Gå til innhold
  • Bli medlem

Flått


Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn
Menneske, slapp av!

Jeg skal vedde på at sannsynligheten for å bli utsatt for en alvorlig trafikkulykke er større.

Jeg har mitt hjemmerområde i de øvre regioner i Trollheimen, av en grunn at insekter bli færre..

Jeg har såvidt oppdaget Nordmarka av den tvingende nødvendighet at jeg er nyretransplantert,

nå må jeg få noen ord om flåttsituasjonen i Nordmarka /Oslo -- så jeg ikke igjen murer meg inn på hotellrommet på Gaustad ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har mitt hjemmerområde i de øvre regioner i Trollheimen, av en grunn at insekter bli færre..

Jeg har såvidt oppdaget Nordmarka av den tvingende nødvendighet at jeg er nyretransplantert,

nå må jeg få noen ord om flåttsituasjonen i Nordmarka /Oslo -- så jeg ikke igjen murer meg inn på hotellrommet på Gaustad ....

Du kan nok finne Flått i Nordmarka også. Men ikke så mye Så du kan trygt gå der. Du trenger jo ikke å brøyte deg veier gjennom busker. Gå på Stiene som er der og der det er litt åpent. Flåtten trives ved kystkanten så du må nærme Oslofjorden for å finne Mye flått. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at Flått holder til så langt nord? Jeg var i Namsos for noen år siden. Der viste ingen jeg pratet med av lokale om Flått. De mente det stoppet opp med Flått rett sør for Namsos og at de ikke trivdes lenger nordover. Men det stemmer nok ikke da? Er det flått i nordnorge?

Jeg vet at i Sibir er det ekstremt mye Flått og det ligger jo veldig langt nord.

Det finnes flått i hvert fall nord til Salten, om enn ikke i store mengder. Tror kanskje også at skrekken for krapylet kan være noe overdrevet. Har bl.a. jaktet i Sør-Afrika der viltet stort sett er mer eller mindre dekket av flått, uten at det plagde meg noe særlig.. (Men så prøvde jeg da å holde både forhuden og områdene omkring mest mulig tildekket.. :wink: )

Selvfølgelig vil det alltid være fare for å bli smittet av borreliose, men jeg trøster meg med statistikken som vel foreløpig gjør det meget farligere å kjøre til startstedet for turen enn det å gjennomføre turen, til tross for flått....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir omtrent som med E.coli bakteri i kjøtt. Sørover i Europa er det noe folk lever med og tar hensyn til i dagliglivet. Her i Norge har vi vært så beskyttet at det blir stort hysteri når det dukker opp tilfeller. Er vel noe lignende med flått. Vi må nok bare lære å leve med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir omtrent som med E.coli bakteri i kjøtt. Sørover i Europa er det noe folk lever med og tar hensyn til i dagliglivet. Her i Norge har vi vært så beskyttet at det blir stort hysteri når det dukker opp tilfeller. Er vel noe lignende med flått. Vi må nok bare lære å leve med den.

Jeg vil ikke sammenligne Colie bakterier med Flått. Colie bakterie har du på hånda di etter hver tur på et toalett eller om du slakter et dyr med samme kniv. Colie kan vi også få om vi spiser mat som har vært i kontakt med bakken. Alle får i seg Colie mange ganger. Det finnes flere typer, noen som mange ikke reagerer på og noen med dødelig utfall. Jeg har selv jobbet med en type som er veldig farlig. Da måtte vi ofte desinfiseres og mye verneutstyr. Colie bakterie lever vi med hver dag, selv her i Norge. Blir du dårlig i magen etter å f.eks spist mat så er det store muligheter for at noen har vært i kontakt med maten etter å ha vært på do uten å vaske hendene.

Flått er noe som blir verre for hvert år som går og blir hissigere. Sykdomene sprer seg raskere hos Flått nå enn det gjorde for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, men farlige E.coli bakterier har vi fram til de siste årene stortsett vært forskånet mot i Norge da. I Danmark er det f.eks. opptil flere dødsfall hvert år pga. E.coli-bakterie. Det er rett og slett en risiko de vet om og tar høyde for i Danmark. I Norge blir et voldsomt hysteri (høyst forståelig) med ett tillfelle av farlig smitte. Det blir på en måte det samme. En må rett og slett tilpasse seg og lære å leve med flåtten.

