Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg gnikket og pusset, byttet dyse, dratt wiren i ledningen fram og tilbake mange ganger, pusset wiren, flushet drivstoffslangen uten wire inni, samt tømt gloseboka for banneord. 

Jeg har testet med både lite trykk og mye trykk i flaska. Resultatet blir det samme: Noen sekunder med fin blå flamme, før den går over og blir gulere.

Jeg bruket 4 t alkalytbensin og UG-dyse. 

Noen forslag til hva som bør være neste steg?

Skrevet (endret)

Bare sånn at du er OBS, (for noen av oss?) så ser videoen slik ut:
(Edit: samme med video i meldingen under)

bilde.png.61ec24681ddcf3ec8890d17868520e50.png

Endret av Ørn
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (5 timer siden):

Har du prøvd en annen bensintype, eventuelt annen batch av samme bensin? Bare for å kunne avskrive det som en mulighet også.

Jeg tror kanskje du er inne på noe, men jeg er usikker av tre grunner:

- Jeg har kjørt på samme batch bensin før (biltema alkylat) uten problemer. 

- Når jeg prøver parafin-dysa med mindre hull får jeg en tilnærmet blå flamme, men selvfølgelig ned litt lavere effekt. 

- Når jeg kjører samme flaske på den gamle xgk'en, synes jeg flammen ser fin ut: 

20260203_211310.thumb.jpg.2c37a8a3ef46eba72586c633b41054d6.jpg

Prøvde også parafin på UK-dysa på whisperliten, og der ble flammen fin.

Men må vel krype til korset og kjøpe en flaske med en annen type bensin for å teste.

Endret av Vea
Skrevet
Ørn skrev (4 timer siden):

Bare sånn at du er OBS, (for noen av oss?) så ser videoen slik ut:

bilde.png.61ec24681ddcf3ec8890d17868520e50.png

Iphone? 

Her er bilde av det samme:

20260203_150810.thumb.jpg.969aa5ade1544411462119eaaab55fa3.jpg

Skrevet
Vea skrev (1 minutt siden):

Iphone? 

Windows / Firefox. Kan laste ned med "Video DownloadHelper" og får da en mp4 som jeg se lokalt. Beklager, ikke så my hjelp i det - tenkte bare det var greit å si ifra :)

Skrevet

Og du er sikker på at dette ikke bare er vanlig oppførsel fra brenneren etter vedlikeholdet du har gjennomført? - Jeg ville fyrt en halv liter drivstoff for å om det ikke bedrer seg. Gul flamme skyldes ikke bare dårlig forbrenning, men også små metallspon etc. som brenner opp. Det er oksydering på samme måte som rust. Dette burde gi seg med litt fyring. 

Skrevet
Korbinian skrev (4 minutter siden):

Og du er sikker på at dette ikke bare er vanlig oppførsel fra brenneren etter vedlikeholdet du har gjennomført? 

Nei, det vet jeg jo ikke. Men om det er dette som er synderen burde vel det samme fenomenet oppstått da jeg testkjørte med parafin?

Men jeg skal prøve som du foreslår og la den brenne lenger og se hva som skjer da. 

Skrevet (endret)

Du skriver at du har bytta dyse – er det en helt ny dyse du bruker i så fall? Slitt dyse vil ofte gi gule flammer. Det samme kan vel skje om dysa har fått en skade/sprekk (de kan være ørsmå). Har du den gamle dysa tilgjengelig, eller en ekstra ny dyse, så ville jeg bytta og sett om det gir en bedring. Særlig sett i sammenheng med at parafindysa gir blå flamme.

Endret av Måssåbjønn
Skrevet
Vea skrev (8 timer siden):

Noen forslag til hva som bør være neste steg?

Har du demontert og renset platene? Du må være veldig forsiktig og helst gjøre det kjemisk. La den brenne lenge på full guffe pleier også å hjelpe. 
Test også med parafindysa og bensin. Hvordan brenner den da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.