Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å lære meg navigasjon med kart og kompass i skog og fjell på en ordentlig måte.

Er den noen som kan foreslå en bok, eventuelt bøker, som tar for seg dette fra A til Å? Jeg vil gjerne ha en detaljert bok som også har eksempler og eventuelt oppgaver man kan trene på.

Det gjør ikke noe om boken er på engelsk.

Annonse
Skrevet
20 minutes ago, hobbyisten said:

Jeg ønsker å lære meg navigasjon med kart og kompass i skog og fjell på en ordentlig måte.

Er den noen som kan foreslå en bok, eventuelt bøker, som tar for seg dette fra A til Å? Jeg vil gjerne ha en detaljert bok som også har eksempler og eventuelt oppgaver man kan trene på.

Det gjør ikke noe om boken er på engelsk.

Det varierer vel litt hvordan man lærer best, men for meg funket Lars Monsen sin bok om temaet ganske bra. 

Ser det kom et innlegg om samme boka før jeg rakk å trykke innlegget av gårde, men det er vel greit å vite at flere fikk den til å funke. :) 

• Liker 1
Skrevet
30 minutes ago, hobbyisten said:

Jeg har faktisk vurdert den. Husker du om den forklarer f.eks. misvisning noe særlig bra, og er det noe gjennomgang på hvordan man bør lese et kart og velge rute ut fra det man ser?

Ja det er den typen ting den går gjennom grundig, og litt det jeg siktet til med at den er basert på typisk norsk terreng. Hvor bør man legge ruta i norske fjell og norske skoger ut fra informasjonen kartet forteller deg. 

Den forklarer også en del tips og triks, som f.eks. å bomme med vilje om du skal treffe et bestemt punkt. F.eks. om du skal finne ei hytte ved en elv i tett skog, som er 5 km unna, så er det vanskelig å gå rett på. Når du da kommer til elva er det lett å bli usikker på om du skal til venstre eller høyre. Derfor kan det være lurt å heller sikte et godt stykke til f.eks. høyre for hytta. Da vet du at du skal følge elva til venstre så finner du hytta. 

Nevner det som eksempel på hva slags ting boka tar for seg. Jeg har den liggende, men det er noen år siden jeg leste den. Da hadde jeg en del grunnleggende ferdigheter, men opplevde mye nytteverdi i den for det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.