Gå til innhold
  • Bli medlem

Isproblem med NNN BC- bindingar.


Oddvar

Anbefalte innlegg

Ved bruk av slike bindingar i sterk kulde og snøfokk har eg opplevd å ikkje få løyst ut støvelen. Mi løysing var å ofre kaffien for å tine bindingen.

I dag kom eg over Strandavatn der det var noko overvatn som gjorde at skoa sat som spikra reisten av skituren heilt til ei fjellstue der eg kunne ta av støvlane og tine alt innandørs. Kva gjer ein då ved ein ekstrem situasjon, for å grave snøhole??? Eller å måtte ta av ski for ein toppbestigning. Og kva med å plundre med bindingar i streng kulde og vind. I dag med 3 kuldegrader og vindstille gjekk det greitt å plundre utan votter i eit kvarter før støvelen fekk feste på skia...

Trur eg går attende til den vanlege Rottefella for fjell skiløyping utanfor preparerte løyper.

Andre som har dårlege erfaringar eller tips. Kva med låsspray?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Har akkurat samm erfaringer som du, og tviholder på gamlepatenten, selv om det etter hvert begynner å bli vanskelig å få kjøpt støvler til disse trepunktsbindingene.

Det er ikke bare i selve sporet det ises og fylles med snø. Har opplevd ising langt inn i bindingen, hvor det er klin umulig å få gjort noe med stavspiss e.l.

Kun lengre tids tining i varmen hjalp. Det duger selvsagt ikke på toppturer o.l.

På trepunktsbindingene kan man i det minste pirke vekk det som kommer av is med stavspissen forholdsvis enkelt..

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje fortrenger fuktighet, og vil antagelig forebygge i tilstrekkelig grad. Olje brukes dessuten til andre formål hvor fuktighet fryser og "låser". De fleste har vel stått og blåst varmluft i dørlåsen på bilen :?: Tror jeg ville benyttet en tynn olje som trenger godt inn i mekanismen (låsolje, symaskinolje o.l.)

Lås-spray tror jeg vil funke :!:

Bruk av varmt vann/kaffe løser problemet der og da, men det blir vel omtrent som å pisse i buksa for å holde varmen..... Kanskje pisse på hjelper :roll: Er nøden stor nok så......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det beste er om en skal ha BC-binding å gå for en manuell, da er det bare å åpne bindingen & vips så er isen brutt løs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om en skal ha BC-binding å gå for en manuell, da er det bare å åpne bindingen & vips så er isen brutt løs...

Er du sikker på at det er så enkelt når det er 15 minus, vinden føyker og alt er frosset fast og votter må av? Vet ikke, har ikke prøvd sånn binding selv, men det forekommer meg noe kronglete og ikke så vipsete når været er av det slaget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er du sikker på at det er så enkelt når det er 15 minus, vinden føyker og alt er frosset fast og votter må av? Vet ikke, har ikke prøvd sånn binding selv, men det forekommer meg noe kronglete og ikke så vipsete når været er av det slaget??

Min mening, etter lengre tids bruk er at Ja, det er mer enn bra nok! Ikke en optimal løsning dette heller, men bedre en auto. Gikk over til manuell for et par år siden, og har ikke angret et sek på det... Rimelig grei størrelse på "spaken" som skal løftes opp så det funker ok selv med votter på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har manuell BC-binding på fjellskia mine, og den er noko enklare å reinske enn automatisk. Men det var på desse eg måtte helle kaffi for å få av støvelen i 15 minus og fokksnø... Men for to år sidan plukka eg opp eit par Birkebeiner treski frå ein container i Valdres som eg utstyrte med automatiske BC- bindingar. Og overvatn og puddersnø i kombinasjon med treski og BC-bindingar, er vel ikkje det beste... Så når eg snart må bytte fjellski, blir det nok 75mm løysinga, gjerne i samband med vaier rundt hælen??

Og om ein BC- binding ryk langt inni fjellet, korleis skal ein nødfeste støvelen på skia? Tips her er slik venninna mi gjorde då skrufestet på 75mm bindingen rauk øverst i Leirungsdalen i påsken. Tjukk brei pakketape rundt ski og støvel, gav litt dårleg gli tilbake til Valdresflya. men ei fullt brukande nødløysing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har forsøkt å brukt sølvtape av den solide typen til en lignende nødreparering. Funket ikke. Den skled av pga fuktighet og bevegelsene. Avhengig av skaden kan det være bedre med stålwire. Man må ha med leatherman el.l. og en halvmeter stålwire, noe som veier en del, men er absolutt verdt det av sikkerhetsmessige grunner. Stålwire kan brukes til alle mulige reparasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Derssom man må fly rundt med wire i sekken i tilfelle bindingen ryker, så er rett og slett ikke bindingen bra nok

Feil: den har ikke blitt festet bra nok i sportsbutikken der den ble montert. Bindingen selv er det ikke noe feil med. Forøvrig løsner bindinger i lette skumkjerneski fortere enn i mer solide (og tyngre) trekjerneski.

Skal du reparere dette ordentlig, må du inn med ekpansjonsbolter og spesiallim. Da er skituren over for denne gangen. Men tape kan jo være en mulighet for å komme seg ut av fjellet i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du reparere dette ordentlig, må du inn med ekpansjonsbolter og spesiallim. Da er skituren over for denne gangen. .

...Mens vi som foretrekker å gå på skitur uten ekspansjonsbolter og spesiallim holder oss til rottefella.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i fjor vitne til en kar som i første sving ned fra Kolåstind (Sunnmøre) traff en stein under snøen, knakk bindingen (75mm) rett av. Sportstape (som jeg alltid har med i sekken) rundt ski/sko løste problemet tilstrekkelig til at han kom seg ned igjen med ski på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem med NNN BC som ikke har vært nevnt her, er at selve bolten i skistøvelen ryker. Mellom Nørstedalsseter og Sognefjellet for noen år siden traff vi på en skiløper hvor dette hadde skjedd. På ett eller annet vis kom han seg fram til Sognefjellhytta. Dette problemet hørte jeg også om på et foredrag fra en tur Svalbard på langs. Det ble da fortalt at dette skjedde spesielt under forhold med lave temperaturer. Selv holder jeg meg til 75 mm da jeg mener dette er den sikreste bindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NNN BC på ski med trekjerne sitter ihvertfall altfor bra! Under årets nyttårshopprenn traff jeg en sten i unnarennet og knakk leggen, rev av korsbånd og leddbånd, men den fordømte bindingen satt like godt.....

Er det noen som vet om det finnes lengrennsbindinger med utløsermekanisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Får vi anbefale telemarksbinder med utløserfunksjon før neste års nyttårshopprenn?

Har ikke hørt om utløsermekanisme på langrennsbindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fastfrysing av bindinger er et tilbakevendende problem, bare spør leirskolelærerne !

Produsentene har skjerpa seg, men fortsatt er det nok betydelige forskjeller mellom ulike merker og typer.

Låsolje før turen hjelper trolig litt, men neppe mot et skikkelig bad i -20.

Tror jeg ville forsøkt sprit i en eller annen form, den hjelper jo mot så mangt, men er jo ikke alltid tilgjengelig !

Kan spriten ødelegge plasten i bindingen ?

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.