Gå til innhold
  • Bli medlem

Turer i Rondane


kubikk

Anbefalte innlegg

Hei

Skal en tur til Rondane i midten av august, og planlegger to turer. Ifm dette trenger jeg da litt info.

Tur 1

Gå fra Rondvassbu til Veslesmeden over Smedeggen til Storesmeden, ned i Langholet og opp på Trolltinden fra langholvatnet så tilbake til Rondvassbu.

Er smedeggen vanskelig/mulig for "nybegynnere"? Trenger man sikring med tau etc!

Kan man gå ned fra Trolltinden mot Steet og ned til Rondvassbu, (eventuelt rett ned i Kaldbekkbotn)eller er det for bratt i den retningen?

Tur 2

Digerronden, Midtronden Ve/Au og Høgronden.

Går man disse fra rondvassbu og tilbake greit på en lang dag? ca hvor lang tid?

Går man den veien jeg har foreslått her, eller bør man gå motsatt vei?

Er det noen vanskeligheter?

På forhånd takk!

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Tur 1: Jeg har ikke egen erfaring med Smedeggen, så jeg kan ikke uttale meg om den. Det er litt småklyving ned vestryggen på Storsmeden.

Når det gjelder gjelder Trolltinden (den het for øvrig Sagtinden tidligere), går det greit å gå opp fra Langholvatnet. Det vanlige er vel å runde nordsiden av fjellet slik at selve oppstigningen skjer på nordvestflanken. Ikke vanskelig her, men store blokker gjør det litt kronglete å komme opp.

Fra Trolltinden til Steet får du en litt utfordrende egg ned til skaret mot 1897-toppen. Jeg omgikk eggen noe ved å gå litt ut i skråningen mot Verkilsdalsbotnen, og det gikk greit, bortsett fra noen løse grusrenner som krevde forsiktighet. Videre over 1897 til Steet går det greit (ganske smal, men grei egg på sydsiden av 1897). Å gå direkte ned i Kaldbekkbotnen fra Steet (1996) tror jeg ikke er tilrådelig; det ser i hvert fall svært bratt ut nedenfra. Du kan selvsagt gå tilbake til bandet mellom Kaldbekkbotnen og Langholet og følge T-stien derfra, ellers er det greit fortsette ned ryggen mot sydvest og så ned i Klarabotnen.

Tur 2: Dette blir jo ganske langt og mye opp og ned, men det er selvsagt spørsmål om kondisjon. (Båten over Rondvatnet sparer mye tid og krefter, hvis rutetidene passer, da). Jeg kjenner ikke strekket mellom Digerronden og Vestre Midtronden, men det så i hvert fall helt greit ut fra sistnevnte da jeg var der. Ellers er det ingen spesielle utfordringer, mener jeg. Du må kanskje bruke hendene litt mellom de to Midtrondene, men det er helt uproblematisk. Skråningene mot Langglupdalen er jevne og fine og man står ganske fritt med veivalget, tror jeg.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur 1

http://www.tinderangling.no/Tur/tur070715.php

Dersom en som "nybegynner" synes småklyving bare er kos er ikke smedeggen spesielt vanskelig. De aller aller fleste vil nok, ihvertfall under gode forhold, gå her uten tau/sikring. Litt luftig kan det nok være, men ved gunstig veivalg ikke spesielt utsatt.

Hammeren opp mot Trolltinden omgåes i vestflanken. Varding og sti viser vei. Det er ei renne der som kan være litt ekkel spesielt dersom det ligger snø/is der, men denne er bar nå og helt fin å gå. Videre opp er det enklest å holde litt ned i vestsida, rett nedenfor eggen. Ikke vanskligere enn smedeggen det her.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.