Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære godtfolk!

Jeg skal på en langtur med åpen båt fra mai til september. og ønsker derfor en bolig som holder meg tørr når jeg går i land. Finnes den perfekte kombinasjonen av størrelse, luftemulighet, og raskt oppsett?

Det viktigste er at det holder meg tørr, og at den kan luftes i den heftigste varmen. Dernest kommer ønsket om at det har ståhøyde >190cm. Ved flere dager i værvente er det optimalt med en mulighet til å reise seg og å henge opp tøy. Sist men ikke minst, enkelt oppsett. Jeg er alene, og ønsker minst mulig styr med oppsett og siden jeg må pakke det ned kan jeg ikke gjøre som på vinteren og ha teltstengene sammenkoblet under transport. Telt jeg har sett på for oppsett er PF-bereg UP2, nydelig uten stangen stående i midten. Det samme med Heimplanet sine oppblåsbare men det blir utrolig stort i bredden for å oppnå høyden.

Vekt er mindre viktig da jeg kan bruke det som ballast. Forslag tas imot med takk!

Annonse
Skrevet
Kvennavika skrev (41 minutter siden):

MSR Habitude 4 er verdt å sjekke ut. I fjernsynsprogrammet 71° nord er det dette de har brukt som basecamp-telt i mange av de siste sesongene.

Det samme tenkte jeg. Har hatt det selv. 

Skrevet
Kvennavika skrev (1 time siden):

MSR Habitude 4 er verdt å sjekke ut. I fjernsynsprogrammet 71° nord er det dette de har brukt som basecamp-telt i mange av de siste sesongene.

Kult! Det blir akkurat høyt nok og er ikke for bredt.

bjaalean skrev (32 minutter siden):

Lavvo, gjerne med eget innertelt slik som Helsport Finnmark f.eks.

Raskt og enkelt å slå opp , tåler vind fra alle kanter og ett hav med plass. 

Det er absolutt en fin mulighet. De kan jo også ha med ovn hvis det blir hustrig utover sommeren.

Glemte å nevne at jeg skal ha med bikkja på 25kg. Og vil gjerne ha mulighet til å lage mat og ha en type vestibyle. Da er det ikke dumt med en lavvo heller. Må velge om jeg skal prioritere å kunne slå opp telt på flere steder eller å ha et telt som er stort i både høyde og bredde. Finnes det modulære telt med avtakbar vestibyle for eks?

Takk for svar 

Skrevet
Matshus skrev (1 time siden):

Kult! Det blir akkurat høyt nok og er ikke for bredt.

Det er absolutt en fin mulighet. De kan jo også ha med ovn hvis det blir hustrig utover sommeren.

Glemte å nevne at jeg skal ha med bikkja på 25kg. Og vil gjerne ha mulighet til å lage mat og ha en type vestibyle. Da er det ikke dumt med en lavvo heller. Må velge om jeg skal prioritere å kunne slå opp telt på flere steder eller å ha et telt som er stort i både høyde og bredde. Finnes det modulære telt med avtakbar vestibyle for eks?

Takk for svar 

Barents Outdoor har tidligere laget et telt som heter Fjellcamp. Man kunne også montere ekstra fortelt på denne. 

Jeg ser at de ikke har teltet i sortimentet p.d.d, men har sett det på Finn regelmessig. Forteltet ligger i outleten deres akkurat nå.

https://barentsoutdoor.no/product/fjellcamp-tarp-brukt/

Skrevet (endret)

Jeg ville kanskje utfordret behovet ditt for et så veldig høyt telt, men heller ha et mindre 2-manns selvstående kuppeltelt med "grei" takhøyde supplert med en stor tarp over. Tarpen vil ved vær gi deg mer bevegelsesrom utenfor teltet uten å stå i regnet.

Det vil i hvert fall bli mye raskere og enklere å sette opp alene. Ikke minst med tanke på å finne egnet teltplass.

Endret av sneakyowl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.