Gå til innhold
  • Bli medlem

Flyvrak LN-HHM


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei.

Greier ikke å finne noe om ulykken, noe som er rart. Muligt at det er nokså gammelt og kun lagret på papir hos havarikommisjonen.

Det jeg har funnet ut er at det har tilhørt NTH`s flyklubb på 60-tallet og at det er en Piper Cherokee 140.

Fra ekstern nettside:

NTH FLYKLUBB hadde nærmest fellesferie da Fly-Nytt besøkte Værnes. Knut Arne Duna var imidlertid stadig ved Hangar 1, og han kunne fortelle at NTH Flyklubb nå hadde fått byggelokale like ved Høyskolen. I slutten av juli ville klubben starte seilflykursene på Øysand flyplass, og det ville bli både ABC-kurs og F-kurs. Klubbens Mucha Standard LN-GGG skulle benyttes, og dessuten håpet han at den nye AS-K 13 LN-GBG ville være kommet før kursene tok til. Motorskoling under skolesjef Meyers ledelse vil også bli drevet fra Øysand med klubbens to motorfly, en Cherokee 140 LN-HHM og Supercuben LN-NPM. Duna forteller også at klubben savner Lade flyplass der de hadde egen hangar. Øysand har ikke hangarmuligheter og klubben må derfor ty til Værnes som ligger nokså langt fra Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noe på nettet, men flytypene stemmer ikke overens.

4. november 1981: Sirdalsheiene: 5 personer omkom da et Cessna-fly fløy inn i en fjellvegg. Dårlig sikt tvang piloten til å fly i lav høyde.

Har ikke funnet noen rapport hos havarikommisjonen, men skrevet en mail til de. Synes det er rart ikke vraket har blitt fraktet ut med helikopter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet noe på nettet, men flytypene stemmer ikke overens.

4. november 1981: Sirdalsheiene: 5 personer omkom da et Cessna-fly fløy inn i en fjellvegg. Dårlig sikt tvang piloten til å fly i lav høyde.

Har ikke funnet noen rapport hos havarikommisjonen, men skrevet en mail til de. Synes det er rart ikke vraket har blitt fraktet ut med helikopter.

Fant det samme hos VG, kan jo være at de har opplyst om feil flytype. Et Piper-fly ramlet også ned i Bjerkreim noen år tidligere, men dette er vel et litt annet sted (ikke akkurat lommekjent i disse områdene).

Se forøvirg artikkelen hos VG her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1065350

Er spent på svaret du måtte få fra Havarikommisjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Ja, merkelig at flyet ikkje er fjernet men ligger der til almen beskuelse.

Det dreier seg tross alt om 5 menneskeliv som gjekk tapt her.

Det var forøvrig et sjøfly. Søkte på Wikipeda på datoen 5.11.1981-som "kølla" hadde funnet.

Se linken nedunder.

Så får vi se om "kølla" får svar fra Havarikommisjonen.

http://no.wikipedia.org/wiki/1981#Tredje_kvartal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å villede, men mener Cessna-ulykken i Sirdalsheia hvor 5 personer omkom 4/11/81, ikke dreier seg om flyet som ligger ved Storevann. Flyulykken 4/11/81 mener jeg bestemt var et Cessna-fly slik det står i VG-oppslaget, og altså ikke en Piper Cherokee.

Men venter i spenning på "Kølla's" forespørsel, detta var merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt ikke fått noe svar fra Havarikommisjonen, men snakket litt med en kollega av meg. Vi er begge enige om at det er svært uvanlig at flyvrak blir liggende ute i naturen. Har selv vært med å leite etter fly og helikopter ett par ganger og de har blitt fraktet ut etter at Havarikommisjonens etterforskere har sett vraket. Dette vraket ser så lite ut at det skulle ikke være noe problem å få det ut ifra området. Når det gjelder registrering så kan denne ha blitt brukt på nytt hvis det første flyet har blitt vraket/kondemnert, så det trenger ikke være en Piper Cherokee. Flyet jeg refererte til i mitt første innlegg var opprinnelig lakkert hvitt med røde striper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Venter fortsatt på svar fra Havarikommisjonen, men har fått opplysninger fra en kollega som har bekjentskaper i miljøet. Ulykken var 23.5 1978, og det var antageligvis en dødsulykke. Personen som fløy skal ha vært fra Loddefjord. Håper på at svaret fra Havarikommisjonen vil gi en forklaring på hvorfor vraket fortsatt ligger der, og om det var en dødsulykke.

Videre så er registreringa i bruk igjen på ett nyere fly.

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kansje jeg kan gi dere et svar angående flyhavariet den 4.november 1981 i sirdalsheiene.

