Zel Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Jeg har en plan om å kjøpe ny brenner for bruk på vinteren og skulle gjerne hatt noen råd fra dere før jeg bestemmer meg. Har lest ymse tråder her inne, men hver gang jeg tror jeg tror har bestemt meg dukker nye alternativer opp. Så langt har jeg brukt et trangia stormkjøkken med rødsprit året rundt – sommer og vinter de siste 20 årene. Men i sommer gikk jeg til innkjøp av en Pocket Rocket for en 14 dagers lettpakketur i Børgefjell og er veldig fornøyd med den. Nå er tiden inne for også å oppgradere til en multifuel variant, hovedsaklig fordi jeg ønsker noe som kan gi varme i teltet i tillegg til matlaging og snøsmelting. Jeg ønsker meg en brenner som er driftssikker, produserer så lite CO som mulig (så jeg både kan bruke den til både å koke vann og varme opp i teltet) og som kan justeres noe, så jeg også kan lage litt mer avansert mat en frysetørret om ønskelig. Det er også et pluss om den er stillegående, men ikke et absolutt must. Det samme gjelder vekt, så lett som mulig, men ikke på bekostning av de andre kriteriene. Vil nok hovedsaklig brukes med pulk. Lenge tenkte jeg på XGK, men den er nå litt nede på lista pga justeringsmulighetene. Neste valg var Wisperlite, men ble usikker på denne da jeg leste at den er mindre god når det gjelder produksjon av CO. Akkurat nå vurderer jeg MSR dragonlfy, mtp nevnte kriterier. Men før jeg slår til på den ville jeg høre her inne om noen har noen gode innvendinger eller andre forslag? Gjerne med begrunnelser i forhold til kriteriene over. Takker for eventuell hjelp!
elgen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Det er sikkert mange meninger om dette. Du har brukt Trangia med rødsprit som er veldigtregt til snøsmelting. Men Trangia er for så vidt genialt fordi det virker omtrent som en Nansen kjele: 1. Står stabilt - i sne med en plate under) 2. Det har optimal vindskydd 3. Meget bra utnyttelse av varmen, som går opp langs kjelen og ut ved lokket som også er stekepanne. Det finnes ulike multifuelbrennere som mer eller mindre direkte eller ved litt mekking kan settes inn i Trangiaen. Dette vil jeg anbefale. jeg har selv en eldre Optimus Nova til dette. Den har funket stabilt med litt rensing og kan finreguleres til finere matlaging. Men den bråker da noe, men ikke mer enn min eldre Primus gassbrenner. Det skal bemerkes at jeg alltid bruker parafin dvs Tennveske Trangia gikk fra denne som standard innbyggingsmodell til noe annet, men stadig mulig å få adaptere og mekke selv! se: 1
Zel Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden Takk for svar @elgen, mange gode poenger her, og den tråden hadde jeg ikke fått med meg. Skjønner også at dette er et tema med delte meninger og mange gode løsninger. Jeg har vært inne på tanken om å bruke trangia oppsettet slik du foreslår, men slo det fra meg pga justeringsmulighetene på Trangia Multifuel, samt at den løsningen jeg har i dag er så godt brukt at den så og si er brukt opp. Må derfor kjøpe et nytt sett eventuelt og tenkte jeg nå kunne spare litt vekt, selv om det ikke er hovedfokus. Det sagt så var det interessant å lese at man kanskje kan spare inn vekten på trangia settet med lavere drivstoff-forbruk, er det såpass viktig med vindskjermen? Også om man lager mat inne i teltet? Jeg er som sagt ganske fersk med alt annet enn trangia og rødsprit, og i sommer virket det ikke som om vindskjermen til Pocket Rocketen var SÅ nødvendig i forteltet (?), men mulig det er viktigere enn det "ser ut som"? Jeg så hovedsaklig etter om flammen brant rolig eller ikke, og at den var blå.
dsk Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Jeg er egntlig helt enig med Elgen, og min eldste Nova er fra slutten av 90-tallet og har aldri svikta den ligger alltid i bilen, min litt nyere men fortsatt eldre enn Elgen sin har jeg slitt litt med å kjøre pent på parafin, men den er kjempegod på alkylatbensin og gass (Hjemmesnekra adapter). Jeg "inbiller meg" at dette er det beste som passer i en Trangia Kjper du deg en Nova eller Polaris så husk at når du har slukket brenneren, så skru opp reguleringen på brenneren igjen, for når metallet blir kaldt så setter det seg lettere fast. Jeg antar at dette kan gjelde flere merker. Testkjør på parafin (white spirit eller tennvæske) og er det ikke bra så gå tilbake til butikken. (Grunnen til at jeg ikke gjorde det med min nyeste var at det var en gave) 1
dsk Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Så forresten akkurat en youtube video hvor en kar var alvorlig misfornøyd med Polaris tilkoblinga til pumpa, han hadde sin fjerde som også lakk bensin koblinga. Det kan jo være greit å holde seg til Nova? 1
+sneakyowl Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden Jeg har vært innom multifuel i Trangia-kjøret. Først med Trangia sin offisielle X2-brenner som egentlig bare er en Primus Multifuel bygd inn i en annen kopp for å passe i Trangia-settene. Jeg savnet bedre justeringsmuligheter i X2-en, og prøvde ut Primus Omnilite i X2-kropp. Dette fungerte veldig bra. Jeg tror jeg har noen tråder/poster om oppsettet her på forumet et sted. Så, litt senere finner jeg ut at i vekt og volumssparingsøyemed vil kutte ut hele Trangia-settet, og bygger heller X2/Omnilite-brenneren inn i en Trangia Triangle, som ble veldig minimalistisk og også fungerte bra. Denne kunne jeg ha permanent montert på brennerplaten istedenfor å dille med å montere alt hver gang. Enda lenger inn i vekt og volumbesparelse så har jeg egentlig gått hele runden rundt og bruker nå bare orginal Primus Omnilite på en brennerplate/brennerboks. Det enkle er ofte det beste. All fyring jeg gjør på vinterstid foregår i telt, så det er begrenset hvor mye Trangia-vindbeskyttelsen gir, men noe forskjeller er det nok. Omnilite er i hvert fall en brenner jeg fint kan anbefale både uten og med silencer. Aldri gjort noen vitenskapelige CO-tester med den, men har lært å vedlikeholde og stole på de (ryki på flere ja... 😁) for mitt bruk. I frykt for å repetere meg selv fra hver brennertråd, søk den opp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå