Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skulle egentlig gå fra Halne eller Dyranut, retning Kjeldebu, tirsdag 5. august og være noen dager i det området, men det er meldt 11-16 m/s og 20-25 m/s i kasta fra 5. august og litt utpå natta. Jeg har et Ringstind light pro-telt som tåler en del, det er absolutt ikke noe dårlig telt, men jeg har ikke testet det med potensielt 25 m/s i kasta.

Hvis jeg finner et bra le, skulle det gå greit, men det er jo ingen garanti for det. (Jeg trenger ikke gå så langt den første dagen.) Blir jo også dårlig med søvn mtp blafring, mest sannsynlig. Skal så klart bardunere etter alle kunstens regler, men blafring er vel vanskelig unngå med såpass kraftig vind. Propper er så klart mulig, men liker å få med meg hvis teltet skulle revne :-)
Endre startdato eller krype seg sammen i teltet og håpe på det beste?

Edit: Etter å ha "tenkt høyt" sammen med @Fiskepadde fant jeg ut at jeg starter 6. august i stedet. 

Endret av thomas christensen
  • thomas christensen endret tittelen til Det finnes ikke dårlig vær bare "dårlige" telt?
Annonse
Skrevet
13 minutes ago, thomas christensen said:

Skulle egentlig gå fra Halne eller Dyranut, retning Kjeldebu, tirsdag 5. august og være noen dager i det området, men det er meldt 11-16 m/s og 20-25 m/s i kasta fra 5. august og litt utpå natta. Jeg har et Ringstind light pro-telt som tåler en del, det er absolutt ikke noe dårlig telt, men jeg har ikke testet det med potensielt 25 m/s i kasta.

Hvis jeg finner et bra le, skulle det gå greit, men det er jo ingen garanti for det. (Jeg trenger ikke gå så langt den første dagen.) Blir jo også dårlig med søvn mtp blafring, mest sannsynlig. Skal så klart bardunere etter alle kunstens regler, men blafring er vel vanskelig unngå med såpass kraftig vind. Propper er så klart mulig, men liker å få med meg hvis teltet skulle revne :-)
Endre startdato eller krype seg sammen i teltet og håpe på det beste?

Hvis planen var start 5 august hadde jeg nok dyttet den frem til 6 for å slippe unna den sterkeste vinden, for den pleier jo ofte å være forbigående. Kjedelig om teltet revner og alt blir søkkvått første natta! Eventuelt ta første natta på Kjeldebu?

• Liker 2
Skrevet
Fiskepadde skrev (6 minutter siden):

Hvis planen var start 5 august hadde jeg nok dyttet den frem til 6 for å slippe unna den sterkeste vinden, for den pleier jo ofte å være forbigående. Kjedelig om teltet revner og alt blir søkkvått første natta! Eventuelt ta første natta på Kjeldebu?

Ja, jeg må si jeg heller mot å flytte dag. Jeg vurderte en natt på Kjeldebu, men vet ikke om jeg er så klar for å gå opp dit ila den første dagen. Blir vel å endre togbilletten! :)

Skrevet

Har god erfaring med teltet ditt( noen år eldre kanskje, min modell), men har tålt storm i kasta greit...langsetter og sideveis. Eneste ulempen er at duk i hodeenden særlig, legger seg ned (fuktig pga av kondens eller regn...og her iblanda vind) i ditt søvndrukne ansikt, og holder deg våken med hyppig frekvens. Bruk tynn lue i det minste. Revning av telt tror jeg næpe skjer, men lyden av ditt hamrende hjerte vil nok forsterkes så mye av ørepropper, at jeg ville latt dem ligge i esken sin;)

Egentlig er slikt vær søvndyssende, så lenge man tror på utstyret sitt. 

For min del er det BY BY Ringstind. Datra arver det( 10 cm kortere enn meg). Har av overnevnte grunner med duk i hode( og fotende) gått til innkjøp av Hillebergs Enan. Utmerket telt i så måte, da det er to stenger i hver ende, som gjør at duken ikke faller ned...i den grad.

Tips! Bygg opp med en pinne eller lignende i midt-delen av hode enden mot bakken. F.eks. surre en line rundt ytterduk der avrundet kvist stikker opp midtveis i nerkant...av duken undenifra, plugg linen fast i bakken en fot unna duken. Generelt sett skal plugger holde. Men speidertrikset med å plugge pluggene kan ev. prøves, om du ikke har røslig stein å legge over.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Myriameter skrev (30 minutter siden):

Eneste ulempen er at duk i hodeenden særlig, legger seg ned (fuktig pga av kondens eller regn...og her iblanda vind) i ditt søvndrukne ansikt, og holder deg våken med hyppig frekvens.

Jeg var på tur i høyfjellet tidligere i sommer, da var det ca 15 m/s i kasta og teltet jobba hardt i hodeenden for at jeg skulle puste dårligst mulig der jeg lå, men jeg satte en gåstav opp mot innerduken, innenfra, det hjalp en del. Teltet kunne med hell vært litt lenger, helt enig. Jeg er klar for Hilleberg, men foreløpig er ikke lommeboka full nok for innkjøp av nytt telt..

Endret av thomas christensen
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.