Det var min far som som leide dette flyet,til ett oppdrag ved hjelmeland. Flyet havarerte kl.11.47 den 4.novmber 1981. Fem stykker omkom. 4.stk fra fredrikstad og 1 fra oslo. Flyet som havarerte var et cessna 206 sjøfly. I følge havarirapporten var årsaken overvekt samt dårlig vær. Det skal ligge rester fra flyet ved svartevatn? da man ikke fant flyet før dagen etter. Det ble hevet med helikopter. Viss noen har vært der, er jeg interesert i opplysninger eventuelt bilder fra havaristedet. Til opplysning angående havarirapporten så ble den hemmligholdt på grund av omstendighetene om havariet.

Hilsen Bjørn Espen Kristiansen

Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da kom det ett svar fra flyhavarikommisjonen, og jeg legger det ved her.

Hei Ken

Beklager sent svar. Jeg har ved hjelp av boken til Kay Hagby ”Fra Nielsen Winther til Boeing 747” funnet ut at flyvraket du viser til, LN-HHM , var en Piper PA-28-140 Cherokee med serienummer 28-23860 bygget i 1967. Flyet var registrert på Helge Hatlestad, Loddefjord og det totalhavarerte i Sirdal 23. mai 1978. Vi har ikke rapporten her på huset, men det er mulig noe finnes på riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på diskusjonen rundt flyvraket ved Storevaten. Jeg har hele tiden ment at "noen" kommer med historien.

Siden jeg ikke helt har klart for meg hva som skjedde (det er lenge siden jeg ble fortalt dette) har jeg bedt "oraklet" om svar.

Her følger historien:

Jeg husker ikke årstallet.

En gang tidlig på 80-tallet , i mai måned med hvitt vinterlandskap, var det

en småflypilot som tok snarveien tilbake til østlandet over fjellet. Han

hadde besøkt Sola Flystasjon. Det var et lite fly som flyr på 100%

visebility, uten instrumenter. Du kan godt si at det var dumt av ham - for

når han kom inn Lysefjorden og inn i skydekket mistet han bakkekontakt og

man antar han fikk "whiteout". Dvs at alt er hvitt og at du ikke ser

forskjell på opp og ned. Til slutt fant han bakken, hardt og brutalt. Han

mistet livet momentant. Moralen er, for alle småflybrukere - følg kysten og

ha landkjenning. Metereologien og skysystemet rundt Lysefjorden er en

utfordring for alle som ferdes i området, enten det til fots, til vanns

eller i luften.

Piloten ble tatt ut med helikopter. Et par sko og en del personlige effekter

ble stående igjen en stund som en uhyggelig påminnelse om hva som hadde

skjedd.

I dette tilfellet var det, slik jeg har fått det fortalt, vrakplyndrere som

var på pletten like etterpå og ribbet flyet for motor og alle ting av verdi.

Dette gjorde at forsikringsselskapet ikke så seg tjent med å hente ut

flyvraket.

Senere tok STF i samarbeid med kommunen, ved gamle ordfører Sven Tjørhom

initiativ overfor rette myndigheter og forsvaret om å få fjernet vraket.

Ingen tok på seg ansvaret eller økonomi til dette.

Det ble vurderte også om STFi i forbindelse med byggearbeidene på Storevatn skulle flytte vraket ut på dypere vann - men Storevatn er så grunt og vannet er så

klart at du antagelig ville sett det likevel - så for ikke å bli beskyldt

for miljøkriminalitet - la vi være

Derfor ligger vraket der som et dystert minnesmerke over en flyvers

feilbedømmelse og uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse opplysningene stemmer nok:

Da kom det ett svar fra flyhavarikommisjonen, og jeg legger det ved her.

Hei Ken

Beklager sent svar. Jeg har ved hjelp av boken til Kay Hagby ”Fra Nielsen Winther til Boeing 747” funnet ut at flyvraket du viser til, LN-HHM , var en Piper PA-28-140 Cherokee med serienummer 28-23860 bygget i 1967. Flyet var registrert på Helge Hatlestad, Loddefjord og det totalhavarerte i Sirdal 23. mai 1978. Vi har ikke rapporten her på huset, men det er mulig noe finnes på riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dette flyet kjenner jeg godt.

Det tilhørte NTH flyklubb på 70tallet. Jeg fløy en rekke ganger selv med denne maskina. Underlig at det ligger ute i terrengen ennå. Flyet er en Piper Cherokee 4-seter med 140 hesters motor. I sin tid kallt luftens folkevogn. Det flyr noen av dem ennå rundt omkring i landet.

Flyklubben hadde tilhold på Øysand flyplass hvor vi drev i hovedsak seilflyging. Cherokeen ble brukt til seilflyslep av og til i nødsfall, men den var veldig "lat" så det var bare nødsfall. Den ble nok mest brukt til å skaffe seg a-sertifikatet og til koseflyging rundt omkring i distriktet.

Er det noen som vet nøyaktig hvor restene av flyet ligger så hadde jeg vært veldig glad for å få høre det.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Traasdahl skrev:

Er det noen som vet nøyaktig hvor restene av flyet ligger så hadde jeg vært veldig glad for å få høre det.

