Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsport har for meg alltid vært det jeg har forbundet med det norskeste av det norske særlig hva gjelder telt og derigjennom friluftsliv. Da vi vokste opp var alt annet enn Helsport-telt utenkelig, og i diskusjoner med omverden om hva som var rett telt for våre forhold (Norge), var det lite annet som kunne måle seg med dem. Etter at Helliksen-familien solgte firmaet til Swix i 2017 (nå Brav), har jeg hatt inntrykk av at kvaliteten på Helsports teltutvalg har vært i nedadgående spiral. 

I dag var jeg en tur innom nettsiden for å se på telt, og ble helt paff over utvalget:

• Ingen enmannstelt
  • Et kuppeltelt i lett-segmentet, Reinsfjell i to og tremannsutgave
  • Et par ekstremsporttelt i tremannsutgave (Lofoten, Spitsbergen og Svalbard)
  • Noen pyramidetelt for flere personer 
  • Noen dometelt for flere personer

For meg som har sett på Helsport som grunnlaget for hvermansen sitt friluftsliv virker dette utvalget som om alt av greie tunneltelt for menigmann er borte. Jeg kan se at inntoget av Barents Outdoor kanskje har tatt noe av det tidligere tilnærmede monopolet Helsport hadde, og at dagens utvalg er mer rettet mot de teltmodellene Barents ikke har, men det gir for meg mer inntrykk av at Helsport gir opp en del av markedet, fremfor å kaste seg på en mulig konkurranse. 

P.S: En tilleggsbemerkning, men det er mer min egen kjepphest enn hva gjelder Helsports markedsposisjon: Jeg blir bra irritert når kjente norske merkevarer ikke klarer å bruke godt norsk språk på egne norske hjemmesider. Helsport selger tydeligvis rammevesker til sykkel nå, og for styrevesken kan man med letthet se at introduksjonsteksten først er skrevet på engelsk, for så å ta turen gjennom en AI-drevet oversetter før den publiseres på norsk. På Helsports engelske side står det om styrevesken (Gravel Handelbar Harness) at 

Sitat

"EVA foam spacers make sure it clears all cables on the handlebar."

På norsk er dette oversatt til:

Sitat

EVA-skumavstandsstykker sørger for at alle kabler på styret tømmes

• Hehe 2
Annonse
Skrevet

Ganske enig. Jeg synes det er litt sprøtt at Helsport ikke har gønna hardere på med produktutvikling med økt konkurranse og nye trender i markedet.

Svært lite nytt fra dem på teltfronten og sovepose-slippet deres nylig var vel ganske mildt skuffende i forhold til pris og ytelse opp mot konkurrentene.

Håper de tar opp kampen igjen med nye/oppdaterte ekstrem-modeller i litt forskjellige størrelser. De burde være god for det, men blir kanskje kneblet under Brav, hvem vet.

Skrevet
sneakyowl skrev (49 minutter siden):

Ganske enig. Jeg synes det er litt sprøtt at Helsport ikke har gønna hardere på med produktutvikling med økt konkurranse og nye trender i markedet.

En skulle jo tro at Helsport kunne selge lassevis bare på grunn av merkenavnet alene. Rart det ikke utnyttes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.