Gå til innhold
  • Bli medlem

Torrent maps til Garmin?


Anbefalte innlegg

Jeg vet at piratebay ikke bryter med svensk lov, nå vet jeg ikke om Norge har en lov mot deling av informasjon, det er jo det siden handler om. Nå sier jo DagE at norske lovverket sier nei, så da gjør de vel det uten at jeg gidder å sjekke opp dette.

Sånn ellers ville jeg tro at norsk rett ville ha kommet frem til samme konklusjon som den svenske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må visst svare på innlegget mitt. Må poengtere at jeg ikke holder på med tullprat. Har belyst flere sider av samme sak.

Har en god venn i familien som er advokat.

Sist jeg diskuterte dette med han ( før jul) mente han dette:

Det er forbudt å laste ned/opp dvs dele med andre copyright-materiale uten eierens samtykke. Et unntak er musikk og dvd.( som jeg har nevnt tidligere: innad i nærmeste familie) Hvis man legger tilrette for slik deling blir man regnet som medskyldig, og er samtidig skyldig i å oppfordre til piratvirksomhet. Det var da ifølge han usikkert hvordan ansvarsforholdet blir fordelt i en slik sak.

Det samme gjaldt da en evt strafferamme. Videre så poengterte han at det da foreløpig ikke var noen høyesteretts-dommer som fastsatte konkrete grenser. I utgangspunktet var en fil nok. Ellers så vurderte har nærmeste familie som foreldre, søsken og barn., og at en person i Norge som driver slik virksomhet bryter loven. Han ville ikke si noe konkret om at serveren måtte stå på norsk jord, men at det i utgangspunktet burde være nok at personen som drev serveren var norsk statsborger.

Må poengtere at han er helt konsekvent når det gjelder slike ting, og at dette var hans konkrete vurdering av lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du måtte mene fungerer piratebay (tpb) som en index over filer, de har jo ikke en eneste fil som er under copyright lov på egne servere. Det var vel derfor de ble ansett som lovlige.

En ting til, du som diskuterer imot dette oppnår bare det motsatte av det du vil. Folk blir mer oppmerksom på torrent og fler vil bruke det.

Når svensk politi raidet serverene til tpb i 2006 fordi Sverige ble truet med handelsanksjoner fra statene skøyt de seg selv bare i foten. Det som skjedde var at mange millioner fikk se nyhetene om denne saken, resultatet var at piratebay fikk plutselig enormt mange flere brukere og er idag verdens største. Det tok 3 dager å få siden opp igjen etter aksjonen, prøver de seg en gang til er det snakk om minutter fordi de har nå spredd servere rundt om.

Just some stats...

Just some stats... ... here are some reasons why TPB is down sometimes - and how long it usually takes to fix: Tiamo gets *very* drunk and then something crashes: 4 days

Anakata gets a really bad cold and noone is around: 7 days

The US and Swedish gov. forces the police to steal our servers: 3 days

.. yawn.

Postet 06-05 2006 av tpb

Og bare for å nevne det, er aldri en eneste en torrent blitt tatt vekk fra siden, det til tross for x antall advarsler og trusler, les mer på linken under for god underholdning

http://thepiratebay.org/legal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe formening om at norsk høyesterett ville ment at f. eks. Pirate Bay ville vært ulovlig hvis serveren var plassert i Norge?

Så vidt jeg husker: Dommen i svensk rett konkluderte at det ikke var ulovlig å drive denne typen servere i Sverige. Derimot er det mot både norsk og svensk rett å selge eller videreformidle rettighetsbelagt materiale. Det vil si at det er ulovlig å laste rettighetsbelagt materiale opp på serveren, og det er like ulovlig å laste dette materialet ned. (Vi lar diskusjonen ang. sikkerhetskopiering og å dele lovlig kjøpte varer med nær familie etc ligge akkurat nå).

Dommen frikjenner m.a.o. piratebay for "redaktøransvar" for eventuelt ulovlig innhold som som måtte ligge der. Det er jo tross alt ikke folkene bak piratebay, men milioner av brukere som begår ulovligheter.

En annen måte å si det på er at teknologien, servere etc er verdinøytral - det er bruken som eventuelt er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.