Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, 

Jeg er en friluftsinteressert dame som forsøker å få min samboer til å bli litt mer bitt av friluftsbasillen. Han ønsker selv å gå en hytte-til-hytte-tur og DNT sine hytter er jo perfekt til dette. Jeg har selv hatt fantastiske opplevelser med å gå hytte-til-hytte, hvor man kommer til dekket bord og får servert god mat eter en lang dagsmarsj. Han har i utgangspunktet ønsket seg Jotunheimen eller Hardangervidda. Problemet er at tiden vi har ledig er siste (lang)helgen i september (kan reise opp tors) og da er det mange av hyttene i Jotunheimen og en del på Hardangervidda som ikke er betjente lengre (og da ingen matservering). 

Vi bor i Oslo, så ønsker gjerne noe som er maks 3-4 timers kjøretur herifra. Vi er åpne for andre steder enn Hardangervidda og Jotunheimen, men liker oss best i høyfjellet hvor det ikke er så mye skog. Om samboeren min får velge fritt tror jeg han blir glad for litt mindre stigning og mer vidde. Er det da noen som har noen tips til en hytte-til-hytte-tur vi kunne tatt? Også åpen for andre områder enn Jotunheimen og Hardangervidda. Et annet alternativ er å finne en hytte som er betjent den helgen og heller gå dagsturer derifra. 

Takk for alle tips! 

Endret av Lisajakobs1
Annonse
Skrevet

Hva med å kjøre til DNT Storeskag? Det er bilveg helt fram, man parkerer 100 meter før hytten og da kan man evt kjøre etter jobb fra Oslo og ta første natten der. Og så gå en runde om Skrirusten, Storkvolvbua og Haldorbu. Liomseter og den selvbetjente  Fehytta er stengt i slutten av sept, men det er også noen åpne fjellstyrehytter i området.

Ikke akkurat Hardangerviddaflatt, men overkommelige avstander mellom hyttene og stort sett over tregrensa. Får man litt tid til overs så er det grei sti opp til Skaget 1685 moh og fin utsikt.

Skrevet (endret)

Jeg ville ha satset på hotell i lavlandet og dagsturer på fjellet etter forholdene. Velger du riktig område har du gjerne valget mellom flere forskjellige fjellområder, da kan du velge å kjøre i den retningen været er best, gå opp, nyte dagen, gå ned igjen og kjøre tilbake til hotellet. For været kan variere noe helt enormt i slutten av september, du kan gå opp og våkne til 40 cm uforutsett snøfall fra dagen før eller ekstremvær av typen høststormer. 

Et eksempel er Sogndal, fra Sogndal er du midt i mellom Sognefjellsveien og Jølster, samtidig som du har muligheten til å stikke inn mot Jostedalen/Jostedalsbreen som ligger lavere, men også er svært bart langt innover dalen, ut mot Balestrand for turer i flott lavereliggende terreng eller over fjorden til Lærdal. Da har du 4 retninger med svært varierende værforhold å velge mellom, og du kan finne det du som passer best med værmeldingen den dagen du er der. 

Endret av Gabs88

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.