Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du kjøper en Fishpond håv i Norge kjøper du en håv som gjerne koster 1500 til 3500 kroner. Håvene kommer med et rent gumminett. Altså er det ingen tau eller liknende på inne i gumminettet. Det gjør det til veldig fine håver som er skånsomme for fisken, og hvor krokene aldri setter seg fast. Men de nettene må gjerne byttes en gang i året, de kan vare et par år hvis du ikke fisker så mye men hører også jevnlig om folk som må bytte dem en eller to ganger hvert år. 

Så her kommer advarselen, for de nettene selges rett og slett ikke i Norge. 

Nettbutikkene har dem ikke på lager, og etter det jeg forstår har de heller aldri hatt dem inne. Og det gjelder også hvis du kontakter Fishpond selv eller kundeservice hos de forskjellige nettbutikkene. 

Så Skitt Fiske, Vak Fluefiske, Sportsfishtackle og sikkert mange andre selger produkter til flere tusen kroner uten å levere et nett som må byttes årlig. Og nettene er jaggu ikke enkelt å få tak i og få sendt til Norge heller. 

Jeg fikk til slutt tak i et par stk via Amazon, men jeg sjekket på nytt nå og de har sluttet å sende produktet jeg kjøpte til Norge. Så her risikerer folk å gå på en skikkelig smell. 

• Liker 2
Annonse
Skrevet
6 minutes ago, jaknudsen said:

Hvorfor må nettene skiftes så ofte?

Fordi det er snakk om rene gumminett og ikke gummierte nett, 

De er bundet fast som du ser i bildet under: 
image.thumb.png.9be0f41172e14e9705cfbb26a51192bf.png

Så de ryker vanligvis akkurat der de er festet med hyssingen. 

Men i det hele tatt, de er veldig myke, skader ikke fisken i det hele tatt, og kroker setter seg aldri skikkelig fast i dem siden det ikke er noe tau på innsiden. Men til gjengjeld må de byttes. 

Skrevet (endret)
8 minutes ago, frankdrebin said:

Kan ikke du bare feste dem i en annen hempe enn den som røyk? Mulig teit spørsmål, men jeg skjønner ikke. 

Det skal prøves :) Har gjort meg opp noen tanker både opp i mot å øke holdbarheten til hempene når jeg setter på nytt nett, samt legge til noe ekstra beskyttelse når jeg skal feste på nytt. Syntes den linen man får med for å feste nettet virker i overkant skarp.

Men noe av utfordringen er at kun hempene som er "ment" til å festes i går helt ut. Og når en først ryker så øker det belastningen på resten av dem, så da ryker for en eller to til også. 

Men hovedpoenget er jo uansett at det må byttes, og å anbefale en dyr håv til folk når man ikke får tak i nytt nett blir jo nesten som å anbefale folk å kjøpe en dyr sykkel hvor det er umulig å få tak i nytt kjede når det er slitt. Det bør ikke være nødvendig for folk å bestille slitedeler fra USA til overpris. 

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (1 minutt siden):

Det skal prøves :) Har gjort meg opp noen tanker både opp i mot å øke holdbarheten til hempene når jeg setter på nytt nett, samt å feste på nytt. Men noe av utfordringen er at kun hempene som er "ment" til å festes i går helt ut. Og når en først ryker så øker det belastningen på resten av dem, så da ryker for en eller to til også. 

Men hovedpoenger er jo uansett at det må byttes, og å anbefale en dyr håv til folk når man ikke får tak i nytt nett blir jo nesten som å anbefale folk å kjøpe en dyr sykkel hvor det er umulig å få tak i nytt kjede når det er slitt. 

Strips på flere av hempene kan muligens fordele trykket også?

Skrevet (endret)
12 minutes ago, frankdrebin said:

Strips på flere av hempene kan muligens fordele trykket også?

Det er en av de tankene jeg har vert inne på, men strips har ofte ganske skarpe kanter. Så jeg måtte i tilfelle festet dem baklengs? 

Men det jeg lurer på å gjøre er å bruke noe PTFE tube eller annet gummitube akkurat der man fester. Utenpå tråden slik at den ikke blir like skarp. Har noe jeg kjøpte mtp 3D printing. Så det kan være et alternativ. 

Å forsøke å øke holdbarheten er absolutt noe jeg planlegger å gjøre hvis jeg finner en god løsning. 

Endret av Gabs88
Skrevet (endret)
8 minutes ago, jaknudsen said:

Her er en i samme stil til en brøkdel av prisen, kanskje nettet kan flyttes over :) https://fiskeonline.com/no/produkt/wiggler-trahav-vadarhav-catch-release-gummi

Det går alltids an å være kreativ, men det burde ikke være nødvendig når man har brukt 2000 kroner på en håv hos en norsk leverandør for bare et års tid siden. 

Og det må jo også nevnes at gumminettet var selve årsaken til at jeg valgte Fishpond i utgangspunktet tross prisen. Det er det mest hyggelige nettet å bruke i praksis, spesielt med wobblere. 

Endret av Gabs88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.