Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 droner, DJI mini SE, mini 4 pro og Neo. Ulike egenskaper og bruksområder. 
DJI Neo er full av KI,  og er den som har vært mest med på tur, pga vekta og lett å bruke. 

Her er kortversjonen hvor jeg har speedet opp mye av filmen. Drona treffer greiner og mister meg, er ekstremt krevende forhold for ei drone.

Her er fullversjonen men i redusert kvalitet.

Den har også lyd, noe som er litt uvant. Så har jo Røde mic, eller AirPods som gir bedre lyd. 
Men tyggis er ikke lurt 🤣

Her havnet den i bakken, GPS forstyrrelser? 

IMG_4199.thumb.jpeg.992e3a906259003d0c13a74b36b3fd85.jpeg

Må kjøpe inn USB-C blindplugg!

IMG_4198.thumb.jpeg.54b41cc9f9a1b37ba56cb40ecdf8df18.jpeg

Den var full av jord!

IMG_4144.thumb.jpeg.5e16dd5bb7f52696a182f1cb9ff42c5c.jpeg

Mistet CPL filteret, det sitter med magnet. Måtte bruke filmen i Drona for å finne igjen plassen den ramlet ned.

IMG_3697.thumb.jpeg.127fd4b7e0b26ddd1b170ab31a97f700.jpeg

Jeg har byttet ut orginal propellene med en type som gir litt mindre lyd, men aller viktigst er at frekvensen er mer behagelig.

Alt i alt en artig kompis på tur. Randulf Valle og Bengt Rotmo brukte DJI Neo i Nordvestpassasjen. Randulf har også laget en beskrivelse/gjennomgang av sin bruk av den.

Fåes brukt på finn fra ca 1000kr. Liten og lett, men bruk den med sunn fornuft og ta nødvendig registrering og sjekk om innboforsikring dekker skader. Også lurt å ta A1/A3 dronelappen. Dette på tross av at du stort sett flyr Max 10 meter unna deg. 

Annonse
Skrevet

Så det kommer en ny modell av denne i løpet av de neste ukene. :) Ser jo grei ut, 2'ern skal vistnok ha mye bedre obstacle avoidance og følger deg også på en bedre måte. 

Men den støyer vel også noe helt forferdelig mye? 

Skrevet
Kjell Iver skrev (6 minutter siden):

Håper ikke den dagen kommer at drone blir en del av friluftslivets standardutrustning

Uff nei det får vi ikke håpe. Titter på Youtube og får inntrykk av at stadig flere syns det er stor stas å filme seg selv fra oven når de går. Vel vel, er ikke plaget med slike flyvere der jeg går, men i mer befolkede turområder kan jeg godt skjønne det om noen turgåere begynner å gå med hagle ;-)

Skrevet
Gabs88 skrev (52 minutter siden):

Men den støyer vel også noe helt forferdelig mye? 

Nei, ble betydelig bedre i hvordan lyden oppfattes med andre propeller. 

Kjell Iver skrev (4 minutter siden):

Håper ikke den dagen kommer at drone blir en del av friluftslivets standardutrustning

Det er etter min smak ekstremt viktig at du ikke bruker den i tide og utide. Veldig sjelden jeg bruker den om det er andre i nærheten. I så fall spør jeg de. Og da blir det som regel bare et eller 2 korte opptak til sammen Max 2 minutter. 
Men til sitt bruk er det et fint verktøy. Tar egentlig mest bilder av is, for bruk i isobservasjoner. Men da med mini 4 Drona. 

Brukes de feil som mange dessverre gjør er det en uting, og skjønner at folk i noen tilfeller til og med skyter de ned…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.