Vraket ligg ca 1 km aust for Heibergtunet. (DNT-Turisthytte).

Ligg ved Storevatn. Kartblad 1413 III Rosskreppfjorden

UTM: 387400 E 6558000 N

Du må over den andre bekkeosen etter hytttene.

Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått noen dager å tenkt på restene etter cherokeen nå. Synes det er underlig og veldig ille at flyet fortsatt ligger der.

Hvis det går an å få til en slags dugnad så stiller jeg gjerne opp med det jeg har av muligheter. Det første som slår meg er å kontakte avisene for å gjøre dette kjent. Dette er jo en sak som godt kunne starte med en avisreportasje. Det er jo tydelig at de ansvarlige for lengst har erklært seg selv for uansvarlig i denne saken. Derfor ser det ut til at flyet fortsatt vil ligge der hvis ingen andre tar tråden.

Hvis motor og de tyngre delene er fjernet så er det ikke så mange kilo i vekt som ligger igjen. Det burde derfor være en mulighet for bæring hvis en fikk partert kropp og vinger i lettere deler. Hvis det er tillatt med skutertrafikk for en slik tur så kunne en jo lett få ned hele greia på en tur vinterstid.

En bensindrevet kompressor hadde løst hele problemet.

Dette var mine tanker om dette. Er spent på om det finnes flere som tenker i samme baner.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et flyvrak og ikke et minnesmerke for noen som helst etter det jeg skjønner. En lar da ikke bilvrak ligge igjen i grøfta hver gang noen blir drept i trafikken heller.Og dette er så absolutt ingen forskjønnelse av naturen. Bare et objekt for nysgjerrige forbipasserende, og grunnen til at det ikke er fjernet er sannsynligvis den at ingen vil bruke penger på noe som er verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per skrev: Dette var mine tanker om dette. Er spent på om det finnes flere som tenker i samme baner.

Ja, jeg er enig med deg. Flott om noen tar tak i dette. Et vrak etter en dødsulykke bør ikke ligge slik, synes det har noe med verdighet å gjøre. Dessuten bør det ryddes opp, både på grunn av skjønnhet og sikkerhet.

Hilsen Krølltopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons, Kølla og Krølltopp.

Jeg har undersøkt litt om hvor tunge vrakdelene er og kommer fram til at det avhengig av hvor mye som er fjernet kan ligge på ca 380.00 Kg.

Jeg har da trukket fra motorvekt med propell, ca 140.00 Kg og instrumenter noen få kilo.

Hvis alt av understell er borte så utgjør dette også en god del vekt.

350 Kg er da et godt utgangspunkt .

En løsning er å dra inn på fjellet sommerstid for så å dele opp vraket i fraktbare dimensjoner for så å hente dette når det er farbart med snøskuter. Hvis området ikke er nasjonalpark så burde det vel kunne gies tillatelse til å hente med skuter. Hvis det blir stort engasjemang så er det jo også en mulighet for å bære ned delene med "mannekraft" når en først er der inne.

Tror en kan få mye god hjelp hvis en profilerer prosjektet godt og på riktig måte. Det kan jo også godt hende at en kan få forsvaret med på en eventuell henting selv om det har blitt gitt opp før.

Når jeg nevner bensindrevet kompressor så er det på grunn av at det finnes mye nyttig verktøy drevet av luft, eks. platesaks.

Tror heller ikke at vi trenger å se på dette som noen kostbar affære som trenger noen form for økonomisk støtte av noe slag. Hvis flere bidrar med litt og da tenker jeg først og fremst på mannekraft så er dette i boks mener jeg.

Noen bør kanskje undersøke med Politimyndighetene om en kan få klarsignal til uthentingen. Noen formaliteter må en nok kanskje regne med. Hva med pårørende? Antar at dette er ute av bildet, men viktig å sjekke.

Et lite Ps: Er veien fra Brokke over til Ådneram åpen for vanlig ferdsel? På flyfoto ser jeg livlig trafikk på merket asfaltvei, men hvis jeg velger ruteplanleggeren i kartene til 1881 så blir jeg sendt en helt annen vei

Så langt Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite Ps: Er veien fra Brokke over til Ådneram åpen for vanlig ferdsel? På flyfoto ser jeg livlig trafikk på merket asfaltvei, men hvis jeg velger ruteplanleggeren i kartene til 1881 så blir jeg sendt en helt annen vei

Brokke-Suleskard (Ådneram) er vinterstengt. Plar opne medio mai.

Det er nokre få som ferdes med scooter i området, kanskje dei kunne ha tatt det med på returen?

Stavanger Turistforeningen kjører i alle fall snøscooter innover både med proviant og for å kviste løyper. Roverenes bredskapsgruppe plar også ha tilhold på ei av hyttene i området i påsken og har med seg snøscootere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.