forbedrelse enn jeg hadde forestilt meg. Det var også viktig at disse årene var såpass lange (10 cm. lengre enn de vi hadde brukt tidligere).

Enewste å utsette på Ally-årene er at de antakelig ikke er solide nok for lit hardhendt behandling, at de kunne været 5 cm lenger (toltalt 165 cm) og kanskje at bladet kunne vært 2-3 cm bredere:

Mine (personlige) anbefalinger til Kano årer:

Tilstrekkelig lengde (minst 160 cm lange årer til en person på 185 cm).

Ganske lette årer.

Helst litt bredere enn "normalt"

Solide nok.

Jeg har ikke forsøklt årer av aluminium / plast, kanskje er dette mer solid (samtidig som lett)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting du må ta hensy til når du skal velge årer

- Lengden : Kommer litt ann på padlestilen din men tommelfingerregel er at åren rekker fra bakken og til rett under haken når du står oppreist.

-Typpe årer: Det finnes forskjellige typer årer til forskjelig bruk, men vi skiller i hovedsakk mellom en flat vanns åre og en elve åre.

Elve åren skal ha stor blad men trenger ikke å våre så langt: Det skal kunne skyve mye vann på kort tid

Flatt vann: langt og tynt blad: Det skal gi litte motstand(spesielt i vind) og gi lange drag og mye gli på kanoen per drag.

Andre ting som påvirker er stivheten i åren. De flaest årer du får kjøpt både trer og komposit/metall årer er stive.

En idel padleåre vill ha noe svikt i bladdet men ikke iovergangen mellom bladet og skafte. Dett får du til ved å løage din egene tilpassete året. Elle finne noen som selger slike(vet ikke om noen)

Selv har jeg to elveårer i min størlse en imetal/kopositt og en selvlaget i tre. Bruker kjøpe åren til steder med mye juling og tre åren sånn ellers det er ikke tvil om hvem åre man blir minst sliten og stiv i kroppen av å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For en tid tilbake fant jeg denne informasjonen på Aktiv Fritid sine nettsider. Har selv kjøpt kano, men ikke årer. Tenke studere vurdere litt først. Om rådene er noe å følge kan kanskje dere som har kano og har padlet en del vurdere.

"Nyttige ting å vite ved valg av kano-årer

Nyttige ting å vite ved valg av kano-årer

Bruksmåte, farvann samt egne ønsker, avgjør hvilken åre du skal ha. Velger du en tre-åre med møbelfinish, bør denne lagres inne og vedlikeholdes med et lag lakk en gang imellom. En robust RIM-åre med aluminiumsskaft kan ligge lagret under kanoen. Tre-årer er varme og behagelige å bruke fordi materialet flekser litt.

Tilpass lengden

Stå på kne på gulvet med baken like høyt fra helene som ved din vanlige padlestilling. Sett åren opp ned foran deg overgangen mellom skaft og blad skal da være ca. ved nesen din. Noen av våre årer kutter du selv og limer på håndtaket med Araldit.

Bøyd eller rett skaft

Endel årer har bøyd skaft. Dette gir bedre grep på vannet i begynnelsen av padletaket og en noe tidligere avslutning av draget. I tillegg kommer kraften fra skaftet bak bladet slik at bladet går stabilt gjennom vannet med bruk av mindre kraft, men padletaket blir litt kortere. Skal du padle i rennende vann eller styre mye, er det en fordel med rett skaft. En mulighet er å ha en rett åre bak og bøyd skaft fremme.

Bent shaft-årer brukes mye i konkurransesammenheng og er kortere enn en vanlig flattvann- eller elveårer.

Publisert onsdag 13 april, 2005."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en åre som er 150 cm, det ble litt kort. 160 cm tror jeg blir en passende lengde, da når den til hakespissen (er 180 cm på strømpelesten). Åra var en zodiac åre (gummibåt), altså ikke no kanoåre akkurat. Når jeg padler kayak bruker jeg en tur/ekspidisjon åre, typen med smalt blad. Kan ikke fordra de med bredt blad. Da lander jeg vel der når det gjelder kano også?!:roll: Vakler litt mellom tre og andre typer. Er skeptisk til holdbarheten på treårene og det at de kan vri seg under lagring. Også har jeg en tendens til å behandle åra ganske røft:) Jeg kommer til å bruke åra primært på flatt vann og turer på alt fra 2 til14 dager, altså er jeg ute etter en åre turåre. Ikke no iltempogigante åre! Ble anbefalt Ally sin åre av en kompis, men han er sponset av Bergans, så det er klart han liker den best!

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ute etter ei lett åre, bør du prøve karbon. En annen faktor å ta hensyn til er temperatur. Ei tre åre kjennes ikke så kald ut som ei åre i alu. Selv liker jeg best tre på stille vann og alu/plast til elv pga at åra får en del mer juling her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler du noen treårer? Merker? Søkte på kanoåre på kvasir. Fant ikke det helt store utvalget. Har sett på noen årer på www.aktivfritid.no. Finnes det noen butikker/nettbutikker med bedre utvalg? Er også på utkikk etter en padlevest. Ikke en dyr fancy en, men en som sitter godt, har gode løsninger og gjerne noen lommer til smårusk.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.