Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for en herlig turrapport. 

Haavard Haaskjold skrev (På 3.1.2026 den 19.32):

Litt på avstand har jeg prøvd å nøste litt i denne dagen og ser at det var flere ting i løpet av dagen som «gikk galt» og at jeg gradvis økte risikoen bit for bit. Når jeg leser dagboknotatene mine fra turen i etterkant blir det tydeligere. Allerede kvelden før hadde jeg begynt å «slurve» litt med noen telt-rutiner, med den konsekvens at jeg hadde lagt meg til å sove mye senere enn vanlig. Jeg sov også dårlig.

Dette er viktig lærdom for i hvert fall meg. Nå er ikke jeg noen utpreget vintertelter - jeg liker meg best ute om sommeren, og noe av det beste med å være ute er friheten til å ta nye valg der og da - leve i nuet om du vil. Det er ikke alltid at det gir gode resultater i form av valgte løsninger o.l., og jeg har flere ganger endt opp med dumme valg, sett i etterkant. Å være utvilt, og å holde seg til rutinene sine er viktige faktorer for at avgjørelsene som tas skal gjennomføres på trygg grunn. 

Forøvrig - denne turen minner meg om en sommertur jeg og tre kompiser hadde for 30+ år siden, tror det var sommeren '94. Vi var vel i alderen 14 - 16 år gamle. Etter litt kartstudier ble det bestemt at vi skulle ta toget fra Oslo til Tolga, så loffe en uke vestover for å returnere fra Hjerkinn tilbake til hovedstaden. På veien var vi innom Kvikne, fikk haik med en to-tre traktorlass (til den ene kameratens store fortvilelse der vi satt i en fullastet avlesservogn mens gressallergien hans smalt inn for fullt), fikk tinga til oss gamle feltrasjoner med mat fra en hytte da våre egne rasjoner var noe feilberegnet, ble jaget av okser på beite en gang i løpet av den siste natten inn til Hjerkinn fordi vi måtte gå nesten hele natten igjennom da vi lå litt etter planen, fikk studert nøye hvorvidt havregrøt skulle lages med eller uten kruskakli, med eller uten salt og om vannet skulle koke før gryna kom opp eller ikke. En fantastisk tur - et godt minne om ungdommelig pågangsmot og herlige naturgleder. Vi må til dels ha fulgt samme rute som deg, bare motsatt vei. Akkurat hvor vi gikk klarer jeg dog ikke å huske i dag. 

Takk igjen for turrapporten, og for en kjapp tur ned i egen minnebok.  

• Liker 2
Skrevet

Flott turrapport! Jeg begynte å lese denne forleden, men må ha blitt avbrutt og glemte å lese resten, så takk til @ost for bump :D

Vi gikk i fjor sommer igjennom områdene fra Dalholen, Fundin, Ålbusetra og til Kvikne. Veldig fint der! Det ble et av favorittområdene, og et sted jeg har store ambisjoner om å dra tilbake til med fjellski og pulk! Det virket helt prima for akkurat det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.