Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Ønsker veldig gjerne tips til valg av vintertelt.

Det skal være til ekspedisjonsbruk. Lang tur på vinteren. Kun en person. Jeg er 189 høy og ønsker litt plass. Spesielt til koking og fyring med primus. Jeg bruker også primus til oppvarming.

Skal gå med pulk. 

- Helsport sine x-trem 3 telt: For store?

- Hilleberg Nammatj 2 GT: For kort pga skråvegg.

- Hilleberg Keron 3 GT: Blir vel også stort for meg.

- Barents South Pole 2: mulig kandidat

- MSR Remote 2: Tatt med i vurdering pga mulig Finn.no kupp. Har ikke stort fortelt. Utfordringer med primus 

Noen gode tips? Prøver å tenke annerledes. Må det være tunell. Ja trur det. Teltet skal sannsynligvis bli med på ekspedisjon. Men er åpen for å utforske mulige alternativer nå i vinter.

Hvor skal jeg? Kan si det til dere pga anonymitet. Har ikke offentliggjort planene mine. Jeg planlegger en tur ved Hudson Bay.

Endret av Minimonsen
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal slå fra deg Keron 3. Jeg har brukt det masse alene eller med en hund. Rette innervegger er topp, og med stort innertelt kan du oppbevare alt du trenger der. Da risikerer du ikke at ting føyker ned som de gjør i forteltet. 

Fortelt i hver ende er også supert. Du kan lage maten i det ene fiske på isen i det andre. Eller gå på do i det ene i værfastvær. 😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også Keron 3 ikke er det dummeste forslaget. Det er ikke SÅ stort, med sine 160 cm i innerteltbredde. Det er samme jeg får i mitt Keb Endurance 3 som passer meg ypperlig alene. Der du mer eller mindre er nødt til å ha fortelt i begge ender for å ikke ha skrånende fotende blir teltet automatisk litt større på innsiden, men det er plass som er deilig å ha. Minuset med den ekstra romsligheten og utformelsen på teltet er at om du tenker å primusfyre i innerteltet så bruker man mye mer bensin på å få en grei lunk enn i et mindre innertelt med mer skrånende vegger og takk som leder varmen mot deg.

Spitsbergen X-trem 3 er til sammenligning 180 cm i bredden. Et mye større "3-manns".

Skrevet
sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Jeg synes også Keron 3 ikke er det dummeste forslaget. Det er ikke SÅ stort, med sine 160 cm i innerteltbredde. Det er samme jeg får i mitt Keb Endurance 3 som passer meg ypperlig alene. Der du mer eller mindre er nødt til å ha fortelt i begge ender for å ikke ha skrånende fotende blir teltet automatisk litt større på innsiden, men det er plass som er deilig å ha. Minuset med den ekstra romsligheten og utformelsen på teltet er at om du tenker å primusfyre i innerteltet så bruker man mye mer bensin på å få en grei lunk enn i et mindre innertelt med mer skrånende vegger og takk som leder varmen mot deg.

Spitsbergen X-trem 3 er til sammenligning 180 cm i bredden. Et mye større "3-manns".

Gode momenter. Trur også Keron er enklere å slå opp alene da.

Skrevet

Jeg har Keron 3GT og synes det blir litt mye telt for en person. Jeg har litt lyst til bytte det ut mot nammajt 2GT eller South pole 2, men jeg er 178 lang.

Er du sikker på at nammatj 2, south pole 2, er for lite? Er man solo kan man ligge på tvers. En jakke eller noe annet i fotenden av soveposen kan hindre at posen blir våt av å komme borti teltduken.

Skrevet
DrKneipp skrev (1 time siden):

Jeg har Keron 3GT og synes det blir litt mye telt for en person. Jeg har litt lyst til bytte det ut mot nammajt 2GT eller South pole 2, men jeg er 178 lang.

Er du sikker på at nammatj 2, south pole 2, er for lite? Er man solo kan man ligge på tvers. En jakke eller noe annet i fotenden av soveposen kan hindre at posen blir våt av å komme borti teltduken.

South Pole 2 er høyaktuelt. Den ekstra lengden i forhold til nammatj 2 er utslagsgivende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.