Men kan jo hende vi fortsatt stortsett vil være forskånet for den her langt inn i landet da. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, men farlige E.coli bakterier har vi fram til de siste årene stortsett vært forskånet mot i Norge da. I Danmark er det f.eks. opptil flere dødsfall hvert år pga. E.coli-bakterie. Det er rett og slett en risiko de vet om og tar høyde for i Danmark. I Norge blir et voldsomt hysteri (høyst forståelig) med ett tillfelle av farlig smitte. Det blir på en måte det samme. En må rett og slett tilpasse seg og lære å leve med flåtten.

Men kan jo hende vi fortsatt stortsett vil være forskånet for den her langt inn i landet da. :oops:

Farlig Colie har vi hatt i mange år. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli så mye debatt om det. Det at det er mye dødsfall av det i Danmark skyldes nok dårlig hygiene. Det er på grunn av det smitten kommer i nærkontakt med mat her i Norge også. Viste du at en "promp" er 3% møkk? Hva om de promper på et slakteri? :wink::lol::lol:

Jeg håper og tror de finner noe nytt i genene til Flått så den kan utryddes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ble bitt i fjor på vei opp eller ned fra Slogen. Fikk 8 dager med feber etter ca. 10 dager. Skikkelig dårlig ble jeg. Legen sa det ikke var flåtten, men jeg tror nå hva jeg vil. Men - det må vel i det minste være trær eller busker der, så høyfjellet bør være ok!? Hørte i dag at en hundeeier plukket en flått av bikkja i Trondheim i dag. Første gang jeg har hørt det. Men hele kysten er jævlig plaget her i Trøndelagen og sørover. :wink::D:wink::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bitt i fjor på vei opp eller ned fra Slogen. Fikk 8 dager med feber etter ca. 10 dager. Skikkelig dårlig ble jeg. Legen sa det ikke var flåtten, men jeg tror nå hva jeg vil. Men - det må vel i det minste være trær eller busker der, så høyfjellet bør være ok!? Hørte i dag at en hundeeier plukket en flått av bikkja i Trondheim i dag. Første gang jeg har hørt det. Men hele kysten er jævlig plaget her i Trøndelagen og sørover. :wink::D:wink::)

Det er desverre nesten ingen leger som har noe kunnskap om Flått. For din skyld så håper jeg legen tok borreliose prøve av deg? Hvis ikke så bør du ta den nå.

Flått har ingen mulighet til å overleve og formere seg i høyfjellet. Men det finnes Flått der som fugler osv tar med seg.

I Trondheim er det mye flått. Har selv plukket av flått på hund der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg helte rødsprit over de og brant de tre ganger..

har forøvrig fjernet i overkant av 10 til idag.. som hadde festet seg..

jeg må dra til legen med bikkja til mandag og ta blodprøver.. den spiser ikke no særlig og er slapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt om hjortelusflua som herjer fælt i sør-østlige deler av landet? Den må jo være like jævlig som flått? De setter seg på dyr. Har hørt om hårløse elger langt innover i landet også i vinter. Tror det var ett tilfelle i Rendalen der de avlivet en hårløs elg.

Noen som har hatt nærkontakt med disse fluene?

sommeren 2001 eller 2002 løp jeg på en flokk med sånne utysker på Nesodden(!) som jo ikke er kjent for sine hjortedyr (men elg og rådyr er det bra med). Trodde først det var flyvemaur, men når de kastet vingene etter å ha landet på meg skjønte jeg at de var bestemt på å gjøre noe annet. Rimelig ekle små kryp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg helte rødsprit over de og brant de tre ganger..

har forøvrig fjernet i overkant av 10 til idag.. som hadde festet seg..

jeg må dra til legen med bikkja til mandag og ta blodprøver.. den spiser ikke no særlig og er slapp..

Høres ikke bra ut, god bedring til hunden din. Bikkja mi ble også dårlig en periode, uten å vite hvorfor. Dro til dyrlegen, men de fant ikke noe der, men nå er den frisk og rask igjen. Tar vanligvis 1-3 stk om dagen som har festet seg på ho, tok forøvrig en på meg selv i går kveld. Ikke så ofte at de får sjansen til å feste seg på meg sjøl, men det hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har merket dette på østlandet? Har selv aldrig opplevd flått eller sett det, kun i aviser og på tv. :P

På Hamar er det blitt vannvittig mye Flått de siste årene. Det er vel helst rundt mjøsa. En hund døde av borreliose på Hamar i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har vært til dyrlegen og lege å fått undersøkelse så er det helt umulig å finne sykdom borreliose på vanlige blodprøver.

For å finne ut om du eller hunden har fått må det taes en egen blodprøve som heter borreliose. Det må dere kreve selv, og si borrelioseprøve, da leger vet så lite om det og gir en annen diagnose istedenfor å ta den bestemte borrelioseprøve.

Det kan også være vanskelig å finne sykdommen i blodet de første ukene etter bittet.

Men når du vet at hunden og deg selv har blitt bitt av Flått og blitt i dårlig form så vet du nå at det er ingen tvil hvilken prøve du må ta.

Reis til dyrlegen å få bestilt Exspot oppløsning. Det fungerer fint mot Flått. Ikke bruk flåtthalsbånd. De er også ulovlig i Norge, men dyrleger har lov til å selge de på resept, men det er ikke å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tørre steder kan du være trygg.

Hva mener du med tørre steder da? Og hvordan kan du egentlig vite om hva leger, både til hund og menneske, vet om flått. Kanskje de ikke har så mye peil der du bor, men jeg vil tro at de jeg har snakket med har like stor kompetanse som deg.

legger til en link til

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.2783772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehuden: Hvor har du fra at flåtthalsbånd er ulovlig i Norge? Og om det er ulovlig, hvorfor får dem da selge det på resept? :D

Etter hva jeg har hørt, så var det tidligere solgt en del flåtthalsbånd som ikke var "testa", disse gav noen bieffekter... Dyreleger solgte/selger etter hva jeg vet "godkjente" halsbånd som ikke hadde/har bieffektene....

Nok en gang kommer du med påstander som ikke er dokumenterte..... :)

Har dog brukt flåtthalsbånd på en av mine hunder, men det funket dårlig, og sluttet. Ingen bieffekter, kjøpt hos dyrelge....

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått er en stor plage på Vestfoldkysten hvor jeg bor. Det er både døde og invalide mennesker blant kjentfolk her i byen. Den minste datteren min fikk flåttinfeksjon da hun var bare 3-4 år gammel. Rundt bittet var det en ring som bredte seg utover huden i løpet av noen få dager. En meget kraftig antibiotikakur som gjorde henne skikkelig syk og slapp tok knekken på det hele, og hun har ikke hatt plager med det siden. I går kveld var det en reportasje på lørdagsrevyen om en ungdom herfra som hadde store plager etter flåttbitt. Her hjemme i hagen har situasjonen blitt betydelig bedre etter at vi har gått løs på høyt gress og småbusker, for det er der de sitter, smådjevlene. Jeg har inntrykk av at flåttbestanden følger bestanden av rådyr og hjort spesielt.

Bitende flått har 3 størrelser og de største kan suge opp en pose med blod med en diameter på 1 cm om de får sitte lenge nok.

Så mine råd er :

Sjekk kroppen etter turer gjennom busk og kratt, spesielt steder med tynn hud som under armene, bak knærne, halsen og i skrittet og napp dem ut snarest. Krypene knuses etter napping ved å plassere dem på en negl og knuse dem med en annen negletupp. Om hodet blir sittende igjen under huden betyr ikke så mye. Om flåtten har fått sitte en stund så se også etter en ring rundt bittet som brer seg utover huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.